AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #1 Skrevet 9. august 2018 Jeg er visstnok en bråkete nabo, og naboen min har klaget på at jeg spiller musikk til styret i borettslaget. Men herregud, jeg spiller jo kun på dagtid. Det kan da ikke være lov å klage på noe sånt? Naboen har ingen sak mot meg, sant? Anonymkode: e92e9...b9d
Belima Skrevet 9. august 2018 #2 Skrevet 9. august 2018 Det spørs hvor høyt du spiller. Er det til sjenanse for naboene så har de full rett til å klage selv om det skjer på dagen. Sånn er det å bo sammen med andre, en må ta hensyn uansett. 18
Lill3My Skrevet 9. august 2018 #3 Skrevet 9. august 2018 Kommer vel an på hvor høyt det er vil jeg si. Hadde jo selv blitt irritert dersom jeg feks ikke kunne sitte i fred i min egen stue med en bok fordi naboen konstant lot bassen stå å dunke og spre vibrasjoner inn i leiligheten min... Eller om det var så høyt at det gikk ut over søvnen til barna (baby som gjerne sover på dagtid), hindret meg i å lese /jobbe/se tv. Trenger ikke fullstendig ro, er jo vanlig med lyder både fra gata, trafikk og folk... Men alt med måte. Prøv å ha en Vennlig tone, det er fryktelig slitsomt å ha en langvarig strid Gående med naboen. Si at du ikke ønsker noe konflikt men at du også ønsker å kunne høre musikk i ditt eget hjem. Er det noen spesielle tidspunkt de er ekstra "sårbare"? Er det noe med plassering av bassen som kan ha noe å si? Osv... Snakk sammen og forsøk å finne en løsning begge kan leve med. Kompromisset begge veger, rett og slett 12
Muskath Skrevet 9. august 2018 #4 Skrevet 9. august 2018 Hva med å kjøpe høretelefoner så naboene slipper å høre musikken din? Hva er poenget med å spille musikk så høyt av naboene plages med det? 13
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #5 Skrevet 10. august 2018 Er det deg igjen? Du som spiller musikk på et rådyrt musikkanlegg døgnet rundt, bortsett fra stilletiden, og har en nabo som vil ha deg kastet ut? Ja, det er veldig forstyrrende å spille så mye musikk. Skaff deg et trådløst headset! Anonymkode: 2a362...b63 17
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #6 Skrevet 10. august 2018 På 9.8.2018 den 21.59, Belima skrev: Det spørs hvor høyt du spiller. Er det til sjenanse for naboene så har de full rett til å klage selv om det skjer på dagen. Sånn er det å bo sammen med andre, en må ta hensyn uansett. Men det utenfor stilletiden i borettslaget (23.00-07.00) så hvordan kan de klage på at jeg ikke bryter reglene. Hvis man ikke tåler å høre naboene kan man flytte ut på landet, skogen eller fjellet. Anonymkode: e92e9...b9d
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #7 Skrevet 10. august 2018 På 9.8.2018 den 21.59, Lill3My skrev: Kommer vel an på hvor høyt det er vil jeg si. Hadde jo selv blitt irritert dersom jeg feks ikke kunne sitte i fred i min egen stue med en bok fordi naboen konstant lot bassen stå å dunke og spre vibrasjoner inn i leiligheten min... Eller om det var så høyt at det gikk ut over søvnen til barna (baby som gjerne sover på dagtid), hindret meg i å lese /jobbe/se tv. Trenger ikke fullstendig ro, er jo vanlig med lyder både fra gata, trafikk og folk... Men alt med måte. Prøv å ha en Vennlig tone, det er fryktelig slitsomt å ha en langvarig strid Gående med naboen. Si at du ikke ønsker noe konflikt men at du også ønsker å kunne høre musikk i ditt eget hjem. Er det noen spesielle tidspunkt de er ekstra "sårbare"? Er det noe med plassering av bassen som kan ha noe å si? Osv... Snakk sammen og forsøk å finne en løsning begge kan leve med. Kompromisset begge veger, rett og slett Hvorfor er det viktigere at du skal kunne lese en bok enn at naboen skal kunne få høre på musikk? Anonymkode: e92e9...b9d
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #8 Skrevet 10. august 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det deg igjen? Du som spiller musikk på et rådyrt musikkanlegg døgnet rundt, bortsett fra stilletiden, og har en nabo som vil ha deg kastet ut? Ja, det er veldig forstyrrende å spille så mye musikk. Skaff deg et trådløst headset! Anonymkode: 2a362...b63 Hva snakker du om? Nå må du roe ned feberfantasiene dine og holde deg til trådens tema. Anonymkode: e92e9...b9d 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #9 Skrevet 10. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Men det utenfor stilletiden i borettslaget (23.00-07.00) så hvordan kan de klage på at jeg ikke bryter reglene. Hvis man ikke tåler å høre naboene kan man flytte ut på landet, skogen eller fjellet. Anonymkode: e92e9...b9d At det er utenfor stilletiden, betyr ikke at man kan gjøre hva man vil. Kanskje det er du som bør flytte langt fra folk? Anonymkode: 28e2b...848 16
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #10 Skrevet 10. august 2018 Vel, på konserter må lyden være under 99 db. Hvor høyt spiller du? Anonymkode: 1e9f9...ed1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #11 Skrevet 10. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, på konserter må lyden være under 99 db. Hvor høyt spiller du? Anonymkode: 1e9f9...ed1 Normalt volum Anonymkode: e92e9...b9d
Olsen Skrevet 10. august 2018 #12 Skrevet 10. august 2018 Hva med å tenke på å ta hensyn til andre mer enn om de "har en sak på deg". 11
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #13 Skrevet 10. august 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Normalt volum Anonymkode: e92e9...b9d Det er ikke noe som heter normalt volum. Anonymkode: dcaff...aee 7
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #14 Skrevet 10. august 2018 16 minutter siden, AnonymBruker said: Men det utenfor stilletiden i borettslaget (23.00-07.00) så hvordan kan de klage på at jeg ikke bryter reglene. Hvis man ikke tåler å høre naboene kan man flytte ut på landet, skogen eller fjellet. Anonymkode: e92e9...b9d Det er ikke fritt fram for å bråke utenfor stilletiden... Er du til sjenanse, så har dem en sak... Du skal forholde deg til borettslagets regler, men også borettslagsloven. Borettslagsloven sier at du ikke skal være til sjenanse eller ulempe for andre beboere. Anonymkode: 55a97...41b 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #15 Skrevet 10. august 2018 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det utenfor stilletiden i borettslaget (23.00-07.00) så hvordan kan de klage på at jeg ikke bryter reglene. Hvis man ikke tåler å høre naboene kan man flytte ut på landet, skogen eller fjellet. Anonymkode: e92e9...b9d I stilletiden skal det være helt stille, men utenfor stilletiden går det på desibel. Dersom du spiller musikk eller ser på TV, og volumet er til sjenanse for naboene dine, så spiller det ingen rolle at det er midt på dagen. En ting er å tåle å høre naboene sine, noe annet er 16 timer med bass-dunking i veggene. Etter en stund blir selv den laveste dunkingen til irritasjon, og det må du vise forståelse for. Folk kommer slitne hjem fra arbeid, ønsker å hvile seg, spise middag i ro og fred, men blir forfulgt i huset sitt av den konstante og repeterende basslyden fra leiligheten ved siden av. Vis respekt. Anonymkode: ebe36...5ea 8
Lill3My Skrevet 10. august 2018 #16 Skrevet 10. august 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det viktigere at du skal kunne lese en bok enn at naboen skal kunne få høre på musikk? Anonymkode: e92e9...b9d Min lesing går ikke utover noen andre. Det gjør musikkspillingen til naboen. Regner med det er snakk om leilighet eller rekkehus og da er det nok flere en bare én som blir berørt. Trenger som sagt ikke være dørgende stille heller... Men spill musikk på fornuftig volum. Jeg liker også musikk men kjører ikke anlegget på maks hvis jeg vet at naboene er hjemme for her er det fryktelig lytt 9
The Kitten Skrevet 10. august 2018 #17 Skrevet 10. august 2018 Bare fordi det er utenfor stilletiden så gir det deg ikke rett til å plage livet av naboene dine. 2
Gjest Irened75 Skrevet 10. august 2018 #18 Skrevet 10. august 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Men det utenfor stilletiden i borettslaget (23.00-07.00) så hvordan kan de klage på at jeg ikke bryter reglene. Hvis man ikke tåler å høre naboene kan man flytte ut på landet, skogen eller fjellet. Anonymkode: e92e9...b9d Om du leser reglene i borettslaget vil der nok står noen hentydninger til forstyrrende støy, også på dagtid. Generelt sier borettslagsloven at andelseierne ikke skal bruke boligen sin eller fellesarealene på en måte som urimelig eller unødvendig er til skade eller sjenanse for andre andelseiere.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #19 Skrevet 10. august 2018 Bor man md naboer vegg i vegg så tar man hensyn, døgnet rundt. Anonymkode: a00ef...c23 3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #20 Skrevet 11. august 2018 På 9.8.2018 den 21.53, AnonymBruker skrev: Jeg er visstnok en bråkete nabo, og naboen min har klaget på at jeg spiller musikk til styret i borettslaget. Men herregud, jeg spiller jo kun på dagtid. Det kan da ikke være lov å klage på noe sånt? Naboen har ingen sak mot meg, sant? Anonymkode: e92e9...b9d Naboen og styret har en sak mot deg, dersom husordensreglene sier at du og alle andre skal oppføre dere slik at dere ikke er en pest og en plage for andre i huset uansett tid på døgnet. Spiller du musikk slik at maboen har opplevelsen av å bo med et diskotek som nabo, så er det to ting for deg å gjøre, enten flytte/finne deg i å bli pålagt å selge og flytte, eller sette på deg headsett når du vil høre på musikk. I tillegg er det aldri dumt å vise seg litt ydmyk når man innser at man har svært til sjenanse for andre, gjerne også avlevere en beklagelse for egen oppførsel dersom innsikten har kommet ts til del. Anonymkode: 709ef...5c1 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå