AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #1 Skrevet 9. august 2018 Jeg skal få meg valp på søndag. Det er en tispe av rasen dansk-svensk gårdshund. Problemet mitt er det at jeg bare får vært hjemme med den i en uke før jeg må på jobb. Jeg kan evt. jobbe hjemme en uke, men ukene etter må den nesten være i bilen (i parkeringshus!!!) mens jeg er på jobb, må selvfølgelig gå en tur under lunsjen. Jeg tenker da å ha en radio i bilen, slik at hunden får det litt bedre og føler seg tryggere. Hvordan kan jeg da lære hunden opp så tidlig som mulig å være alene hjemme uten at den skal få separasjonsangst? Og er det i det hele tatt mulig å lære en valp opp til dette på så kort tid? Anonymkode: 0748a...a64
Tabris Skrevet 9. august 2018 #2 Skrevet 9. august 2018 Du vil ikke klare å lære en valp til å være hjemme alene en arbeidsdag på så kort tid. Det er lurt at du da har den med i bilen, men den vil sannsynligvis ikke klare å holde seg frem til lunsj, så du må ut og lufte den oftere. Kan du ha valpen med deg inn på jobb? Når du trener hjemme alene-trening så begynn med bare å gå ut ytterdøren, lukk den og så gå inn igjen med en gang. Gjenta 10-15 ganger om dagen, til det bare blir en helt vanlig ting du gjør som valpen ikke gidder bry seg noe særlig om. Da kan du gå ut, lukke døren, vente ute to sekunder og så gå inn igjen. Så gjør du det 10-15 ganger om dagen osv. Vi mennesker er utålmodige skapninger og den feilen vi som oftest gjør er at vi går frem for fort. Det er helt naturstridig for en valp å være alene, det går mot dens instinkter. Derfor må vi gå frem så sent at valpen aldri rekker å bli redd. Begynner den å pipe/bjeffe, så har du gått frem for fort. 3
Julie Skrevet 9. august 2018 #3 Skrevet 9. august 2018 Har du ingen nære som kan bistå deg litt den første perioden mens du er på jobb?
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #4 Skrevet 9. august 2018 Kan jeg begynne med dette allerede første dagen? Eller blir det for tidlig? Mens jeg er på jobb skal den i starten være på badet, så da er det vel best å øve med å ha den litt alene på badet? Gjerne la den sovne der og sette seg utenfor eller noe sånt? Anonymkode: 0748a...a64
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #5 Skrevet 9. august 2018 2 minutter siden, Julie skrev: Har du ingen nære som kan bistå deg litt den første perioden mens du er på jobb? Nei desverre tror jeg det blir litt vanskelig😔 Anonymkode: 0748a...a64
Tabris Skrevet 9. august 2018 #6 Skrevet 9. august 2018 Just now, AnonymBruker said: Kan jeg begynne med dette allerede første dagen? Eller blir det for tidlig? Mens jeg er på jobb skal den i starten være på badet, så da er det vel best å øve med å ha den litt alene på badet? Gjerne la den sovne der og sette seg utenfor eller noe sånt? Anonymkode: 0748a...a64 Jeg ville ventet kanskje en dag eller to før du begynner, så valpen får landet litt før det skjer for mye. Du trenger ikke tenke på hvor du skal ha den i begynnelsen, fordi du skal jo bare gå ut døren og rett inn igjen. Og så gradvis øke med noen sekunder om gangen. Er det varmekabler på badet? For da ville jeg ikke hatt valpen der, det kan fort bli for varmt. Du høres ut som om du har det travelt, det er ikke et godt utgangspunkt. Da er sjansen stor for at du forhaster deg og går for fort frem. 4
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #7 Skrevet 9. august 2018 1 minutt siden, Tabris skrev: Jeg ville ventet kanskje en dag eller to før du begynner, så valpen får landet litt før det skjer for mye. Du trenger ikke tenke på hvor du skal ha den i begynnelsen, fordi du skal jo bare gå ut døren og rett inn igjen. Og så gradvis øke med noen sekunder om gangen. Er det varmekabler på badet? For da ville jeg ikke hatt valpen der, det kan fort bli for varmt. Du høres ut som om du har det travelt, det er ikke et godt utgangspunkt. Da er sjansen stor for at du forhaster deg og går for fort frem. Ok, takk for svar. Nei det er ikke varmekabler på badet. Ja, er litt redd for at jeg kommer til å forhaste meg litt for mye, jeg og. Får se hvordan det går. Anonymkode: 0748a...a64
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #8 Skrevet 9. august 2018 Hvorfor tar du ikke ut ferie når du anskaffer deg valp? Særlig ettersom du ser ut til å være alene om ansvaret? Anonymkode: 989e9...ee6 8
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #9 Skrevet 9. august 2018 Hvorfor kjøper du hund når du vet at du ikke har tid til å ta deg av den de første ukene???? Blir skikkelig opprørt!!! Dette er et liv, en intelligent skapning som skal få en trygg tilknytning til deg. Tror ikke den blir særskilt fornøyd om du bare stapper den inni bilen i 8 timer om dagen mens du jobber. Det er ikke et liv for en liten hund... Hvorfor planlegger ikke folk bedre... Anonymkode: 37212...b16 9
Gjest COSL Innovator Skrevet 9. august 2018 #10 Skrevet 9. august 2018 Her skulle du planlagt mye bedre. En valp skal ikke være alene så mye i begynnelsen. Jeg får helt vondt av å tenke på den stakkars valpen som blir overlatt til seg selv så tidlig
Belima Skrevet 9. august 2018 #11 Skrevet 9. august 2018 Les litt om det å få en valp.https://forskning.no/blogg/hun-om-hund/ti-tips-til-den-nybakte-valpeeieren
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #12 Skrevet 9. august 2018 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal få meg valp på søndag. Det er en tispe av rasen dansk-svensk gårdshund. Problemet mitt er det at jeg bare får vært hjemme med den i en uke før jeg må på jobb. Jeg kan evt. jobbe hjemme en uke, men ukene etter må den nesten være i bilen (i parkeringshus!!!) mens jeg er på jobb, må selvfølgelig gå en tur under lunsjen. Jeg tenker da å ha en radio i bilen, slik at hunden får det litt bedre og føler seg tryggere. Hvordan kan jeg da lære hunden opp så tidlig som mulig å være alene hjemme uten at den skal få separasjonsangst? Og er det i det hele tatt mulig å lære en valp opp til dette på så kort tid? Anonymkode: 0748a...a64 Dette burde du tenkt på for lenge siden, ikke 3 dager før! Anonymkode: 6f0a8...b03 6
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #13 Skrevet 9. august 2018 Det kan hende at din valp vil bli en grei hund som kan ligge alene hjemme -Hvis du har flaks. For det å ikke være hjemme med valpen første tiden kan føre til at du får en hund som er redd og bjeffer hjemme alene. Det kan også bli vanskelig å få den renslig, ettersom du ikke har tid til å øve på dette. Anonymkode: 792c7...b13
Ulrikke Skrevet 9. august 2018 #14 Skrevet 9. august 2018 Dersom du forhaster deg nå kan det hende du må omplassere hunden innen neste sommer fordi naboer klager, hunden ødelegger alt hjemme og du ikke orker mer og ikke vet hvordan du skal håndtere situasjonen... Når det er sagt: begge mine to siste hunder har jeg hatt i bilen fra ganske tidlig. Med den ene jobbet jeg i barnehage, og bilen sto rygget inn mot gjerdet så hunden så alt som skjedde. Med den andre hadde jeg byttet jobb og bilen sto mer "avsides" - men da hadde jeg med hund nr 1 for å være med hund nr 2.... Jeg skal ikke belære deg hvordan du bør gjøre det, men i det du har gått over grensa i forhold til hva valpen er klar for, må du kjapt gå mange skritt tilbake og gjør det enda vanskeligere for deg selv.... Så derfor er det bedre å ha tålmodigheten helt fra starten. Kjenner ikke godt nok til rasen til å vite hvordan de pleier å være i forhold til å være alene, men som sagt: baby steps! Fra starten! Ikke legg opp til at det blir fiasko! Da må du heller skaffe deg en voksen hund som trenger nytt hjem, som du vet takler å være alene en arbeidsdag.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #15 Skrevet 9. august 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Nei desverre tror jeg det blir litt vanskelig😔 Anonymkode: 0748a...a64 Da bør du ikke skaffe deg hund akkurat nå. Det er bedre å snu enn at hunden får separasjonsangst, den omplasseres, og så gir du bare problemet til de nye eierne. Du kan ødelegge denne lille valpens liv liksom, tenk litt på det. Anonymkode: c1e8d...750 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #16 Skrevet 9. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ok, takk for svar. Nei det er ikke varmekabler på badet. Ja, er litt redd for at jeg kommer til å forhaste meg litt for mye, jeg og. Får se hvordan det går. Anonymkode: 0748a...a64 Feil innstilling Anonymkode: 3530f...012 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #17 Skrevet 9. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg begynne med dette allerede første dagen? Eller blir det for tidlig? Mens jeg er på jobb skal den i starten være på badet, så da er det vel best å øve med å ha den litt alene på badet? Gjerne la den sovne der og sette seg utenfor eller noe sånt? Anonymkode: 0748a...a64 Ja, det er for tidlig - og du har ÅPENBART ikke satt deg inn i dette. Foreslår at du avventer hele prosjektet til du har tid til å få deg en hund. Anonymkode: 0247a...1e4
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #18 Skrevet 9. august 2018 Takk for svar, tror jeg nesten må gjøre som dere sier og avvente til jeg får bedre tid. Litt synd, men sånn er det jo.😕 Anonymkode: 0748a...a64 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #19 Skrevet 9. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Takk for svar, tror jeg nesten må gjøre som dere sier og avvente til jeg får bedre tid. Litt synd, men sånn er det jo.😕 Anonymkode: 0748a...a64 Så bra! Når du er villig til å ta kjipe og vanskelige valg viser du at du kommer til å bli en god hundeeier i fremtiden Anonymkode: c1e8d...750 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #20 Skrevet 9. august 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar, tror jeg nesten må gjøre som dere sier og avvente til jeg får bedre tid. Litt synd, men sånn er det jo.😕 Anonymkode: 0748a...a64 Veldig bra at du ser det selv det er tross alt et liv. Så hvis man ikke er forberedt vil man kunne få et dyr som ikke har det bra. Men jeg er sikker på at du vil kunne bli en god hundeeier ved en senere anledning, når det passer bedre Anonymkode: 3530f...012 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå