Gå til innhold

Menn redde for å være alene med kvinner etter #metoo

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tatt fra forbes:

https://www.forbes.com/sites/prudygourguechon/2018/08/06/why-in-the-world-would-men-stop-mentoring-women-post-metoo/#7e64375c79a5

Følte for å dele et av mine profetier angående metoo og hvordan ting kom til å skade kvinner flest. Vet ikke hvor relevant det er i Norge, men vil anta det er noe av de samme tendensene her også.

Hva tenker dere KG, har dere merket noe forskjell etter metoo? 

Anonymkode: d19de...990

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uten å ha lest linken.

Nei, jeg merker helt ærlig ingen forskjell. Griser er griser og anstendige menn er anstendige menn, akkurat som før #metoo. Og ingen av gruppene ser ut til å ha blitt redde.

Nå er ikke jeg i miljøer der #metoo er særlig relevant, i den forstand at bransjen min ikke er særlig hierarkisk og trynefaktor betyr nada, så det er godt mulig ting har endret seg uten at jeg har merka det. Men skal jeg gjette, vil jeg tro at griser som er høyt plassert i et hierarki og har makt til å fremme eller stoppe kvinners karrierer fremdeles koser seg med makta si. 

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Nei, verken på arbeidsplassen eller ellers i livet..

Anonymkode: 00d28...fbe

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

"Hvordan ting kom til å skade kvinner flest"?

Hva mener du egentlig, TS?

Anonymkode: 50c5d...f64

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

"Hvordan ting kom til å skade kvinner flest"?

Hva mener du egentlig, TS?

Anonymkode: 50c5d...f64

Det lurer jeg også på.

Anonymkode: a3894...336

• Liker 1
Skrevet

I min bransje merker vi faktisk en varig bedring. De som før tok seg mest til rette vet nå veldig godt at de har mange øyne på seg og tør ikke å være like drøye som før. De er nok litt redda ja, og godt er det. Merker ingen som helst forandring hos vanlige, greie menn. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, hind skrev:

I min bransje merker vi faktisk en varig bedring. De som før tok seg mest til rette vet nå veldig godt at de har mange øyne på seg og tør ikke å være like drøye som før. De er nok litt redda ja, og godt er det. Merker ingen som helst forandring hos vanlige, greie menn. 

👍👍👍👍

Anonymkode: ad691...cdf

• Liker 5
Skrevet

Gitt at en risikerer å få karriære og rykte ødelagt uten beviser for å ha gjort noe galt er det klart at en del vil være hakket mer forsiktige, ovenfor yngre kvinner og situasjoner noen kan tolke inn i "me too". Men dette gjelder nok ikke også andre situasjoner og omgangsformer enn bare mentorering.

Det har vært snakk om at kvinner ikke i like stor grad slipper til i menns sosialisering, som aktiviteter utenfor jobben i middager, samlinger, jakt eller golf. Mange menn vil nok være veldig redde for at en invitasjon til slike aktiviteter vil kunne føles upassende og dermed sette deres egen arbeidssituasjon i fare. En vil nok også være livredd for å tråkke kvinner på tærne av samme grunn, og sånn sett begrense seg veldig med tanke på hva en sier, hvilke vitser man forteller osv. I en del tilfeller vil nok dette kunne føre til at den unge mannen, som eldre sjefer og mellomledere ikke trenger å bekymre seg for i samme grad, lettere vil komme inn i disse miljøene og lettere rykke oppover, mens den unge kvinnen en føler en må behandle med silkehansker vanskeligere slipper til i disse miljøene.  

• Liker 5
Skrevet

Jeg tenker at de som har bevisst har gjort overtramp gjør det nå men kanskje skjuler det. De som er de snille gutta og ikke vil gå over noens individuelle grenser er nok veldig forsiktig. De tar avstand med kvinner i sosiale sammenhenger og på arbeidsplassen. Opplever det slik i mine kretser. Altså me too skaper kjønnsskille sosalt som i den muslimske verden.

Anonymkode: a4508...53a

• Liker 4
Skrevet
9 timer siden, hind skrev:

For meg, som har jobbet med amerikanske forsvaret hvor regel nr 1 er aldri opphold deg alene med en kvinne bak lukket dør så har jeg begynt å praktisere det samme i Norge. Better safe than sorry. Kontor, kopirom osv.

Sikkerhetsavstand har blitt større. Jeg tror det fremover vil skape økte skiller mellom kvinner og menn. Jobbreiser hvor mann og dame kjører alene vil bli sjeldnere. Menn vil i større grad sikre seg mot rykter eller beskyldninger. Om 4-5 vil "aldri alene med kvinne" bli normalen. Folk vil reagere instinktivt etterhvert. Dessverre tror jeg vi kommer dit.

Anonymkode: b53f5...71e

• Liker 6
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

For meg, som har jobbet med amerikanske forsvaret hvor regel nr 1 er aldri opphold deg alene med en kvinne bak lukket dør så har jeg begynt å praktisere det samme i Norge. Better safe than sorry. Kontor, kopirom osv.

Sikkerhetsavstand har blitt større. Jeg tror det fremover vil skape økte skiller mellom kvinner og menn. Jobbreiser hvor mann og dame kjører alene vil bli sjeldnere. Menn vil i større grad sikre seg mot rykter eller beskyldninger. Om 4-5 vil "aldri alene med kvinne" bli normalen. Folk vil reagere instinktivt etterhvert. Dessverre tror jeg vi kommer dit.

Anonymkode: b53f5...71e

Jeg tviler på at vi havner der, men hvis mange menn virkelig ikke takler at kvinner sier stopp når det gjelder trakassering og melder fra om de som går over grensen får det nesten bare bli sånn. Jeg tror dere egentlig vet utmerket godt hva som er greit og ikke, og at denne overdrevne forsiktigheten bare er for å leke martyrer.

Skrevet
8 minutter siden, hind skrev:

Jeg tviler på at vi havner der, men hvis mange menn virkelig ikke takler at kvinner sier stopp når det gjelder trakassering og melder fra om de som går over grensen får det nesten bare bli sånn. Jeg tror dere egentlig vet utmerket godt hva som er greit og ikke, og at denne overdrevne forsiktigheten bare er for å leke martyrer.

Har dere enda ikke fått med dere at vanlige menn ikke er redd for å "bli tatt", men for falske anklager?  Hvem gidder å risikere familie og karriere liksom når en kvinne kan rive alt ned med en løgn.

• Liker 4
Skrevet

Jeg tror at #metoo ble en real vekker for mange menn. Vi leste mye jævlig, og det er klart slik påvirker de fleste. Heldigvis. For det er klart noe måtte gjøres. Kvinner kan jo ikke ha det slik. Samtidig ble menn kraftig generalisert, og vi fikk en bølge av «all men are trash». Vi leste også masse om kvinner som reagerte negativt på ting vi kanskje ikke hadde tenkt over engang. Grensene ble på en måte flyttet. Ikke for trakassering, men for hva kvinner kanskje kunne finne ukomfortabelt. Ingen ønsker å være en grunn til at en kvinne poster en #metoo. Jeg har kompiser som jobber på typiske mannsdominerte arbeidsplasser, som nå går litt på glass rundt sine kvinnelige medarbeidere. Jeg har også ei venninne som har merket dette og synes det er trist at hun ikke lenger føler seg som en av gutta. Samtidig mener jeg at dette ikke er en dårlig ting. At det vi ser nå er starten på en god endring. At vi tenker mer igjennom hvordan vi oppfattes av folk rundt oss. La det nå være en litt klein overgang, med litt overforsiktighet, før vi kommer dit vi bør være. 

Etterhvert kommer nok det samme andre veien også. Menn går jo også igjennom mye slikt. Selv om det sjeldent blir snakket om. Dessverre opplevde mange menn som slang seg på #metoo negativitet både fra kvinner og andre menn. Så det fikk aldri like bra vind i seilene.

• Liker 14
Skrevet
4 hours ago, herzeleid said:

Gitt at en risikerer å få karriære og rykte ødelagt uten beviser for å ha gjort noe galt er det klart at en del vil være hakket mer forsiktige, ovenfor yngre kvinner og situasjoner noen kan tolke inn i "me too". Men dette gjelder nok ikke også andre situasjoner og omgangsformer enn bare mentorering.

Det har vært snakk om at kvinner ikke i like stor grad slipper til i menns sosialisering, som aktiviteter utenfor jobben i middager, samlinger, jakt eller golf. Mange menn vil nok være veldig redde for at en invitasjon til slike aktiviteter vil kunne føles upassende og dermed sette deres egen arbeidssituasjon i fare. En vil nok også være livredd for å tråkke kvinner på tærne av samme grunn, og sånn sett begrense seg veldig med tanke på hva en sier, hvilke vitser man forteller osv. I en del tilfeller vil nok dette kunne føre til at den unge mannen, som eldre sjefer og mellomledere ikke trenger å bekymre seg for i samme grad, lettere vil komme inn i disse miljøene og lettere rykke oppover, mens den unge kvinnen en føler en må behandle med silkehansker vanskeligere slipper til i disse miljøene.  

Jeg tenker at menn som er redd for det burde vurdere om de har en mental sykdom der de ikke forstår normal, sosial oppførsel. Om man er en oppegående mann med sosiale antenner vil man enkelt se hvilke personer som er pågående og unngå de, mens man kan fint stole på normale, gjennomsnittlige kvinner. 

Interessant at menn som deg ikke sier noe om kvinnene som måtte være redd for å være på jobb der de kunne bli seksuelt trakkassert. 

Anonymkode: 9c079...e2a

• Liker 12
Skrevet

I min bransje har det blitt bedre, heldigvis. Det var en periode hvor noen kolleger, med rette, skammet seg. Det var nesten forløsende å se, for da ble det klart skille på hvem som var dritt og hvem som faktisk ikke skjønte hvor grensene lå. De som var dritt før er Dritt nå, de som var sosialt klossete gikk gjennom en periode med justering og er mye lettere å jobbe med nå. De virker nesten lettet selv. 

Har aldri hørt noen som er klossete være redd for jobben eller å bli beskyldt for noe de ikke har gjort, men drittfolka roper høyt om at nå blir de sikkert «framet» og at damer bare kan «ta» dem nå. 

Så nei, jeg er ikke redd for at det skal føre til isolering, men glad for at det forhåpentligvis virker prematurt slik at de som har evner til å bli stordritter blir tørka opp på bremsesporstadiet.

Anonymkode: 0b11f...805

• Liker 13
Skrevet

Så løsingen er å skille menn og kvinner? Siden menn blir falsk anklaget og kvinner slipper griser. 

Skrevet (endret)

Nei, menn er ikke redde for å være alene med kvinner da har normal folkeskikk. Tafsere derimot som ikke kan holde hendene for seg selv eller komme med skjellsord derimot.. 

Endret av Snaskesnusken
  • Liker 8
Skrevet

Vi har helt klart gått inn i en ny epoke med tanke på at kvinner nå kan anklage menn for seksuelle overgrep, og de skal "alltid bli trodd". No questions asked.

Man kan si "men vanlige menn som oppfører seg har ingenting å frykte". Det kan man si helt til man selv blir anklaget på falskt grunnlag av en sint feminist som misliker tradisjonell maskulinitet. Da ryker fort både familieliv og karriere, 100% uavhengig av retorikk fra raddisene. 

Anonymkode: 2a48b...2bb

• Liker 3
Skrevet

Jeg er ikke det spor redd for å være alene med kvinner etter #metoo heller. Min strategi (og det er bare å kopiere den om man vil) er at jeg ikke antaster og trakasserer kvinner, og da går det stort sett greit.

Anonymkode: 8c970...754

• Liker 19
Skrevet
1 hour ago, arsmed said:

Så løsingen er å skille menn og kvinner? Siden menn blir falsk anklaget og kvinner slipper griser. 

Nå forstår jeg ikke helt hva du mener.

Anonymkode: a3894...336

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...