Gå til innhold

Valpen glefser/knurrer mot alle andre enn meg!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi hentet hjem en valp for et par dager siden. Hun er 4 mnd gammel. Jeg synes hun er helt fantastisk, husren og fin. MEN.. det er bare meg hun føler seg trygg på, så hvis samboeren prøver å hilse på henne mens vi ligger på sofaen feks så glefser hun etter ham. Hvis han setter seg på gulvet for å hilse, så rygger hun bare unna. Hun er liksom skikkelig redd alt som er. Er dette bare fordi hun nettopp har kommet hit og alt er nytt, eller bør jeg bekymre meg? Vi har allerede meldt oss på et valpekurs, som begynner om et par uker. Tenkte bruke tiden frem til det med tilknytning. Noen råd? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det lek og valpebiting eller virker valpen direkte redd og glefser for å få den andre personen bort? 

Hvis det er sistnevnte så hadde jeg lagt ned mye arbeid i sosialisering på mennesker. Det er da viktig at de personene hun skal sosialiseres på (som f.eks din samboer) ikke oppsøker henne på noen måte. Ikke sette seg på gulvet, ikke se på valpen, ikke prate med den, ikke gi godbiter... bare overse og la valpen oppsøkte og snuse på dem i eget tempo. Selv når valpen snuser på dem så ville jeg ikke tatt det som en invitasjon til masse hilsing.

Få gjerne folk på besøk, men kanskje bare èn om gangen. Om hun er så redd så kan flere bli overveldende. Si til alle at de skal totalt overse valpen, selv om hun kommer bort. Når hun tør å snuse forsiktig på dem, så kan de gjerne kaste litt godbiter på gulvet rundt beina sine (men ikke gi fra hånden om hun fortsatt er nølende).

Jeg ville prioritert dette foran det meste annet, siden det å være så redd mennesker kan bli et stort problem når hunden vokser til om den ikke blir sosialisert nå. 

• Liker 5
Skrevet

Tusen takk for gode råd :-) 

Hun virker direkte redd og glefser, ikke bitelek, så skal absolutt ta til meg rådene dine. 

Skal som sagt på valpekurs også om et par uker, og er klar på at jeg må jobbe med sosialisering, men vil bare hun skal føle seg trygg her hjemme før jeg utsetter henne for flere :-) 

AnonymBruker
Skrevet

Samboer kan også diskret bære med seg godbiter over alt som han tilfeldigvis mister hele tiden, mat er veien til hundens hjerte.

Anonymkode: 61544...db9

Skrevet

Som Tabris skriver over er sosialisering alfa og omega her. Det er ekstremt viktig at dere jobber hardt med dette så dette ikke er oppførsel som fester seg. Med det sagt, må man også moderere seg da valper ikke har noe godt utav å trene aktivt flere timer i strekk. Lykke til :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan mat, tid og en ikke-invaderende fremgangsmåte forvandler frykt og aggressjon til tillit: 

Anonymkode: 61544...db9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...