Gå til innhold

Stinkende føtter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min på 7 år kommer hjem hver dag med skikkelig stinkende føtter... er det noen andre med barn som lukter skikkelig tåfis, og hva kan man gjøre med det for å forebygge?

Anonymkode: 4fad6...b80

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sønnen min på tre har det. Vasker føttene hans godt hver morgen og kveld

Skrevet

Vask føttene grundig hver dag. 

Kjøp et ekstra par sko så de får en luftedag mellom bruk

Legg skoene i fryseren for å drepe bakteriene som er i skoene 

Skulle rådene over ikke fungere så gå til legen å sjekk for neglsopp/forsopp. 

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke konkret erfaring med akkurat det, men det finnes slike små "baller"/kuler som man kan putte oppi skoa sine, som skal gi skoa god lukt.

Jeg har også lest på slike papirer som har fulgt med nye sko som jeg har kjøpt til meg selv, at en generell regel er å ikke bruke samme skopar hver dag. Så jeg tror det er godt for ditt barn om hun får flere par sko å velge mellom til hver anledning.

Viktig å passe å passe på jevnlig at skoene er store nok. Kanskje spørre på en skobutikk hvor ofte man bør sjekke det hos barn. 

Være ekstra oppmerksom på at hun bytter sokker hver dag, og alltid dersom de blir våte. Tørke dem ekstra godt ved behov. Kanskje spørre apoteket om det finnes noen reseptfri krem dere kunne brukt til formålet?

Anonymkode: 963ab...d4f

AnonymBruker
Skrevet

Er 40 og hatt problemet hele livet. Skyller føttene i kun vann når jeg tar av meg skoene, med såpe gjør vist problemet verre. Har prøvd alt av råd, og ikke noe hjelper. Til og med i sandaler med skinnsåler svetter jeg under føttene.

Anonymkode: 70ab2...f68

AnonymBruker
Skrevet

Flere skopar, sånn at hvert par får 24 timer i fryseren mellom hvert bruk?

Vet det finnes talkum/fotpudder og "fotdeodorant". Jeg tror jeg ville vurdert det selv på en 7-åring, heller det enn at hun skal bli ertet.

Vask føttene morgen og kveld, antibakteriell såpe kan brukes.

Vaske sko i eddikvann (de som tåler det) og i maskinen. Evt. bland 50-50 vann og eddik på en spruteflaske og spray inni skoene. La tørke.

Putt bakepulver og potetmel i en gammel nylonstrømpe feks og putt inn i skoen. Bakepulver nøytraliserer lukt og potetmel fjerner fuktighet.

Anonymkode: 5a496...0f0

Skrevet

Det kan være skokvalitet. Syntetisk materiale som i kombinasjon med svett  gir lukt 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine stinker tåfis hver gang de går barbeint i skoene, eller har svettet veldig mye (typisk fotballsko). Når ungene bruker sokker i skoene, er det sjeldent tåfis lukt. Jeg vasker skoene jevnlig i maskinen på 30 grader (pass på at skoene faktisk tåler maskinvask, men de fleste joggesko og sneakers gjør det) 

Anonymkode: 8b97d...477

AnonymBruker
Skrevet

Har hørt at det å fryse skoene funker ikke. Fordi bakteriene "sovner" bare, for så å våkne opp og begynne å stinke ganske raskt. 
Kattsand i en sokk funker bedre. 

Anonymkode: 7dfe0...c16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...