Gå til innhold

Barnebursdg og flasketuten peker på

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I de fleste bursdager vi har hatt og vært i så er det her veldig vanlig med plasketuten peker på når gaver skal deles ut. Den flasken peker på skal gi sin gave til burdagsbarnet. Og så den som gav barnet pakke snurrer flaksen videre osv. Det jeg har observert alle disse gangen er at det lett blir kaos, og jo flere barn jo mer kaos. Nå er det snart bursdag her og vi skal ha hele klassen (1.klasse). Er det noen der ute som har noen andre lure forslag til lek for å dele ut pakkene? :) 

Anonymkode: 0b4c8...fec

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Idiotisk lek. Det blir veldig tydelig hvem som har gitt hva (og for hvor mye). La barnet pakke opp når han/hun får pakka, og legg det på et gavebordet. Trenger ikke gjøre noe mer ut av det. 

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Samle alle pakkene når barna kommer og la bursdagsbarna åpne de etter de har spist ferdig maten.  Skjønner ikke at folk skal gidde å bruke 1/2 timer med en flaske når de fleste barn bryr seg fint lite å site dere i evigheter.  

Anonymkode: 44c67...d8f

• Liker 5
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I de fleste bursdager vi har hatt og vært i så er det her veldig vanlig med plasketuten peker på når gaver skal deles ut. Den flasken peker på skal gi sin gave til burdagsbarnet. Og så den som gav barnet pakke snurrer flaksen videre osv. Det jeg har observert alle disse gangen er at det lett blir kaos, og jo flere barn jo mer kaos. Nå er det snart bursdag her og vi skal ha hele klassen (1.klasse). Er det noen der ute som har noen andre lure forslag til lek for å dele ut pakkene? :) 

Dere kan ta imot og pakke opp gaven med det samme gjesten kommer. Trenger ikke publikum. Eller legge alle til side til etter selskapet. 

AnonymBruker
Skrevet

Idiotisk lek. Det blir så tydelig hvem det er som gir «bedre» gaver enn andre, unger ser sånne ting. 

Anonymkode: b09dc...74c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Her bruker de den legen i alle bursdager, da jeg ikke hadde tenkt å ha den leken, for sto ungene ingenting, det var forventet å ha den leken, så da ble det flasketuten peker på. Vi har også en regel på at gave skal koste max 50 kr.

Anonymkode: fc0eb...675

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Jeg spurte ikke om hvor idiotisk man synes denne leken er, men om et alternativ. Trenger ikke vite hvor idiotisk du synes dette er, du kan bare gå videre til neste tråd.
Ja man kan åpne gaver med en gang, takk for dette innspillet. Noen andre forslag?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er slit Med for mye «dødtid», så jeg liker å bruke tid på gaveåpningen! Hvem som har gitt hva, får være opp til den enkelte. Så syns ikke det er idiotisk at folk ser hva andre har gitt. 

Her har jeg gjort det på forskjellige måter hvert år; 

1; åpnet når de kom(utålmodig alder, så vanskelig å få de til å sitte) dette er helt uaktuelt for meg å gjøre igjen, fordi når foreldrene kom hadde jeg ingen anelse om hva som var fra hvem. 

2; her satt alle rundt i ring, og de skulle ha quiz; «hva heter bestevennen til OleBrum», «hva heter katten til postmann Pat», «hvor bor olebrum?» osv.. den som rakk opp hånda først og svarte rett, den vant. Dette ble kjempe populært, hørt om at barna ville ha det i sine egne bursdager. 

3. Hvem spiser lakris snøret først? Denne var slager, hang de opp i tau med klesklyper. 

4; rødt lys 

5; igjen nr 2, med litt «kulere» spm utifra alder. 

Bare Finn på en lek der fler kan vinne etter tur, gjør ikke noe om det tar litt tid, det underholder barna! 

Anonymkode: 372c7...fdd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

For mye gavefokus. 

Anonymkode: e2869...2e2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Her er det gavebord, barnet åpner gaven når den med gaven kommer, så neste også neste.

Anonymkode: 08f57...85a

• Liker 3
Skrevet

Vi hadde danselek. Spilte musikk og bråstoppet og den som satt seg sist fikk gi gave. 

Ellers er det vanlig å avtale gaver i klassen, fx maks 100,- etterhvert har det gått over til at vi gir penger i et kort. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Måbarefåsiat... skrev:

Vi hadde danselek. Spilte musikk og bråstoppet og den som satt seg sist fikk gi gave. 

Ellers er det vanlig å avtale gaver i klassen, fx maks 100,- etterhvert har det gått over til at vi gir penger i et kort. 

Med en hel klasse? 25 omganger? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi har begynt å samle pakkene og åpne de etter bursdagen er over. Dette er noe skolen ble enig om. Da slipper de barna som ikke har så god råd å føle på det med enten å ikke gi gave, eller gi en gave som ikke koster så mye. Fungerer supert. Flere av de som tidligere aldri kom i bursdag, ikke hadde råd til gave, har nå begynt å komme i bursdager. Barna tenker ikke over det. 

Anonymkode: dd534...3d4

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Med en hel klasse? 25 omganger? 

Det har enda ikke skjedd at alle har kommet. Men joda, det sklir ut etterhvert. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Jeg spurte ikke om hvor idiotisk man synes denne leken er, men om et alternativ. Trenger ikke vite hvor idiotisk du synes dette er, du kan bare gå videre til neste tråd.
Ja man kan åpne gaver med en gang, takk for dette innspillet. Noen andre forslag?

Meg du siktet til? Beklager at jeg ikke svarte til dine forventninger.....jezzz

Anonymkode: fc0eb...675

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har vært i bursdager der de venter med å åpne gavene til gjestene har gått hjem. Ingen barn som har spurt etter når gavene skal åpnes. De leker og spiser og koser seg med sitt, og har ingen fokus på gavene. Virker som dette er noe foreldrene er mest opptatt av. Må være hyggelig for bursdagsbarnet å få åpne i fred og ro i etterkant av bursdagen. Og som nevnt over, fint om det bidrar til at alle kommer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det var gøy da jeg var barn, og INGEN tenkte over hvem som ga hva. Dette er forventninger og tull foreldre tenker i sitt eget hode. Kan aldri huske å ha pakket opp en gave og tenkt at den var dårlig eller fra noen som hadde dårlig råd. Alle kjøpte gaver for maks 100 kr, og da er det vanskelig å skille seg ut. Jeg kan ikke tenke meg noe kjipere enn å ikke få se hva bursdagsbarnet får. Gaveåpningen er jo en av hovedattraksjonene i en bursdag. Ærlig talt

Anonymkode: c8494...d2a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det var gøy da jeg var barn, og INGEN tenkte over hvem som ga hva. Dette er forventninger og tull foreldre tenker i sitt eget hode. Kan aldri huske å ha pakket opp en gave og tenkt at den var dårlig eller fra noen som hadde dårlig råd. Alle kjøpte gaver for maks 100 kr, og da er det vanskelig å skille seg ut. Jeg kan ikke tenke meg noe kjipere enn å ikke få se hva bursdagsbarnet får. Gaveåpningen er jo en av hovedattraksjonene i en bursdag. Ærlig talt

Anonymkode: c8494...d2a

Trodde hovedattraksjonen var å komme sammen og ha det gøy og feire. Ærlig talt 

• Liker 2
Skrevet

Flasketuten peker på er gørrkjedelig og tidkrevende hvis man er mer enn fem gjester. De som har gitt gaven sin først kjeder seg og forlater gjerne ringen før alle har fått gitt gave og de som må vente til sist kjeder seg like mye de også. Bursdagsbarnet åpner enten gavene etterhvert som gjestene kommer eller vi bare tar en gaveåpningsseanse uten noe mer om og men en gang i løpet av bursdagen. Anbefaler at dere gjør det enkelt, gaveåpning er vanligvis lite interessant for andre enn bursdagsbarnet og en bursdag varer heller ikke så lenge. 

På trinnet til andreklassingen er det en enighet om at alle bare gir en femtilapp. Da går gaveleker glatt ut, alle vet hva de får uansett. Veldig praktisk. Man slipper å lure på hva man skal gi andre, det er rimelig og bursdagsbarnet får til sammen en fin sum så h*n kan kjøpe seg en større gave.

Skrevet

Har aldri vært borti noe så dumt i mine 25 år med barnebursdager.

Her åpnes en og en gave og barnet sier takk til den det gjelder; Abrakadabra...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...