Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med dette? 

For en amerikansk elev så kreves det fullført high school i USA, pluss et år med høyere utdanning. 

Men er det mulig å ta vg3 i Norge istedenfor et år på college i USA? For så å få studiekompetanse og kunne komme inn på et universitet i Norge? 

Vi er allerede i kontakt med både videregående skoler og universiteter, men det er litt vanskelig å få et klart svar foreløpig. 

Er det noen som har erfaring? Som har gått denne kombinasjonen? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det eneste jeg kan bidra med, er å si at vi hadde en amerikansk utvekslingsstudent i klassen på vg3, så det er i hvert fall mulig å ta vg3 i Norge. Veien videre vet jeg ikke noe om, dessverre. 

Anonymkode: cb879...b30

AnonymBruker
Skrevet

Men kun vg3 gir ikke studiekompetanse i seg selv, da må man ha hele vgs eller søke etter 23/5 regelen med de fagene som trengs der. I tillegg må eleven ha bestått norsktest. Og ikke minst får visum, noe som slett ikke er en selvfølge. For øvrig er samordna opptak sikkert beste egnet til å gi dere svar. Jeg vet om to amerikanere som har studert i Norge, en kom opprinnelig som utvekslingsstuden, fant kjærligheten, ble gift her og startet siden på et annet studium. Den andre hadde high school og siden noe som tilsvarer fagbrev som ble godkjent til opptak på s.o. Men det med visum kan blir et problem, selv som gift var det ikke bare enkelt å få opphold i Norge. 

Anonymkode: f47e1...4fa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...