AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #1 Skrevet 9. august 2018 Hei! Jeg har tatt på meg et oppdrag for en forening å skrive en pressemelding til lokalavisene. Jeg har aldri skrevet en pressemelding eller skrevet noe som helst til en avis før. Grunnen til at jeg skal gjøre det er helt enkelt at avisene ikke har de rette journalistene på jobb som kan skrive om det temaet som foreningen støtter, pga. ferie. HVA må jeg ha med i en pressemelding eller artikkel til avisen? Anonymkode: 394bb...54f
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #2 Skrevet 9. august 2018 Det er forskjell på pressemelding og artikkel, da, så sistnevnte er mer jobb. I pressemeldignen må du ha med: - hva som skjer - når det skjer - hvor det skjer - hvorfor det skjer Ha med telefonnumre til kontaktpersoner, og navn på disse. Så er det opp til journalistene å kontakte dem for å lage en artikkel basert på informasjonen. Har du med mye informasjon kan de også lage en artikkel basert på pressemeldingen, så da kan du ha med for eksempel sitater fra arrangør, av typen: "Vi gleder oss vilt til å endelig få dette arrangementet i gang, og vi vet det er mange xxx-interesserte i bygda. Vi håper det kommer mange, og at været er med på å gjøre det til en uforglemmelig opplevelse", sier leder for xxx-komiteen, blablabla. Hun frister også med ferske vafler og leker til barna. Noe lignende kan du også skrive i en artikkel, men da er det viktigere å ha et par kilder, og å ha en interessant tittel + ingress. Det krever mer jobb enn en pressemelding. Det at de ikke har de rette journalistene på jobb høres litt snodig ut, noen må jo uansett enten redigere det du skriver om til en artikkel eller redigere din artikkel om du skriver mer enn en pressemelding. De kan ikke bare trygge en pressemelding, da denne skal være info tli journalistene om det som skjer som de kan gjøre om til en artikkel for å samle interesse. Anonymkode: 3552a...713
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå