Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke enda på aktiv jobbjakt, men kommer til å søke jobber i en annen by fordi jeg ønsker meg hjem.

Imidlertid er jobbmarkedet veldig vanskelig der, så om man får avslag kan det gå flere år før noe nytt og relevant dukker opp.

En kollega av meg mener en fremtidig arbeidsgiver vil stusse om man sier ifbm referanser at man ikke enda er åpen ovenfor nåværende arbeidsgiver om søknadsprosess. Han mener man MÅ bruke nåværende sjef, og i tillegg at det kan fremstå uryddig å dra på intervju uten at nåværende arbeidsgiver er informert.

Jeg trodde det var OK å vente til man evt får et tilbud og har kontrakt, og at det er helt vanlig og akseptert å bruke en annen referanse (med mindre de krever nåværende sjef selvsagt) samt ikke fortelle sjef om intervjuprosesser?

Jeg har ikke et dårlig forhold til sjefen, men jeg har bytter leder 3 ganger på 1 år pga omorganiseringer i bedriften - og - jeg ønsker ikke å ansees som «på vei ut» og miste muligheter når sjansen for jobb i hjembyen jo er så minimal uansett. 

Anonymkode: efffa...8ef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kollegaen din tar feil, det er helt vanlig å ikke informere nåværende arbeidsgiver om at man intervjuer hos noen andre, og ingen vil stusse på at du ikke har sjefen din som referanse. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Cuntzilla skrev:

Kollegaen din tar feil, det er helt vanlig å ikke informere nåværende arbeidsgiver om at man intervjuer hos noen andre, og ingen vil stusse på at du ikke har sjefen din som referanse. 

Hei du :nigo: 

Spør litt mer siden jeg først har deg på tråden:

Når man da sitter der på intervju, runde 2 og trallala - tid for referanser; 

Greia for min del er at jeg jo at jeg til dags dato ikke har funnet en aktuell jobb å søke på de 7 årene jeg har bodd i Oslo. Så den første gangen vil jo være første aktuelle jobb liksom.

Men, det er som sagt omorganiseringer på jobb - og «alle» vil jobbe med det som ligger i min stilling. Ergo; poenget mitt er ikke å skjule noe, men at jeg ikke kan vite sikkert at min (snart nye igjen) sjef tar det litt lunkent. Hun vil garantert ikke blir sur, men bare anse meg på vei hjem. Hun har tilogmed spurt om jeg tenker meg dit etterhvert :P

Jeg ønsker å bruke min forrige sjef som pensjonerte seg for 1 år siden, og har ørten andre mulige referanser. 

Hvordan formulerer man seg klokt her til intervjueren om de sier «har du nåværende sjef på lista og eller»?

Anonymkode: efffa...8ef

Skrevet

En tidligere sjef er jo en veldig bra referanse, da har du ikke stort behov for å få nåværende på lista :)

Jeg tror ikke du trenger å formulere det så veldig klokt, det er jo noe alle som ansetter forstår og bør være vant med å håndtere. Bare be om at det holdes konfidensielt for nåværende arbeidsgiver inntil videre.

For min del er det ikke noe jeg har trengt å be om engang, sist jeg byttet jobb tok intervjuer initiativ til å møtes på et litt bortgjemt og nøytralt sted slik at ingen skulle se meg gå inn/ut av lokalene deres. Er du i jobb så tas det altså gjerne for gitt at du ikke har informert nåværende arbeidsgiver, det er vel heller det motsatte som er mer uvanlig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...