frubaluba Skrevet 9. august 2018 Forfatter #21 Skrevet 9. august 2018 1 minutt siden, hocane said: Ja for det gir menn noe å jobbe mot og noen å imponere. I dag skal det ingenting til for å få en dame til sengs så hvorfor skal menn gidde å bruke tid og penger på romanse når de kan få alt gratis? Jeg sier ikke at jeg er enig med denne casual sex kulturer, men er bare sånn det har blitt. Så hvis vi damer kniper igjen, så kommer god gammeldags romantikk til å komme på banen igjen? 4
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #22 Skrevet 9. august 2018 http://skrift.no/sit/index.asp?lyd=Romantikk Anonymkode: 83dc2...f73
Ian Skrevet 9. august 2018 #23 Skrevet 9. august 2018 1 minutt siden, frubaluba said: Og hva tenker du at kvinnen skulle gjort? Vasket, passet barna og laget mat hjemme? Eller tjener du så bra at du kan også hyre inn vaskehjelp og nanny? Sånn at kvinnen kunne drevet med sine hobbyer og veldedighetsarbeid? Tjener godt nok til at 2 fint kan leve av lønnen. Har aldri hatt hjemmehjelp, men hvis hun ønsker det for å utfolde seg selv ser ikke jeg noe problem med det.
frubaluba Skrevet 9. august 2018 Forfatter #24 Skrevet 9. august 2018 1 minutt siden, Ian said: Tjener godt nok til at 2 fint kan leve av lønnen. Har aldri hatt hjemmehjelp, men hvis hun ønsker det for å utfolde seg selv ser ikke jeg noe problem med det. Og hva skulle hun gitt i retur?
hocane Skrevet 9. august 2018 #25 Skrevet 9. august 2018 Akkurat nå, frubaluba skrev: Så hvis vi damer kniper igjen, så kommer god gammeldags romantikk til å komme på banen igjen Jeg synes begge kjønn burde "knipet" litt igjen. Jeg mener sex burde foregå mellom 2 personer som elsker hverandre, men nå er jeg ganske så tradisjonell har full forståelse for at folk er uenig det.
frubaluba Skrevet 9. august 2018 Forfatter #26 Skrevet 9. august 2018 Just now, hocane said: Jeg synes begge kjønn burde "knipet" litt igjen. Jeg mener sex burde foregå mellom 2 personer som elsker hverandre, men nå er jeg ganske så tradisjonell har full forståelse for at folk er uenig det. Det er jeg helt enig i. Kanskje ikke vente til man elsker noen eller ikke, men til man vet om man vil være kjæreste med den personen eller ikke i hvert fall.
Isambard Skrevet 9. august 2018 #27 Skrevet 9. august 2018 2 timer siden, frubaluba skrev: Jeg husker min første ordentlig kjæreste. Vi møtte hverandre på en fredag kveld på byen, og var vel kjærester fra mandagen av uten å ha den laaange praten om eksklusivitet, spill osv osv. Det er riktignok nesten 20 år siden, men hva skjedde i mellomtiden. Har nå vært "singel" i et halvt år etter et langt ekteskap, og alt er snudd opp ned på hodet. Jeg klarer ikke å spille noe spill og tenker at eksklusivitet er en selvfølge, men det ser jeg jo her ikke er det. Og alt handler om å pule rundt virker det som. Hvor ble det av god gammeldags romantikk? Er det ikke- eksisterende lenger? Det går jo ikke an å falle for noen lenger når alle går rundt og har helt hetta for forhold/ forpliktelser lengre enn nesa rekker, hvis kjemien ikke er på plass på første date, så beveger man seg raskt videre til neste på lista... virker helt håpløst for en som er rusten i gamet gitt... Jeg vil tro veldig mange tenker som deg, men kanskje ikke de som er mest synlige på sjekkemarkedet. Det minner om "friend Paradox": Veldig mange dater de mennene som dater veldig mange. Da kan det virke som de fleste menn er sånn, selv om de fleste menn kanskje ikke dater så mange.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #28 Skrevet 9. august 2018 5 minutter siden, hocane skrev: Jeg synes begge kjønn burde "knipet" litt igjen. Jeg mener sex burde foregå mellom 2 personer som elsker hverandre, men nå er jeg ganske så tradisjonell har full forståelse for at folk er uenig det. 3 minutter siden, frubaluba skrev: Det er jeg helt enig i. Kanskje ikke vente til man elsker noen eller ikke, men til man vet om man vil være kjæreste med den personen eller ikke i hvert fall. Ja, men dette er jo jeg også enig i. Synes bare ikke det er riktig å skylde på damene, for man må faktisk være to for å tango. Anonymkode: c5c38...69a
Ian Skrevet 9. august 2018 #29 Skrevet 9. august 2018 6 minutter siden, frubaluba said: Og hva skulle hun gitt i retur? Det vanlige? Kjerleik og troskap?
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #30 Skrevet 9. august 2018 Akkurat nå, Ian skrev: Det vanlige? Kjerleik og troskap? Jeg tror problemet med en sånn ordning er at kvinner ofte vil føle at de konstant skylder deg noe. Selv om det kanskje kunne gått bra, ville jeg personlig følt meg veldig fanget. Og hva gjør man om det går skeis? Da har jo ikke kvinnen det gjelder noe som helst av økonomi som kan redde henne. Ganske skremmende. Anonymkode: c5c38...69a
Ian Skrevet 9. august 2018 #31 Skrevet 9. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tror problemet med en sånn ordning er at kvinner ofte vil føle at de konstant skylder deg noe. Selv om det kanskje kunne gått bra, ville jeg personlig følt meg veldig fanget. Og hva gjør man om det går skeis? Da har jo ikke kvinnen det gjelder noe som helst av økonomi som kan redde henne. Ganske skremmende. Anonymkode: c5c38...69a Det har du helt rett i. Jeg ser derimot behovet for å opprette en spareplan for henne og bosikkerhet der hun eier prosenter av boligen.
frubaluba Skrevet 9. august 2018 Forfatter #32 Skrevet 9. august 2018 1 minutt siden, Ian said: Det har du helt rett i. Jeg ser derimot behovet for å opprette en spareplan for henne og bosikkerhet der hun eier prosenter av boligen. Hvem er du da? Mr. Grey? 😄 . Det som ofte er "problemet" med menn som tjener mye, er at de jobber veldig mye. Ingenting er galt i det, men da kommer alltid jobben først, og så sitter man der i det store huset helt alene...
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #33 Skrevet 9. august 2018 Jeg skjønner heller ingenting. Og jeg skjønner ihvertfall ikke «dating», der man i en periode skal treffes men ikke ane hvilken retning det tar, der man må passe seg for å virke for mye slik eller for mye sånn 🙈 dette er for komplisert for meg, gir opp 🤷🏼♀️ Anonymkode: fc9dd...088 1
frubaluba Skrevet 9. august 2018 Forfatter #34 Skrevet 9. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg skjønner heller ingenting. Og jeg skjønner ihvertfall ikke «dating», der man i en periode skal treffes men ikke ane hvilken retning det tar, der man må passe seg for å virke for mye slik eller for mye sånn 🙈 dette er for komplisert for meg, gir opp 🤷🏼♀️ Anonymkode: fc9dd...088 Ja, det syns jeg også er slitsomt. Det er ikke de 1,2 eller 3 datene som er kompliserte syns jeg da, det er denne mellomfasen, hvor man skal finne ut hvor man står, kan ikke si for lite, kan ikke si for mye, i frykt for å freake den andre parten ut helt... osv.
hocane Skrevet 9. august 2018 #35 Skrevet 9. august 2018 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, men dette er jo jeg også enig i. Synes bare ikke det er riktig å skylde på damene Her er det ingen som gir damene skyld. Feminisme er ikke synonymt med kvinner. 1
waco Skrevet 9. august 2018 #36 Skrevet 9. august 2018 3 timer siden, frubaluba skrev: Jeg husker min første ordentlig kjæreste. Vi møtte hverandre på en fredag kveld på byen, og var vel kjærester fra mandagen av uten å ha den laaange praten om eksklusivitet, spill osv osv. Det er riktignok nesten 20 år siden, men hva skjedde i mellomtiden. Har nå vært "singel" i et halvt år etter et langt ekteskap, og alt er snudd opp ned på hodet. Jeg klarer ikke å spille noe spill og tenker at eksklusivitet er en selvfølge, men det ser jeg jo her ikke er det. Og alt handler om å pule rundt virker det som. Hvor ble det av god gammeldags romantikk? Er det ikke- eksisterende lenger? Det går jo ikke an å falle for noen lenger når alle går rundt og har helt hetta for forhold/ forpliktelser lengre enn nesa rekker, hvis kjemien ikke er på plass på første date, så beveger man seg raskt videre til neste på lista... virker helt håpløst for en som er rusten i gamet gitt... Er du ikke skilt?
Ian Skrevet 9. august 2018 #37 Skrevet 9. august 2018 24 minutter siden, frubaluba said: Hvem er du da? Mr. Grey? 😄 . Det som ofte er "problemet" med menn som tjener mye, er at de jobber veldig mye. Ingenting er galt i det, men da kommer alltid jobben først, og så sitter man der i det store huset helt alene... Ja, jeg jobber mye.
frubaluba Skrevet 9. august 2018 Forfatter #38 Skrevet 9. august 2018 8 minutter siden, waco said: Er du ikke skilt? Jo, eller separert, why?
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #39 Skrevet 9. august 2018 Jeg puler rundt og driter i hva dere med "god moral og etikk" her inne synes om det. Jeg lever med 1 regel, og det er at jeg skal være god mot meg, god mot folk, og god mot naturen. Hvorvidt jeg har sex har ingenting med min moral og etikk å gjøre, fordi det virker ikke inn på noen av de områdene jeg nevnte. Jeg kjenner meg ikke igjen i at det er mangel på romantikk likevel. Har en fast elsker, og vi kjærtegner og kan finne på små overraskelser. Det er herlig å ikke forvente noen forpliktelser fra hverandre selv om vi er gode mot hverandre. Jeg er god på å gi komplimenter som betyr noe, han er god på å ta vare på fysisk. Jeg syns det er veldig romantisk og det kjennes godt, og romantikk for meg trenger ikke være knyttet til forelskelse. Så får dere sitte og surmule og vente på at en mann skal få dere til å føle dere bedre i hverdagen, det har jeg dessverre ikke tålmodighet til. Vil jeg ha romantikk, ja da tenner jeg et duftelys og lar han løfte meg opp som om han er en brannmann. Anonymkode: b17a7...68f
Cbunke90z Skrevet 9. august 2018 #40 Skrevet 9. august 2018 2 timer siden, frubaluba skrev: Jeg husker min første ordentlig kjæreste. Vi møtte hverandre på en fredag kveld på byen, og var vel kjærester fra mandagen av uten å ha den laaange praten om eksklusivitet, spill osv osv. Det er riktignok nesten 20 år siden, men hva skjedde i mellomtiden. Har nå vært "singel" i et halvt år etter et langt ekteskap, og alt er snudd opp ned på hodet. Jeg klarer ikke å spille noe spill og tenker at eksklusivitet er en selvfølge, men det ser jeg jo her ikke er det. Og alt handler om å pule rundt virker det som. Hvor ble det av god gammeldags romantikk? Er det ikke- eksisterende lenger? Det går jo ikke an å falle for noen lenger når alle går rundt og har helt hetta for forhold/ forpliktelser lengre enn nesa rekker, hvis kjemien ikke er på plass på første date, så beveger man seg raskt videre til neste på lista... virker helt håpløst for en som er rusten i gamet gitt... Jeg vil bare gjør det klart jeg er ikke noen konservativ person som mener at det nødvendigvis er noe galt med disse tingene, jeg påpeker bare enkle fakta som jeg mener kan være ulike årsaker til hvorfor det har blitt slik. Jeg tror vi vil se resultatet over hvor bra dette eksperimentet har vært når den neste bølgen av 40-50 åringer kommer. Noen vil sikkert ikke lese alt heller, men hva kan jeg si, som en rar og feit guttonge lærte jeg å overkompenserer tidlig og mener sjeldent at ting har 1 spesifikk årsak 😛 Fordi både menn og kvinner kan kontrollere nøyaktig når de vil ha barn så har vi nå en hel generasjon som får lov å ha en forlenget utviklings periode enn forrige generasjoner. Min mor for eksempel kunne jo tatt abort når hun var 18, men det var veldig nytt og noe som generelt ble sett ned på, også etter morgen pillen var fyfy når hun vokste opp. Mens det som vokser opp nå faktisk trenger den ekstra perioden med å vokse opp fordi vi blir bombadert med all slags informasjon, og å skal holde følge samtidig som man holder på med personlig utvikling tar lengre tid enn før. Vi har med frihet enn før som gjør at folk eksperimenterer mer og lengre med livene sine. Skole er jo et bra eksempel hvor det ikke er som før at skole betydde nesten automatisk at du hadde en jobb i vente når du var ferdig. Med mindre det er et veldig spesifikt fagfelt hvor det er mangel så ser vi jo nå at flere flytter hjem i en periode pga gjeld. For selv om vi heldigvis billig/gratis utdanning i norge, så er det ikke billig å leve billig. Koster ofte 65% av en vanlig månedslønn bare å leie et lite rom i mange skole byer. Jeg tror fall av ekteskapstallene også har noe med at folk synes det er bedre å kan få tilfredsstille både sine kroppslige kontakt/seksuelle behov når de vil (om de har visse attributter). Og også emosjonelle behov ved at de blander inn vennskap med sexen uten at de skaper et seriøst bånd, for mange vil ikke gå igjennom den lange prosessen en skilsmisse kan være. Så ved å være venner får de dekt de sosiale nær kontakt behovene, og ved å ha sex får de en av de 3 primær motivasjonene folk har får å gå inn i et forhold. Men noe vi vet er at av alle som har casual sex på det viset er mellom 5-15% avhengig av hvilket land, hvilken skole og hva slags attributter er mest attraktivt i den kulturen. Jeg tror også fordi vi har endret mye i forholdet vårt på syn av sex fra kvinners perspektiv hvor vi nå åpent snakker om hva slags metoder kvinner kan bruke for å få mest mulig nytelse av sex, da rent biologisk er det enklere å tilfredsstille menn enn det er kvinner. Så ved at det er så åpent er det nå mer kvinner som velger ut de samme mennene, som er best på å tilfredsstille, og fordi mennene vet at de kan lett bli valgt gjør det at motivasjonen for å jobbe for å få oppmerksomhet blir minsket. Vi legger også større vekt på erfaring tidligere. Er jo selvfølgelig kjempeflott at vi er opptatte av at kvinner skal få noe igjen for sexen en bare en unge. Men jeg tror vi har blitt utålmodige når det kommer til å la folk lære, og bare så det er sagt så innrømmer jeg at jeg ikke har noen erfaring, men jeg sier ikke dette med noen form for bias. For jeg ser dette hos andre menn som sliter med damer også. Ikke de incel typene som synes å tro at kvinner ble laget primært for at de skal kunne føle seg bra, jeg men er menn som aldri var spesielt populær på skolen og aldri ble kvitt det sjenerte personaet. Som gjør at de mangler erfaring og gjør dem mer sjenerte men de prøver å gjøre det de kan for å fange kvinners oppmerksomhet. En venn av meg fikk dame for en god stund siden nå etter å ha blitt ignorert hele livet sitt, og når jeg snakket med henne på fest i sommer sa hun at hun var glad hun ikke møtte ham før. For hun hadde ikke gått etter en person som han tidligere, å måtte lære han opp når hun var 23-24 ville vært et turn off. Hun var vant med en vis mengde selvtillit og kunnskap rundt sex, men hun sa hun lærte faktisk mye om seg selv siden de har blitt sammen. Og forholdet føltes sterkere fordi de lærte ulike ting fra hverandre, mens de andre forholdene ofte føltes for henne som at de var ferdige etter noen måneder. Fordi de var bare opptatte av de samme tingene og utfordret henne ikke på noe vis. De har selvsagt ting til felles, det vil sjeldent gå bra om den ene parten nekter å sette seg noe inn i den andres interesser eller direkte misliker dem. Men et par venniner av meg har kommet til meg senere og sagt jeg hadde rett når de gjorde det slutt med kjærester fordi fille ting ikke stemte og de trodde om de ventet lenge nok vil de finne en som fylte alle kriterier. Mens to av mine mannlige venner har nå faktisk snudd helt på hvordan de dater, hvor de før hadde roterende jenter på telefonen. De synes ikke det er noe feil med kvinnene som godtok at det primært sett var en seksuell transaksjon, og de skjønte jo også at ved at de trente 12-18 timer i uka samtidig som de hadde bra jobber gjorde at kvinner aksepterte ordningen lettere. Men de føler nå at for dem så blir det veldig tomt, og har nå bare sex om de dater noen seriøst. Jeg mener en ting som faktisk kan være til hjelp er om begge parter er ærlige etter en første date. Selvsagt om du føler at du overhode ikke matcher med personen på noe vis og du ikke vil gå videre så skal man ikke presse seg. Men la oss si at første daten var helt ok den hadde bare ikke en nyforelsket kjemisk reaksjon hvor mange bare vil høre på hva den andre sier og får sommerfugler i magen bare av at personen tar deg på armen. Kanskje det kunne vært bra om folk da gav folk en til sjanse, og fortell at andre daten ikke nødvendigvis betyr at det er mer seriøst enn den første. Si også at det er visse ting man kan tenke seg, så lenge begge parter er rimelige om det. Mange har jo opplevd at de er veldig god venn med noen og så senere utvikler de følelser for den personen, og en sjelden gang om man er heldig så har det samme skjedd med den andre personen. Men jeg tror grunnen til at forhold som startet som vennskap er så veldig sterke og holdebare er at det ikke var opplagte ting som dro deg til den personen på noen romantisk måte. Så blir man kjent med personen og får følelser hvor det er som at personen morfer inn til ditt ideal jo mer du blir kjent. Den kulturen om at første date må være nøyaktig slik man hadde håpet, og det er jo også vanskelig å vite hva som er rett på første date. Gjør jo at folk setter for stort press på seg selv og daten at de ødelegger for seg selv, første inntrykk er selvfølgelig viktig men ved å bruke det så konsekvent kan jo ikke folk bli positivt overasket lengre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå