Gå til innhold

Hva er normalt for mødre hjemme med barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en god samboer som er hjemme med våre 2 tvillinger på 10 mnd mens eldste sønnen er i barnehage. 

Jobber selv 6 dager i uka. En normal dag for meg er arbeid fra 0800-1800. Etter middag rydder jeg som regel kjøkkenet å støvsuger over alt og rydder rotet som har kommet i løpet av dagen. Samboeren påstår at det er jeg som roter. Når jeg kommer hjem ca 1830 er det middag så starter jeg å gjør rent i huset. Vask av klær tar hun seg av. Jeg spør om dette pga jeg ikke har mange andre små barns familier å spør. Igår spurte jeg om hvorfor ikke hun ryddet litt i løpet av dagen og da ble det dårlig stemning.Er det normalt at hjemmeværende mødre ikke gjør noen ting i huset før mannen er hjemme? Jeg vil hjelpe til å gjør mitt for at dette skal funke. Må jeg rydde til ligge tid så er det det jeg gjør.

vil bare vite hvordan "normalen" er.

Ha en strålende dag alle🙌🏻

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Da jeg var i permisjon ble ingen ting gjort hjemme på dagtid. Jeg hadde baby som bare sov 30 minutter i slengen på dagen. Og siden jeg hadde null ambisjoner om å få unna ting var jeg likevel den på barselgruppa som var mest uthvilt. Alt husarbeid gjorde vi sammen etter at babyen var lagt for kvelden.

Men hadde jeg tråkket hjemme med større barn ville nok til og med messingen blitt pusset. Det får være grenser for latskap.

Endret av ♥
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du er på jobb og slapper av, mens hun er hjemme med to tvillinger på ti mnd. Jeg tenker tvillingene er sikkert jobb nok å underholde. Det er ikke sikkert at hun får tid til å rydde. 

Jeg tenker at å rydde etter seg selv er "normalen" men det er gjerne ikke det.

Anonymkode: 5b7e4...089

• Liker 14
Skrevet

Ta deg et par uker hjemme med dem mens hun tar en tur bort, så får du empiri på hva du mener er mulig å få gjort med tvillinger på under ett år i hus.

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får ikke alltid tid til å rydde. Jeg får til å vaske  stua da ettåringen min elsker å "hjelpe til", var begrenset hva jeg fikk til da hun var 10 mnd, men rydding av kjøkken var ikke alltid enkelt når hun ikke gadd å være der hele tiden, hun liker å gå rundt og man må følge litt med:) ikke alltid jeg får til middag engang.  Ikke fordi jeg ikke har energi, men når man står og må passe på kjelen, vil hun at jeg skal være med henne..

Jeg får utrolig dårlig samvittighet for jeg er den som skal gjøre dette, og ikke alltid jeg får til selvom jeg gjør så godt jeg kan..

Anonymkode: 6daaf...39e

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg får ikke alltid tid til å rydde. Jeg får til å vaske  stua da ettåringen min elsker å "hjelpe til", var begrenset hva jeg fikk til da hun var 10 mnd, men rydding av kjøkken var ikke alltid enkelt når hun ikke gadd å være der hele tiden, hun liker å gå rundt og man må følge litt med:) ikke alltid jeg får til middag engang.  Ikke fordi jeg ikke har energi, men når man står og må passe på kjelen, vil hun at jeg skal være med henne..

Jeg får utrolig dårlig samvittighet for jeg er den som skal gjøre dette, og ikke alltid jeg får til selvom jeg gjør så godt jeg kan..

Anonymkode: 6daaf...39e

Drit i samvittighet. Husarbeid og matlaging er et felles ansvar. Du er ikke hjemme for å være hushjelp, men fordi barnet trenger omsorg og trygghet.

Akkurat som dere må ta i et tak sammen på ettermiddagen når begge er i jobb, kan dere gjøre det nå.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

For tiden er jeg hjemme med 3 barn, hvorav et på 10 mnd. Jeg smårydder, vasker klær, lager middag hver dag. Tar størstedelen av husvasken som er en gang i uka. Mannens bidrag i ukentlig husvask er støvsuge og vaske gulvet i den ene etasjen. Ellers er oppgavene hans etter jobb å stelle og legge 2 av barna hver dag, tømme oppvaskmaskin, brette klær og klippe plen av og til. 

Sånn til sammenligning.

Anonymkode: f2a70...bc5

• Liker 1
Skrevet (endret)
47 minutter siden, Foreldre123 skrev:

Har en god samboer som er hjemme med våre 2 tvillinger på 10 mnd mens eldste sønnen er i barnehage. 

Jobber selv 6 dager i uka. En normal dag for meg er arbeid fra 0800-1800. Etter middag rydder jeg som regel kjøkkenet å støvsuger over alt og rydder rotet som har kommet i løpet av dagen. Samboeren påstår at det er jeg som roter. Når jeg kommer hjem ca 1830 er det middag så starter jeg å gjør rent i huset. Vask av klær tar hun seg av. Jeg spør om dette pga jeg ikke har mange andre små barns familier å spør. Igår spurte jeg om hvorfor ikke hun ryddet litt i løpet av dagen og da ble det dårlig stemning.Er det normalt at hjemmeværende mødre ikke gjør noen ting i huset før mannen er hjemme? Jeg vil hjelpe til å gjør mitt for at dette skal funke. Må jeg rydde til ligge tid så er det det jeg gjør.

vil bare vite hvordan "normalen" er.

Ha en strålende dag alle🙌🏻

Du virker høflig og grei. Men det er liksom noe som ikke stemmer her. Hvordan kan hun påstå at du roter når du normalt hver dag rydder og støvsuger. Stemmer det virkelig at du støvsuger omtrent hver dag etter en jobbedag på 10 timer, og har du egentlig tid og lyst da til å rote så mye? 

Hun er hjemme med 2 små babyer hele dagen. Det kan jo ta pusten fra deg å bare tenke tanken. Det er mye arbeid, men tror også det er slitsomt bare det psykologiske da å vite at du må være der for barna hele tiden. Håper du viser henne at du setter pris på den oppgaven hun gjør med barna. Det gjør du sikkert. Du beskriver henne som en god samboer.

Jeg kan godt forestille meg at det ble dårlig stemning når du spurte om hun ikke ryddet litt i løpet av dagen. For det gjør hun jo i massevis når hun har to små hun passer på. Mat, flasker, leker, klær, trilleturer, vogn på plass, sengene må ryddes, skiftes på, vaske osv osv. Så at du stilte det spørsmålet kunne lett tolkes som at du trodde hun ikke gjorde noe arbeid i det hele tatt, ikke ryddet litt en gang. Mens hun følte seg så sliten, kanskje psykisk også som ofte er verst, og ikke verdsatt av sin mann en gang.

Men hvis du er veldig lei av støvsuging og rydding på ting bare du gjør, synes jeg du kan si det. Vet ikke om dere har råd til en vaskehjelp 1 gang i uken. Det er ikke alltid selve ryddingen, støvsugingen, støvtørking, ta inn og ut av oppvaskemaskinen i seg selv som er så fysisk slitsomt, men det at dersom tanken på det er at det er kjedelig tidskrevende. Det er veldig slitsomt å gjøre noe som man må gjøre hver dag og man ikke klarer å tenke at det er lystbetont. Da er det mye mer energi og glede i å gjøre en jobb som kanskje er mer fysisk krevende og lystbetont, noe som er utviklende, noe man samarbeider om og får kredit. Hvilken selvrealisering er det i å vaske klær, ta oppvask, rydde leker og vasker som hun usikkert gjør mange ganger for dagen? Noe å tenke på.

Viktig å sette pris på hverandre og hverandres arbeid og det man gjør. Blir man verdsatt og satt pris på, så er det den beste motivasjonen du kan gi. Da vil hun gjerne gjøre mer.

Endret av exictence
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Kan godt hende hun rydder hele dagen men tvillingene rydder ut igjen samtidig. Helt utrolig hvor mye rot de klarer å lage på kort tid. 

Mine tips: 

- Barnesikre skuffer/skap og rydd vekk alt som er i deres høyde, slik at de stort sett får rotet i lekene sine. 

- Rydd opp lekene sammen med barna før leggetid. Øv på å kaste leker i lekekasser og skryt av barna. Dette får du MYE igjen for når de blir litt eldre.

- Lag system til klær, både inneklær og uteklær, slik at det har en plass å være

Ellers anbefaler jeg veldig pappaperm så begge får sett litt den andres hverdag. Det er slitsomt å være på jobb og rett hjem til småbarn og husarbeid, men det er jammen slitsomt å være hjemme også! Pappaen her var helt kjørt etter 3 mnd som han trodde skulle bli "fri". 

Anonymkode: a80ef...d7f

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Rekker lite når jeg er hjemme med ungene desverre. Men heldigvis så går det bedre når de blir eldre! Så trøst deg med det.

For å gjøre det enklest mulig for dere så anbefaler jeg å kjøpe robotstøvsuger og å ha en stor kurv i stua å slenge lekene oppi på kvelden. Da tar husarbeid 10-15 min når ungene har lagt seg. 

Anonymkode: 19bd6...774

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt normalt når man er hjemme med tvillinger. Det oppdager du jo selv nå når du sikkert skal ut i flere måneders permisjon. Skal du ikke det, er det skikkelig synd, for du, barna og hun høres virkelig ut som dere trenger det.

Hvem steller barna hele dagen, gir dem mat, aktiviserer dem, går tur med dem, hvem vasker, vasker klær, hvem lager frokost, lunsj, hvem lager den middagen, handler? Hvem rydder etter frokost og lunsj? Får hun ikke ryddet mer enn hun gjør, og ikke støvsugd, så får hun ikke det. Ta alt på samtlige søndager framover, da vel, så kan hun  rydde ettermiddagen og støvsuge da. Så ser du hva som er normalt med deres tvillinger og deres hus og rutiner.

Anonymkode: a4c56...b6b

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, Foreldre123 skrev:

Er det normalt at hjemmeværende mødre ikke gjør noen ting i huset før mannen er hjemme? 

Hun har passet alle behovene til tvillinger på 10 mnd hele dagen. Prøv det selv i 1 uke, i tillegg til hva hun gjør på kveld og natt. 

Hun gjør ikke "ikke noen ting".

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hun er nok kjempe sliten når du er borte hele dagen.. 

Anonymkode: db358...437

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri orket å være alene med to babyer ti timer dagen, seks dager i uka!

Eneste måten jeg kunne klart det på, var dersom jeg benyttet barnas sovetid til egenpleie.

Hvorfor i huleste jobber du seks dager i uka? 

Anonymkode: 8b53c...c16

• Liker 5
Skrevet (endret)

Hun er alene med 10 måneder gamle tvillinger 6 dager i uken fra 7:30-18:30? Og du påstår at hun ikke gjør noen ting? I tillegg kommer vel eldste sønnen hjem fra barnehagen før du kommer hjem, hvem henter ham og passer på ham? 

Jeg tror hun har en mer krevende arbeidsdag enn deg ;) 

Endret av Harlekin
  • Liker 20
Skrevet

Det er veldig krevende å ta vare på en 10 mnd gammel baby, kan ikke forestille meg hvordan det må være å ta seg av to. Og i tillegg har dere en til! Da har hun mere enn nok å gjøre med av og påkledning, bringe og hente, stelle mat, legging og aktivisering. Hun er nok helt utslitt når du kommer fra jobb. Tar hun alt av klesvask samt lager middag? Rydde er bare å flytte på ting. Burde gå raskt dersom dere har et brukbart system på leker og annet. Men hvorfor støvsuger du hele hjemmet hver eneste dag? Tviler på at det er nødvendig. Tøff tid. Det blir bedre.

Skrevet

Får du tid til å bli kjent med ungene da?? Hvis du går rett fra jobb til husarbeid, liksom?!

Anonymkode: 4d6cf...ed5

• Liker 3
Gjest BearMama
Skrevet

Tvillinger? Alene hele dagen? Pluss en unge til på ettermiddagen?

Har du prøvd én dag alene med alt det ansvaret? 

For du kommer til å bli ekstremt overrasket over at jobben din vil virke som en dans på regnbuen i forhold. Med tvillinger hadde jeg faktisk vurdert vaskehjelp en gang i uka slik at når dere først er sammen så kan der bruke den tiden sammen som en familie.

Skrevet

Veit ikke hvor mange ganger iløpet av en dag jeg rydda, la på plass og vaska overflater mens jeg var i permisjon og mine var i den alderen, og jeg hadde bare EN av gangen. Og det synes ikke for noen, kun jeg som vet det er gjort.

Jeg gjorde (og gjør fortsatt) mesteparten av husarbeidet, men kun det mest nødvendige blir tatt i barnas våkentid. De roter likevel utover leker igjen f.eks, så de orker jeg ikke legge på plass før de er i seng for kvelden, eller rydder sammen med dem før leggetid.

Hadde blitt ganske muggen om mannen hadde spurt meg om hvorfor jeg ikke hadde gjort noe hele dagen når han kom hjem. Og man må da ikke gjøre all verden av husvask hver dag. Rydde inn i oppvaskmaskinen og få den på, vaske klær (setter på maskina mens barna tar kveldsbad), tørke over spisebord og benker, rydde på plass barnas leker og evt tørrmoppe gulvene. Alt annet kan tas felles en dag i uka. Om både du og dama di synes det er for mye ville jeg investert i vaskehjelp et par timer i uka.

Anonymkode: a4fc3...359

• Liker 1
Skrevet

Hva normalen er? Jo, nå skal jeg fortelle deg hva normalen er, det er å jobbe 35 timer i uka, ikke 72.Hvorfor jobber du så sinnsykt mye? Har dere så dårlig råd at du MÅ jobbe så mye? Jeg hadde ærlig talt blitt ganske forbanna hvis jeg var gift med en som nesten ikke bidro med, eller så, sine egne barn fordi han heller ville jobbe. Og ikke prøv å si at du bidrar, for det er svært begrenset hva du får gjort hjemme med de arbeidstidene. Med så små barn, er det jo også tydelig at du ikke ser dem mer enn én gang i uka. Hvis du slutter på jobb 18.30, og så må komme deg hjem, så er jo dagen over for barna. Det er jo overhodet ikke bra for relasjonen mellom deg og barna.

Anonymkode: 82f50...2d3

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...