AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #1 Skrevet 9. august 2018 Her på forumet særlig, og det snakkes jo litt også om ting vi nordmenn fort finner som en uting i utlandet, men som for de er helt vanlig. i Italia er det normalt å bo hjemme hos mor til man er godt voksen, dette synes visst nordmenn er teit. i Tyrkia er set vanlig å bo med deler av familien, altså at barna bor i banrdomshjemmet til godt voksne og kanskje livet ut. Noen land aksepterer bare at man gifter seg fra partner fra samme land. Russland er kjent for å være fulle hele tiden? Men hva er nordmenn kjent for? Er vi så perfekte som vi skal ha det til? Anonymkode: 480bf...654
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #2 Skrevet 9. august 2018 Vi er hjernevaskede på kildesortering, og det er ikke bare bare for en stakkars utlending å venne seg til. Anonymkode: f080e...771 12
Viktualia Skrevet 9. august 2018 #3 Skrevet 9. august 2018 Her finnes det som alltid MANGE unntak, ikke alle nordmenn er like, men ting jeg har hørt om oss som er negative er: Helgefylla. Veldig vanskelig å få norske venner som voksen innvandrer. Vi skaffer oss venner tidlig i livet, og så er døra lukket. Vi er ganske direkte og kan fremstå som uhøflige og kalde. Lite serviceinnstilte. 17
Hadley Skrevet 9. august 2018 #4 Skrevet 9. august 2018 Sammenlignet med andre kulturer er nordmenn ganske kjølige og vanskelig å bli kjent med. Vi tar skjelden kontakt med fremmede. Det er vanskelig nok å få venner i voksen alder når man er norsk, det er enda verre hvis man er fra utlandet og ikke har noen kontakter. Også er alt dyrt. Det er ikke populært. 18
Roci Skrevet 9. august 2018 #5 Skrevet 9. august 2018 5 minutter siden, Viktualia skrev: Her finnes det som alltid MANGE unntak, ikke alle nordmenn er like, men ting jeg har hørt om oss som er negative er: Helgefylla. Veldig vanskelig å få norske venner som voksen innvandrer. Vi skaffer oss venner tidlig i livet, og så er døra lukket. Vi er ganske direkte og kan fremstå som uhøflige og kalde. Lite serviceinnstilte. Tror det kommer litt an på. Jeg snakket med et eldre tysk ektepar i går som hadde feriert i Norge i mange år, og de opplevde nordmenn som svært åpne, blide, høflige og hjelpsomme. Men i forhold til tyskere er vi kanskje det..... 16
Outlander Skrevet 9. august 2018 #6 Skrevet 9. august 2018 Paracet, klementiner og frisk luft som behandling til diagnoser. Å må legge i ganger på sykehusene på grunn av plass mangel. Feminisme på overdrive hvor menn har sluttet å åpne dører til kvinner og kvinner vil ha likestilling men bare når det favoriserer kvinner. 8
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #7 Skrevet 9. august 2018 Jeg har utenlandsk kjæreste (sør-europa), og det han synes er verst er at vi er så lite høflige, vi eier ikke alkoholkultur (helgefylla), og vi er for lukkede og vanskelige å bli kjent med. Og at språket vårt er vanskelig å lære, pga alle de merkelige dialektene. Anonymkode: 9da5e...989 13
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #8 Skrevet 9. august 2018 6 hours ago, Roci said: Tror det kommer litt an på. Jeg snakket med et eldre tysk ektepar i går som hadde feriert i Norge i mange år, og de opplevde nordmenn som svært åpne, blide, høflige og hjelpsomme. Men i forhold til tyskere er vi kanskje det..... Jeg er ikke sånn ekstremt bereist, men mange nordmenn er hyggelige og sosiale, det syns jeg og. Men føler mest det er på arenaer som jobb, skole, kurs osv. Du må drive oppsøkende arbeid for å bli kjent med noen hehe. Jeg kjenner noen som bodde i Italia i mange år, og de mente at italienere var mer sosiale. Men de poengterte at det var på grunn av været. Det var oftere varmt, så folk gikk mye ut, på stranda og sånn. I Norge er vintrene lange, og folk holder seg inne. Men det landet der du ikke blir kjent med noen er Japan. Jeg var der på ferie, og det var helt umulig å føle en normal samtale med en japaner. De var alt for formelle, høflige, og sjenerte. Men servicen var god da. Hver gang man kjøpte noe i en butikk måtte man igjennom et helt rituale, omtrent. Der la jeg merke til en stooooor kontrast fra Norge. Jeg har inntrykk av at nordmenn ikke er så serviceinnstilte. De gjør bare jobben sin. Det er unntak selvfølgelig da. Anonymkode: 03534...3b2 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #9 Skrevet 9. august 2018 Alkoholkulturen er helt på jordet i Norge. I andre land så nyter man alkohol, her så er det om å gjøre å fylle seg opp så mye som mulig før man besvimer. Anonymkode: 173e7...f16 18
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #10 Skrevet 9. august 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har utenlandsk kjæreste (sør-europa), og det han synes er verst er at vi er så lite høflige, vi eier ikke alkoholkultur (helgefylla), og vi er for lukkede og vanskelige å bli kjent med. Og at språket vårt er vanskelig å lære, pga alle de merkelige dialektene. Anonymkode: 9da5e...989 Helt enig med kjæresten din. Hilsen nordmann som har bodd og reist en del i utlandet de siste årene. Anonymkode: fa4b0...05d 6
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #11 Skrevet 9. august 2018 Nordmen knuller rundt for mye. Altfor mange horer og horebukker blant nordmenn Anonymkode: 1ea8a...3a2 11
Gjest Overrasket Skrevet 9. august 2018 #12 Skrevet 9. august 2018 Stemmer, alkoholvanene er nok det mest sjokkerende for mange.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #13 Skrevet 9. august 2018 At man slenger ungene sine i barnehage fra de er 1 år og at man slenger sine eldre på gamlehjem overlatt til andres nåde. Anonymkode: 6edf0...5b8 15
Djungelvrål Skrevet 9. august 2018 #14 Skrevet 9. august 2018 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hver gang man kjøpte noe i en butikk måtte man igjennom et helt rituale, omtrent. Der la jeg merke til en stooooor kontrast fra Norge. Jeg har inntrykk av at nordmenn ikke er så serviceinnstilte. De gjør bare jobben sin. Det er unntak selvfølgelig da. Anonymkode: 03534...3b2 Hva var dette "ritualet"?
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #15 Skrevet 9. august 2018 Alkohol(u)vanene Skillsmissestatistikken Abortstatistikken Uhøfliget av type trenge seg inn på t-banen før andre har fått komme av og oppta buss-sete med vesken sin og late som om du ikke ser de som står Usosiale og kalde Anonymkode: 6edf0...5b8 1
Djungelvrål Skrevet 9. august 2018 #16 Skrevet 9. august 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nordmen knuller rundt for mye. Altfor mange horer og horebukker blant nordmenn Anonymkode: 1ea8a...3a2 Tar nordmenn betalt for å "ligge rundt" siden du kaller de for horer?? 18
applestories Skrevet 9. august 2018 #17 Skrevet 9. august 2018 7 timer siden, Viktualia skrev: Her finnes det som alltid MANGE unntak, ikke alle nordmenn er like, men ting jeg har hørt om oss som er negative er: Helgefylla. Veldig vanskelig å få norske venner som voksen innvandrer. Vi skaffer oss venner tidlig i livet, og så er døra lukket. Vi er ganske direkte og kan fremstå som uhøflige og kalde. Lite serviceinnstilte. 7 timer siden, Roci skrev: Tror det kommer litt an på. Jeg snakket med et eldre tysk ektepar i går som hadde feriert i Norge i mange år, og de opplevde nordmenn som svært åpne, blide, høflige og hjelpsomme. Men i forhold til tyskere er vi kanskje det..... Disse to er ikke nødvendigvis en motsetning. I mange land har man mange høflighetsfraser som man må gjennom. De vil mene at nordmenn er uhøflige fordi vi ikke har det - vi er mer direkte. Nordmenn, og andre som oss, kan gjerne heller si at andre er uhøflige fordi de bare ramser opp mange fraser men de mener det jo egentlig ikke. Og så kommer det selvsagt mye an på hvordan du reiser. De som kommer inn fjordene og stort sett er i kontakt med cruiseverter på kaien, souvernirbutikker, guider på busser og hotellansatte har nok et annet inntrykk av nordmenn enn de som reiser landet på langs med telt og går på festivaler. For ikke å nevne de som former sitt inntrykk av nordmenn basert på de som flokker til partyøyer i Middelhavet. Vel - det nordmenn betegner som partyøyer og lokalbefolkning skulle ønske bare var en øy. 13
NO haters please Skrevet 9. august 2018 #18 Skrevet 9. august 2018 8 minutter siden, Peonjenta said: Tar nordmenn betalt for å "ligge rundt" siden du kaller de for horer?? Nei, men en pils og en tyggis 2
applestories Skrevet 9. august 2018 #20 Skrevet 9. august 2018 8 minutter siden, Peonjenta skrev: Hva var dette "ritualet"? Jeg husker fransklæreren min fortalte at når du går i bakeriet i Frankrike (eller tilsvarende) brukte man fem høflighetsfraser på selv den enkleste bestilling. Jeg husker fire, de åpenbare; god dag, jeg ønsker... vær så snill, takk, på gjensyn. Jeg fant den femte da jeg flytter til Frankrike, men mistet den igjen da jeg kom tilbake... 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå