Gå til innhold

Middag på hyttetur

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal på hyttetur med en gutt jeg liker, og dermed vil imponere hehe.

så er spørsmålet hva vi skal spise, jeg skal stå for handlingen, jeg vet ikke hva som er i basisutvalget på hytta, og gidder ikke måtte kjøpe «alt»

maten må gjerne være litt fancy, vi er godt bevarndret  marverdnen begge to..... pris er irrelevant, samme med tilberedningstid. Skal ha tre middager og to lunchretter....

Anonymkode: 4b954...469

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke så fancy, men god og safe mat som ikke krever så mye av deg, sånn at du får mest mulig tid med den utkårede. 

Jeg ville servert lammestek, gjerne med fløtegratinerte poteter. Hvitløksbåter i steika, baconskiver rundt steika på slutten av steketiden. Og selvsagt grønnsaker og evt sopp til. 

Middag 2 ville jeg hatt helstekt entrecôte. Gjerne bakt potet til.

I stedet for dessert ville jeg bakt en kake.. 

AnonymBruker
Skrevet

Du sier ikke noe om fasilitene i hytta - har du feks stekeovn? Kjøleskap? Er det lang reisevei som setter begrensninger for hva du kan kjøpe av ferske råvarer?

Anonymkode: acd1e...a84

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sier ikke noe om fasilitene i hytta - har du feks stekeovn? Kjøleskap? Er det lang reisevei som setter begrensninger for hva du kan kjøpe av ferske råvarer?

Hytta har nok ALLE fasiliteter, jeg har igrunn ikke spurt, men sett bilde av hytten og den ser ikke ut til å mangle noe for å si det sånn...... det er 30 minutter ca fra nærmeste meny, så ikke noe begrenses av det.......

Anonymkode: 4b954...469

AnonymBruker
Skrevet

Ok. Da ville jeg tatt utgangspunkt i retter du selv liker å lage, og vet at blir vellykkede. Det er jo alltid det beste utgangspunktet når man lager mat til både middagsgjester og date.

Biff med godt tilbehør er alltid en slager. Jeg liker også konfiterte andelår, det har de sikkert på Meny. Og så noe lettere, feks fersk fisk, enten med asiatisk tilbehør (sashimi? poké? soyasmør?), eller med gode grønnsaker og smørsaus. Eller blåskjell, båtpoteter og aioli - det er jo alltid en slager og koselig å spise sakte sammen.

AnonymBruker
Skrevet

PS: Hvis det er sånn at dere har muligheter til å fiske selv, enten i sjøen eller fjellvann i løpet av turen, vil selvsagt det være den aller beste middagsidéen. Evt lyse etter krabbe om natta og ha til middag eller lunsj neste dag om dere er ved sjøen.

Skrevet

Taco på fredagen hvis dere er der da

Skrevet

Hvis jeg var deg ville jeg foreslått at stod for en middag hver og én sammen :).  Både fordi det er en hyggelig måte å gjøre det på, og fordi du ikke bør sette en standard du kanskje ikke kan opprettholde. Jeg regner med du ønsker dere skal dele på slikt om dere mot formodning blir kjærester? Dere kan vel også stå for én lunsj hver, hva med å lage en kyllingsalat når det er din tur. Eller kanskje dere skal lage (evt. avanserte) matpakker som spises ute på tur?

Skrevet

Er dette ved sjøen eller på fjellet? Det er en fantastisk råvaretid begge steder. Jeg har nettopp vært på fjelltur der jeg laget helstekt ytrefilet av hjort (fjorårets fra frysen) plukket kantareller og blåbær på veien og laget soppstuing til sammen med saltbakte poteter. Smuldrepai med blåbær og ville bringebær til dessert. Her vi bor ved sjøen er det nydelig å servere krabbe og blåskjell, eller fiskesuppe laget på kraft av nytrukket fisk.  Kraftig betasuppe med rikelig av norske grønnsaker. Ingenting av dette krever så veldig mye tid, men krever gode råvarer. Og det er noe med å bruke det kortreiste og sesongriktige.

AnonymBruker
Skrevet

Enkle, "rene" retter, som ikke krever noe særlig av basisutvalg. 

Lunsj: sashimisalat. Eggs benedict. Schakshuka. Eller forhaådslagde wraps om dere skal ut på tur. 

Middag: indrefilet med ruccolasalat og bernaise (krever samme basisingredienser som hollandaise til eggs benedict). Gryterett - langtidsbraisert høyrygg i tomat og rødvin med potetmos. Dampet torsk med ertepurè og ovnsbakte amadinepoteter. Helstekt indrefilet av svin med søtpotetmos og langtidsstekt sopp. And med risotto. 

Om det er meldt fint og sommer ville jeg tatt med en skipsgrill. Det er koselig å sitte sammen ved grillen og grille litt kjøtt og grønnsaker. Eller hva med skalldyr med godt brød? Kan imponere med å lage egen aioli og brød som du tar med hjemmefra.

Anonymkode: d5a78...842

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...