Gå til innhold

Pinnedyr til barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i leilighet og har et barn som elsker dyr, og alle slags levende vesen. Barnet er fire og har stor glede av alt fra marihøner, edderkopper, til hamster, nymfeparakitter, katter og hunder. 

Vi har null erfaring med annet enn katt. Kom til å tenke på pinnedyr. Er det noe som er lettstelt og lett å få pass/tilsyn til? Hva trenger de og hva tåler de? Barnet er forsiktig og glad i dyr, selv sløve fluer får pen behandling av barnet som også fikk vepsestikk fordi hen ville at vepsen skulle sitte på fingeren sin. 

Litt fysisk kontakt, bevegelse og gjerne et dyr/insekt/amfibie som spiser, leker eller koser (ikke nødvendigvis alt men gjerne en av tingene) hadde vært ideelt. 

Vi har ferskvannsakvarie på 160L, før noen foreslår det. Og jeg synes de store afrikanske sneglene og taranteller er ekle og skumle og vil ikke like å ha disse i hus. 

Noen tips? 

Anonymkode: 557ae...6a6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg aldri hatt pinnedyr selv, men har en venninne som hadde det. Så det eneste jeg vet er at det er nattdyr, at de skal ha en konstant varme i buret, kvister å klatre i og friske blader. Venninna mi plukket blader på sommeren og la de i fryseren til vinteren. Hun hadde herr og fru Pinne, så det ble noen småpinner etterhvert.

Afrikanske snegler ser jo litt ekle ut, men skal være fine dyr å ha.

Anonymkode: 32806...8fa

AnonymBruker
Skrevet

Pinnedyr formerer seg i vilt tempo, en venninne hadde det, og måtte ofte ut i skogen med ca 100 pinnedyr, så tilslutt slapp hun bare alle ut, da hun ikke orket det.

Hva med land skilpadde?

Anonymkode: 85e90...66d

• Liker 2
Skrevet

Kanskje marsvin istede? De er små og en 4-åring ville elsket dem!(: De er større en hamstere og er ikke nattdyr 

Skrevet

Hvis dere skal ha dyr, så ville jeg da valgt et dyr man kan få en relasjon til?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Problemet med ørkenrotter er at de helst skal ha større plass. Insekter krever ikke så mye, da de ikke har så mye tankekapasitet som trenger stimuli. Ørkenrotter er noe smartere og trener mer enn et 160l type akvarium. Egentlig synes jeg mange holder ørkenrotter feil (og andre smådyr som puttes i små bur)

Har hatt pinnedyr selv, de formerte seg ikke (hadde to). Satt for det meste stille, men man kan ha dem på hånden sin. Er relativt enkle å holde. 

Anonymkode: 1c6af...edd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Marsvin og ørkenrotter hadde vært fantastisk, men tror det må vente et par år til vi får større bolig. Jeg vil at dyr/levende vesen skal ha det bra hos oss, og vi bor for tiden i en liten leilighet med balkong som er for liten til luftebur. 

Trenger landskilpadder mye plass? 

Barnet mitt er veldig entusiastisk for alt som lever, og synes det er like stas med et dyr som kan mates, som et som kan koses med. 

Vi sikter på kattunge når vi flytter til hus om noen år, men vil gjerne at barnet skal få ha noe dyr i tillegg til akvariet. :) men det må skje på dyrets beste premisser, ikke hva barnet helst vil ha (som er ponni, Shetlandshund, fem katter, papegøye, edderkopp, slange, stoooooor øgle og et dusin kaniner... Ut fra ønsker barnet har sagt) 

Tusen takk for tips. 

Kan man ha bare ett pinnedyr for å unngå formering eller trives de i par/flokk? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har landskilpadde, den bor i et akvarium uten vann, usikker på antall liter. Den spiser blader og frukt. Er ganske rask når den går, og veldig nysgjerrig. Den må ha varmelampe og uv lys. Vi syns det er veldig koselig :) spesielt om sommeren, når vi kan la den gå ute i gresset.

Anonymkode: b92a8...abc

• Liker 2
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Marsvin og ørkenrotter hadde vært fantastisk, men tror det må vente et par år til vi får større bolig. Jeg vil at dyr/levende vesen skal ha det bra hos oss, og vi bor for tiden i en liten leilighet med balkong som er for liten til luftebur. 

Trenger landskilpadder mye plass? 

Barnet mitt er veldig entusiastisk for alt som lever, og synes det er like stas med et dyr som kan mates, som et som kan koses med. 

Vi sikter på kattunge når vi flytter til hus om noen år, men vil gjerne at barnet skal få ha noe dyr i tillegg til akvariet. :) men det må skje på dyrets beste premisser, ikke hva barnet helst vil ha (som er ponni, Shetlandshund, fem katter, papegøye, edderkopp, slange, stoooooor øgle og et dusin kaniner... Ut fra ønsker barnet har sagt) 

Tusen takk for tips. 

Kan man ha bare ett pinnedyr for å unngå formering eller trives de i par/flokk? 

Marsvin må ikke luften ute ute, bare ute fra buret

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pinnedyr formerer seg i vilt tempo, en venninne hadde det, og måtte ofte ut i skogen med ca 100 pinnedyr, så tilslutt slapp hun bare alle ut, da hun ikke orket det.

Hva med land skilpadde?

Ut i skogen, så de frøs eller sultet i hel? Hun burde blitt anmeldt. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hunnpinnedyr formerer seg selv, så kan fort bli mange pinner😂

Anonymkode: 7c55f...6cb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hunnpinnedyr formerer seg selv, så kan fort bli mange pinner😂

Anonymkode: 7c55f...6cb

Er bare hunner. De få hannene som er igjen er ikke tilgjengelige for private.

Anonymkode: d2dc3...39e

Gjest Linaria
Skrevet
On 8/9/2018 at 11:05 AM, AnonymBruker said:

Hva med land skilpadde?

Husk at landskilpadder kan leve helt utrolig lenge. Barnet kan jo ha skilpadden til han/hun er i 80-årene, men det trenger jo ikke bare være negativt. 

Skrevet

Hva med hetterotte? De er ganske smarte, morsomme, som regel veldig menneskekjære og kan være en god del løs i leilighet sammen med familien. Føles mer som et "fritt" dyr, enn f.eks. et hamster.  

• Liker 2
Skrevet

Skilpadder er søte, men de lukter ikke godt 🙊

Skrevet

Ungene hadde pinnedyr i klasserommet i 1 klasse. På sommeren fikk alle som ville ta med seg pinnedyr hjem. Vi fikk noen stk og de var enkle å ha med p gjøre og ungene klarte fint å passe dem selv. Det var kun rengjøring av buret de trengte hjelp til. 

Skrevet

Både skillpadder og papegøyer kan leve veldig lenge. Jeg ville ha valgt marsvin eller kanin. De trenger ikke stor plass og hannene er veldig kosete. De er lett å stelle, og trenger ikke å være i bur 24/7. 

Anonymkode: 2678f...f7c

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Både skillpadder og papegøyer kan leve veldig lenge. Jeg ville ha valgt marsvin eller kanin. De trenger ikke stor plass og hannene er veldig kosete. De er lett å stelle, og trenger ikke å være i bur 24/7. 

Anonymkode: 2678f...f7c

Både marsvin og kanin trenger god plass til å bevege seg og løpe og strekke seg mye. Å ha dem i små bur er dyreplageri. 

Rotter er enkle og sosiale, og de er gode klatrere så istedenfor å ha et stort bur som tar opp mye gulvplass, så kan du ha bur som tar opp plass i høyden istedet. 

Anonymkode: 956a5...cfd

• Liker 6
Skrevet

Jeg forstår ikke hva et 4-årig barn skal med et dyr. Virkelig ikke.
Om man skal ha et "familiedyr" tenker jeg det bør være noe foreldrene ønsker, først og fremst.

Anonymkode: 4cfb9...c91

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...