Gjest Gjest i dag ;) Skrevet 10. mars 2005 #1 Skrevet 10. mars 2005 Jeg har en dårlig uvane, jeg er altfor flink til å rote. Jeg holder det rent hjemme, men det samler seg opp papirer, sammenlagte klær og mye annet rart. Hver gang jeg vasker blir jeg like opgitt over meg selv, for det hadde jo vært mye raskere å vaske i et ryddig hus. Hvis noen vil dele råd eller erfaringer med meg, setter jeg stor pris på det :-)
BritElin Skrevet 10. mars 2005 #2 Skrevet 10. mars 2005 Ikke for at jeg har det ryddig hjemme hos meg men jeg vet hva som er problemet her hos oss og det er altfor lite skap- og skuffeplass. (selv om vi har stort hus)
Gjest Anonymous Skrevet 10. mars 2005 #3 Skrevet 10. mars 2005 Jeg også trodde at det var problemet, alt for lite skapplass. Så kom jeg på at problemet er alt for mye ting! Jeg oppdaget at jeg hadde ting som jeg ikke hadde sett på mange år lagret i kasser, skuffer og skap. Kastet og kastet, og nå er det ikke noe problem lenger. Mye lettere å rydde med færre ting!
Gjest Anonymous Skrevet 10. mars 2005 #4 Skrevet 10. mars 2005 De fleste som ikke klarer å holde det ryddig har rett og slett for mange ting. Gi bort eller kast det du ikke lenger har bruk for. Det du ikke bruker men som du ikke kan kaste bør pakkes vekk.
Gjest Anonymous Skrevet 11. mars 2005 #5 Skrevet 11. mars 2005 Jeg har ikke klart det enda... Men jeg jobber med saken... Det handler nok om å kaste en del ja, men vi HAR lite skap i tillegg, det er ikke til å komme bort fra. Likevel, vi har fått et par nye skap inn i leiligheta, så nå har vi mye ber skapplass, så nå handler det i stor grad om å utnytte den bedre og å kaste ting. Og å bli flinkere til å rydde bort jevnlig. For det er det som er litt av problemet vårt. Reklamen som hentes inn blir liggende innenfor inngangsdøra, kommoden i gangen er så full av ting jeg ikke vet hva er engang, en blanding av reklamerester, kvitteringer (tømme lommer/sekk i full fart) og hansker etc antakelig. Nederst er duken og pynten jeg satte der en gang) Dessverre har vi det sånn at eneste mulige plass for tørkestativ er på stuegulvet da. Det hjelper ikke akkurat... Gleder meg til vi skal flytte, men det er nok ikke enda. Men, huset rives i 2007, så før eller siden må vi flytte....
Gjest Anonymous Skrevet 11. mars 2005 #6 Skrevet 11. mars 2005 Jeg var ekstremt rotete som liten og ungdom, men nå er jeg relativt ryddig av meg. Tror det skyldes året som utvekslingsstudent i et SUPERROTETE hus. Da skjønte jeg hvor mye mamma ryddet etter meg hjemme... :oops: Kom hjem som et ryddefantom og har vært det siden Men trikset til et ryddig hjem er at alt MÅ ha sin faste plass, ellers blir det kaos. Gi nye ting en fast plass med det samme, og: KAST, KAST, KAST eller aller helst GI BORT!
Prinsesse-vil-ikke Skrevet 11. mars 2005 #7 Skrevet 11. mars 2005 Jeg hadde det som Pepita: rotet som ung, ryddig nå! Jeg hater rot, og legger alltid ting jeg har brukt tilbake der jeg fant dem når jeg er ferdig med dem. Alt har sin plass og der ligger tingene også når jeg trenger dem. Må innrømme at det var kombinasjonen av å flytte hjemmefra + en ryddenarkoman av en mann som gjorde at jeg også ble ekstremt ryddig av meg.
Krølltoppen Skrevet 11. mars 2005 #8 Skrevet 11. mars 2005 Jeg prøver alltid å finne opp nye systemer for å holde rotet unna. Spesielt papirer er jeg god til å legge i uoversiktlige bunker. Til tross for innkjøp av arkivskap og permer. Så svaret på spørsmålet blir nok at for noen av oss er det ikke håp.
Ciara Skrevet 11. mars 2005 #9 Skrevet 11. mars 2005 Vi har også lite lagringsplass, men klarer å holde det sånn noenlunde ryddig. Trikset er å legge ting tilbake på sin faste plass (som alle ting må ha) med én gang man er ferdig med det - det tar ikke noe tid i forhold hvordan det blir når man skal rydde masse på plass hvis det hoper seg opp. Har du masse småting, kan det være lurt å kjøpe diverse morsomme oppbevaringsbokser. Det funket i hvert fall bra for oss. Har en søt boks på kjøkkenet, der vi har nøkler, lightere og alle mulige små ting som ikke har plass noen andre steder.
Gjest porselen Skrevet 11. mars 2005 #10 Skrevet 11. mars 2005 Jeg har blitt mere ryddig med årene. Jeg har blitt veldig flink til å kaste, går gjennom kjøkkenskap og andre skap et par ganger i året og hver gang tror jeg at nå er det ikke mere igjen å kaste. Har anskaffet kasser og bokser og andre oppbevaringsting for å få system på sakene. Har også blitt flinkere til ikke å handle alt mulig koppestell og serviser og lysestaker og div. for det tar jo sånn plass. Nå begynner jeg å nærme meg en minimalistisk holdning til kjøkkenutstyr og pynteting. Det som er litt morsomt er at venninnen min som hadde fullstendig støv på hjernen tidligere har blitt en skikkelig rotekopp og giddasløs på husarbeidsfronten (intet negativt i det altså), mens jeg som var giddasløs før har gått over til å bli mere støvjageraktig, ikke helt støv på hjernen ennå...men det nærmer seg.
Blåklokke Skrevet 11. mars 2005 #11 Skrevet 11. mars 2005 Jeg har masse interesser, og dette setter fort sine spor i huset. Men jeg har den regelen at jeg rydder opp hver kveld. Jeg orker ikke å våkne opp i et soverom så fullt av klær og rot at jeg ikke ser gulvet, og inn på et kjøkken fullt av oppvask etc. I stuen har jeg et par pene kurver på gulvet ved siden av sofaen hvor jeg har håndarbeid, lesestoff etc. så ikke sofaer, stoler, og bord flyter over av saker og ting. Og så har også jeg investert i greie IKEA-bokser med merkelapper hvor jeg har mye av sakene mine.
lena24 Skrevet 11. mars 2005 #12 Skrevet 11. mars 2005 jeg var kjempe rotete for bare noen mnd siden, men nå rydder jeg i ett sett. synest selv jeg er blitt veldig flink..
loop Skrevet 11. mars 2005 #13 Skrevet 11. mars 2005 Jeg er og blir en rotekopp, men jeg har lært meg et tips som hjelper litt. Det er å sørge for at alt har en fast plass. Ofte så flytter jeg rundt og rundt på de samme tingene, og det er det som gjør at alt flyter hos oss. Så, faste plasser til skrotet!
Gjest GreenSky Skrevet 11. mars 2005 #14 Skrevet 11. mars 2005 Jeg har alltid vært en rotekopp. Jeg prøver å skjerpe meg, men jeg tror at ryddighetssenteret i hjernen min er ikke-eksisterende.
Alterna Skrevet 11. mars 2005 #15 Skrevet 11. mars 2005 Jeg var veldig rotete som barn, fikk klager på rotete soverom daglig! Hehehe, idag er jeg ryddig som få... Klarer ikke rot, heller ikke støv! Får ikke slappet av før alt er på plass og på linje osv! Liker heller ikke mange små pyntegjenstander og dilldall, skal det være noe til pynt, f eks vaser, så må de være store! småting lager bare rot...
LilleBille Skrevet 11. mars 2005 #16 Skrevet 11. mars 2005 Jeg var ille rotete som barn .. men det har hvertfall nesten gått over.. men jeg jobber fortsatt med saken
liv Skrevet 11. mars 2005 #17 Skrevet 11. mars 2005 Mamma sier alltid at jeg må begynne å bli ryddig -"går ikke ann å ha det sånn i huset når det blir barn på dere".... Og så tenker jeg, men det er da ingen barn i huset her enda! Men tilbake til tema, alltid vært en stor rotekopp, men ejg har kjempesystem i rotet da. Vet hvor det meste er. Problemet vårt er at vi har alt for mye, på alt for liten plass.. (vi bor litt midlertidig ekstra trangt i et år eller litt mer.. )
Gjest Leola Skrevet 12. mars 2005 #18 Skrevet 12. mars 2005 Jeg var en skikkelig rotekopp da jeg bodde hjemme. Da jeg kjøpte leilighet og flyttet hjemmefra snudde jeg tvert om og fikk nærmest støv på hjernen. Folk mente det så ut som det ikke bodde folk hos meg Jeg hater fremdeles rot - men støv på hjernen har jeg ikke lenger mann, to barn, hund og et stort hus har kurert meg
Usikker Skrevet 12. mars 2005 #19 Skrevet 12. mars 2005 Jeg var veldig rotete som barn' date=' fikk klager på rotete soverom daglig! [/quote'] Og hvem har ikke hørt den a Og jeg er'kke rotete i det hele tatt jeg vaffal ......... ja, bare litt da :oops: Men - for min del har det nok med for mange ting å gjøre ja......... Men - jeg har både planer og håp for framtida
Alterna Skrevet 12. mars 2005 #20 Skrevet 12. mars 2005 Og hvem har ikke hørt den a Og jeg er'kke rotete i det hele tatt jeg vaffal ......... ja, bare litt da :oops: Men - for min del har det nok med for mange ting å gjøre ja......... Men - jeg har både planer og håp for framtida
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå