Gå til innhold

Merker hunder vibbene til folk? hvorfor blir de aggressive bare mot enkelte folk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og min søster er et perfekt eksempel. Jeg har aldri vært redd hunder, søsteren har vært plaget siden barndommen.
I nærheten av der vi bor, bor det en stor vakthund. Når jeg går forbi alene reagerer den ikke. Når søster er med så reiser den seg, begynner å bjeffe noe enormt , knurre og vil komme seg ut av buret. 
Hvorfor reagerer den slik på henne og ikke meg?

Anonymkode: fd1b8...999

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, dyr har ofte sterke sanser, de opplever energier av folk. Den senser sikkert at hun er redd for hunder, og det igjen skaper en reaksjon i denne hunden.

Anonymkode: 652ad...4c2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, dyr har ofte sterke sanser, de opplever energier av folk. Den senser sikkert at hun er redd for hunder, og det igjen skaper en reaksjon i denne hunden.

men da stemmer det at hunder blir redde og nervøse av folk som er redd dem? men jeg skjønner ikke hvorfor de blir aggressive?
At hun er redd betyr ikke at hun vil skade den. Da er jo en lite redd person nesten mer truende, sjansen er jo større for at jeg tør å gå bort å slå den? 

Og hvis en hund kommer seg løs. Vil den da mest sannsynlig ta den som løper avgårde, eller den som blir stående likegyldig?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også redd hunder og det er selvfølgelig alltid meg de små monstrene plukker seg ut til å snerre mot, legge på ørene, bjeffe og bite etter. Har tenkt at de kanskje rett og slett lukter at jeg er stresset. Men aner ikke det er noe i det. 

Anonymkode: 15047...4fe

AnonymBruker
Skrevet

Vaf hos noe å hjallp ligg med ting hjemme hos dem, når vi stresset og skrudde møbler og kavet på, så var hunden i terge humør, beit og gnaget på alt den ikke fikk lov til. Når vi roet oss så var den og helt rolig.

Anonymkode: 9c2fd...36b

AnonymBruker
Skrevet

He he, da kan du ikke mye om psykologi generelt, selvfølgelig er en høy grad av frykt eller redsel forbundet med en lavere terskel for å angripe eller forsvare seg mot noe man oppfatter som en trussel.

Anonymkode: b5782...16b

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er også redd hunder og det er selvfølgelig alltid meg de små monstrene plukker seg ut til å snerre mot, legge på ørene, bjeffe og bite etter. Har tenkt at de kanskje rett og slett lukter at jeg er stresset. Men aner ikke det er noe i det. 

Anonymkode: 15047...4fe

små hunder skal jo ha tak i alle da, til og med meg. Men går jeg mot de så løper de jo fra meg. haha

AnonymBruker
Skrevet

Det hele er egentlig ganske komisk å se på. Jeg får nesten latteranfall når vi går forbi der. Det går ikke an å kommunisere med henne når vi passerer den hunden. Da har hun øynene rett frem og svarer ikke på det jeg sier. sier bare at vi må komme oss forbi før hun kan svare. :fnise:

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

men da stemmer det at hunder blir redde og nervøse av folk som er redd dem? men jeg skjønner ikke hvorfor de blir aggressive?
At hun er redd betyr ikke at hun vil skade den. Da er jo en lite redd person nesten mer truende, sjansen er jo større for at jeg tør å gå bort å slå den? 

Og hvis en hund kommer seg løs. Vil den da mest sannsynlig ta den som løper avgårde, eller den som blir stående likegyldig?

Da har hunden, heldigvis, ikke erfaring med at folk som ikke opptrer truende har for vane å slå den, og vil derfor ikke forvente det.

At den opplever en redd person som utrygg og potensielt en fare er naturlig og instinktivt.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har hunden, heldigvis, ikke erfaring med at folk som ikke opptrer truende har for vane å slå den, og vil derfor ikke forvente det.

At den opplever en redd person som utrygg og potensielt en fare er naturlig og instinktivt.

Og nettopp derfor er båndtvang en fin ting! :) 

Anonymkode: aefe1...abf

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Både mennesker og dyr har en tendens til å skjule en underliggende frykt ved å dekke over det med aggressivitet.

Skrevet

Den hunden er sikkert bare et rasshøl.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Og nettopp derfor er båndtvang en fin ting! :) 

Anonymkode: aefe1...abf

Båndtvang er for å beskytte vilt dyreliv, sånn til informasjon.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Båndtvang er for å beskytte vilt dyreliv, sånn til informasjon.

båndtvang er for å beskytte mennesker, barn og andre dyr. 
Bur er like effektivt dersom hunden skal stå hjemme, og føles faktisk tryggere og. Et bånd kan den vel få av seg om den prøver hardt nok?

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

båndtvang er for å beskytte mennesker, barn og andre dyr. 
Bur er like effektivt dersom hunden skal stå hjemme, og føles faktisk tryggere og. Et bånd kan den vel få av seg om den prøver hardt nok?

Loven om båndtvang er for å beskytte vilt dyreliv.

Ikke for at dyre/hundehatere skal kunne gå og kjefte og smelle om at folk skal holde hunden sin i bånd fordi de ikke liker at den går løs av diverse årsaker.

Om noen har hunder som er til sjenanse for andre, enten ved at de er aggressive eller at folk ikke overholder vanlig folkeskikk og hensyn så er det andre lover som dekker dette.

• Liker 2
Skrevet

Er ikke båndtvang for å beskytte barn? Så ingen krise om en hund røsker en baby ut av vogna liksom?

AnonymBruker
Skrevet

Derfor er katter kulere...Fordi holder seg unna folk som evt er redd/ ikke liker dem...De mjauer( bjeffer ) ikke og hopper på folk sånn som hunder kan gjøre...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Gent82 said:

Er ikke båndtvang for å beskytte barn? Så ingen krise om en hund røsker en baby ut av vogna liksom?

Det kan en hund i bånd gjøre også, hvis vi skal ta det til det nivået av useriøsitet.

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Loven om båndtvang er for å beskytte vilt dyreliv.

Ok, det er ikke èn sau eller hjort o.l. På karl johan den 17.mai ergo kan en hund gå uten bånd mener du?  Er det en god idé med 200 løse hunder rekende rundt i toget? 

En litt sprø hund napper fort i noen folk, og kanskje finner man ikke ut at hunden er litt gæren før skaden har skjedd. 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, Gent82 said:

Ok, det er ikke èn sau eller hjort o.l. På karl johan den 17.mai ergo kan en hund gå uten bånd mener du?  Er det en god idé med 200 løse hunder rekende rundt i toget? 

En litt sprø hund napper fort i noen folk, og kanskje finner man ikke ut at hunden er litt gæren før skaden har skjedd. 

Selvfølgelig ikke, men det dekkes av andre lover og bestemmelser enn båndtvang.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...