fusetufs Skrevet 8. august 2018 #1 Skrevet 8. august 2018 Vi er et helt rekkehus som skal bygge altaner og ha fått pristilbud der summen er fordelt etter antall kvadrat. Blir dette rett regnestykke?? burde ikke endene ha en større andel av totalsummen? vi i mitten deler jo på stolper og levegger endene har jo 1 egen stolpe og en egen levegg. Hva er vanligst å gjøre? mitten har rekkverk bare i front endene har i front og side?
Fjompen Skrevet 8. august 2018 #2 Skrevet 8. august 2018 Vel.. Du kan jo bygge en altan med kun de delene du vil betale for, og se hvor mye altan du egentlig får? Om det er borettslag så går det jo uansett av samme kasse. Det hadde vært noe helt annet om din andel ble belastet for kostnader til altaner du ikke hadde tilgang til, men her får jo alle likt. 1
fusetufs Skrevet 8. august 2018 Forfatter #3 Skrevet 8. august 2018 skjønner vel at det ikke er boretslag når vi har fått hver våre pristilbud eller? Ikke spørsmål hva en vil eller ikke vil men er det rimelig at jeg evt skal være med å betale for leveggen til naboen på andre siden av min seksjon? den er jo bare naboen sin alene akkurat som gavlsveggen er hans alene? er ikke det noe av det å bo på enden med de fordeler og ulemper det må ha med seg? sånn egentlig syns jeg jo at jeg skal betale for alt som ligger inntil og rundt min altan. på lik linje som at jeg har to vegger han har tre
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #4 Skrevet 9. august 2018 Slik er det ofte, det er mange måter å regne seg frem til hva som er "rettferdig". Det ytre må sees på i en helhet selv om det er litt forskjeller i hva det realistisk sett koster, når det er samme blokk/rekke/hus osv. Man kan ikke begynne å dele opp på antall meter for vannrør, kloakk, strøm, eller hvem som må betale mest for asfalten utenfor, eller belaste de ytterst på rekken fordi de har en ekstra ulempe som de midterste enhetene slipper unna. Er det et rekkehus med 4 enheter og en 60m felles tilkomstvei langs som skal brøytes, så kan man ikke finregne på at den nærmest veien kun betaler "1/4 av de første 0-15m". Mens neste må være med å spleise 1/4 på de første 0-15m, pluss 1/3 av stykket som ligger 16-30m inne utenfor sin seksjon. Mens stakkaren som bor helt innerst må betale hele kostnaden med sine siste 45-60m, 1/2 for 30-45m, 1/3 av 15-30m og 1/4 av 0-15m. Det ytre må deles likt. Skal taket skiftes på hele huset så kan man ikke begynne å finregne på at de to ytterste husene har litt ekstra arbeid med steinen som går utenfor kanten, mens de i midten slipper unna. Anonymkode: 3d7ad...46f 11
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #5 Skrevet 9. august 2018 Syns det blir feil å sammenligne tak og kanten på taket, hadde sett det som likt så lenge taket er likt.Men om 3 av naboene i rekka har takoppløft og 4 mann ikke så blir det jo ikke rett å dele på 4 heller? Eller?. Bor man i selveier så velger man jo litt selv. Og kan vel ikke forvente at naboen betaler for at du har oppgradert eller ikke. Jeg trenger 2 levegger ikke 3 å syns jo at jeg da bare skal betale for 2 ikke den 3 som kun står i naboens egen hage. Å bo på enden har jo sine fordeler og ulemper, stakkarn i mitten kan ikke gå fra foran til bak huset i egen hage. Endene er jo å dyrere å kjøpe og et valg man tar med fordeler og ulemper det fører med seg syns jo jeg da. Å om jeg ikke ønsker eller har mulighet til å bygge altan hva da? Da blir det jo uansett ulikt og dyrere for begge mine naboer. Anonymkode: 50918...a85
ekkoet Skrevet 9. august 2018 #6 Skrevet 9. august 2018 Har endene levegg eller gjerde i enden? Jeg skjønner ikke helt hvordan dette ser ut (om jeg ikke misforstår skriver du begge deler). Uansett, om man skal finregne har du gjerne rett, men hvor mye mer er det egentlig endene får? Om du regner slik: -Det er 6 hus i rekken (tenk at du står foran og ser på dem hvor altanene kommer). Alle skal ha altaner med gjerde i front og levegger i mellom. I tillegg skal enderekkehusene ha levegg ytterst på enden. - Hus nr 1 (endehuset lengst til venstre) betaler for sin levegg helt til venstre og sin terrasse (og ikke sin høyre vegg) - Hus nr 2 betaler for sin venstre vegg (som da blir nr 1s høyre vegg) og sin terrasse - Hus nr 3 betaler for sin venstre vegg (som da blir nr 2s høyre vegg) og sin terrasse - Hus...osv - Hus nr 6 betaler for sin venstre vegg og sin terrasse. Det mangler da 1 levegg, altså hus nr 6s høyre levegg. Kostnaden for denne leveggen blir fordelt på alle 6, jeg kan ikke tro det er stor sum i denne sammenhengen. I tillegg kan man bake inn at man nok får et bedre tilbud siden firmaet som skal bygge får bygge alle 6 + at dersom noen hadde valgt å ikke bygge ville dette gjort den relative prisen for de andre (spesielt nærmeste nabo(er)) dyrere. Tar man dette i betraktning så synes jeg egentlig at det er noenlunde fair og ikke det er verdt å forsure naboforholdet for. 10
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #7 Skrevet 10. august 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Syns det blir feil å sammenligne tak og kanten på taket, hadde sett det som likt så lenge taket er likt.Men om 3 av naboene i rekka har takoppløft og 4 mann ikke så blir det jo ikke rett å dele på 4 heller? Eller?. Bor man i selveier så velger man jo litt selv. Og kan vel ikke forvente at naboen betaler for at du har oppgradert eller ikke. Jeg trenger 2 levegger ikke 3 å syns jo at jeg da bare skal betale for 2 ikke den 3 som kun står i naboens egen hage. Å bo på enden har jo sine fordeler og ulemper, stakkarn i mitten kan ikke gå fra foran til bak huset i egen hage. Endene er jo å dyrere å kjøpe og et valg man tar med fordeler og ulemper det fører med seg syns jo jeg da. Å om jeg ikke ønsker eller har mulighet til å bygge altan hva da? Da blir det jo uansett ulikt og dyrere for begge mine naboer. Anonymkode: 50918...a85 Hvis det er et påbygg som ikke er opprinnelig på huset så må det nok sees slik at de med påbygg tar en større andel av den totale kostnaden, siden de da egentlig okkuperer en større del av bygget. Det kan sammenlignes med et borettslag der de minste leilighetene betaler mindre i vedlikeholdskostnader enn de store, alt etter hvilken type kostnad det er. Noen kostnader deles etter andelsbrøk (f.eks. vedlikehold av eiendom), andre kostnader deles likt per andel da de ikke er avhengig av boenhetens størrelse (f.eks. felles TV og internett). Nå er dette antagelig snakk om selveide vertikaldelte rekkehus der hver eier grunnen som deres seksjon av rekkehuset står på. Så det er ikke direkte sammenlignbart med et BRL, men når det kommer til det utvendige og det som blir felles så blir fordelingen av kostnadene gjort på samme måte som de ville blitt dersom hele husrekken hadde vært et BRL. Jeg vil sette spørsmålet litt mer på spissen: Hva hvis det er et horisontaldelt rekkehus, eventuelt en firemannsbolig? Der det er forskjellige eiere av leiligheter i 1. etasje og andre eiere i 2. etasje. - De i 1. etasje lever jo i ly under taket til 2. etasje. Er det riktig at kun leilighetene i 2. etasje skal bekoste vedlikehold av taket, siden det er leiligheten i 2. etasje hvor vannet først vil piple inn? - Kan de i 1. etasje kreve å fjerne vannrør og kloakkstamme som går gjennom deres leilighet? Det er jo deres eiendom. - Dersom det oppstår en lekkasje eller en feil på avløpsrøret under betongfundamentet i 1. etasje (som deles med leilighet i 2.) slik at gulvet må meisles opp eller vegger må åpnes for å rette på feilen, er det kun de i 1. som skal betale det siden det foregår i deres leilighet? Det er mange måter å tenke på, men det er nok godt innkjørte regler for hvordan ting skal fordeles. Det at noen får en ekstra ulempe på enden må ofte alle spleise på. Anonymkode: 3d7ad...46f 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #8 Skrevet 11. august 2018 På 9.8.2018 den 15.55, AnonymBruker skrev: Slik er det ofte, det er mange måter å regne seg frem til hva som er "rettferdig". Det ytre må sees på i en helhet selv om det er litt forskjeller i hva det realistisk sett koster, når det er samme blokk/rekke/hus osv. Man kan ikke begynne å dele opp på antall meter for vannrør, kloakk, strøm, eller hvem som må betale mest for asfalten utenfor, eller belaste de ytterst på rekken fordi de har en ekstra ulempe som de midterste enhetene slipper unna. Er det et rekkehus med 4 enheter og en 60m felles tilkomstvei langs som skal brøytes, så kan man ikke finregne på at den nærmest veien kun betaler "1/4 av de første 0-15m". Mens neste må være med å spleise 1/4 på de første 0-15m, pluss 1/3 av stykket som ligger 16-30m inne utenfor sin seksjon. Mens stakkaren som bor helt innerst må betale hele kostnaden med sine siste 45-60m, 1/2 for 30-45m, 1/3 av 15-30m og 1/4 av 0-15m. Det ytre må deles likt. Skal taket skiftes på hele huset så kan man ikke begynne å finregne på at de to ytterste husene har litt ekstra arbeid med steinen som går utenfor kanten, mens de i midten slipper unna. Anonymkode: 3d7ad...46f akkurat denne formen med meterpris brukes faktisk av kommunen når en bytter vannledninger evt kloakkledninger selv i rekkehus. Ble store forskjeller da å ene enden kom mye billigre ut enn mitten. Anonymkode: f0b73...44d
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #9 Skrevet 16. august 2018 betale kun for det som grenser til din eiendom selvfølgelig. Anonymkode: f0b73...44d
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #10 Skrevet 21. august 2018 Betale betale betale endte med at jeg måtte trekke meg fra hele altanprosjketet da det ble for dyrt og var kun 5000 som avgjorde for min del så skal ikke skimse av bare litt ekstra. Sorry naboer Anonymkode: f0b73...44d
Missfitness Skrevet 22. august 2018 #11 Skrevet 22. august 2018 På 8.8.2018 den 23.44, fusetufs skrev: Ikke spørsmål hva en vil eller ikke vil men er det rimelig at jeg evt skal være med å betale for leveggen til naboen på andre siden av min seksjon? Hørt om sosialisme?
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #12 Skrevet 22. august 2018 Herlighet. Dette er grunnen til at jeg aldri skal ha rekkehus! Man blir jo aldri enig og noen må alltid snu på kronen. Anonymkode: da70a...ed6 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2018 #13 Skrevet 1. september 2018 På 22.8.2018 den 20.24, Missfitness skrev: Hørt om sosialisme? joda i en perfekt verden så men når man har begrenset med kapital så var det de ekstra tusenlappene som avgjorde at jeg måtte trekke meg fra hele prosjektet, så nå blir det ingen altan på meg og dessverre for mine naboer mye dyrere for dem men har man ikke penger har man ikke penger så snipp snapp snute. Anonymkode: f0b73...44d
AnonymBruker Skrevet 1. september 2018 #14 Skrevet 1. september 2018 På 22.8.2018 den 21.20, AnonymBruker skrev: Herlighet. Dette er grunnen til at jeg aldri skal ha rekkehus! Man blir jo aldri enig og noen må alltid snu på kronen. Anonymkode: da70a...ed6 Handler vel mer om å kjenne sine begrensninger? Har man ikke nok penger så har man ikke nok penger sånn er det vel? HAr snudd og vridd på hver stein for å skaffe nok penger men klarer ikke de siste 5000 og da må man jo bare si nei eller? Hva ville du gjort? Pga fordelingen likt for alle ble summen 20 000 dyrere og da må jeg bare si sorry jeg klarer ikke. Anonymkode: f0b73...44d
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #15 Skrevet 23. september 2018 endene er alltid dyrere og derfor blir evt verandaen dyrere for endene å, fordeler og ulempen med å bo på enden det. Anonymkode: f0b73...44d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå