Gjest Stellas mamma Skrevet 10. mars 2005 #1 Del Skrevet 10. mars 2005 Tøflene som 4-åringen bruker i barnehagen begynner å bli for varme. Ser mange av ungene løper rundt i bare sokker, andre bruker tøfler, noen bruker "fotformsandaler", altså brede, stødige skinnsandaler med remmer. Lurer på hva som er best for små føtter? Bare sokker blir jo det nærmeste man kommer barføtt, og det er vel bra for små føtter å gå barføtt? Eller er det sånn at de helst bør ha "riktige" sko til innendørsbruk i barnehagen? Skal vi investere i gode innesko, innetøfler eller rett og slett satse på sokkelesten til våren?? Hva gjør dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MrsL Skrevet 10. mars 2005 #2 Del Skrevet 10. mars 2005 De fleste ansatte vil vel at barna skal ha gode innesko? Men når sommeren kommer springer nok barna inn og ut i barfot uansett, så du får velge hvor mye du vil investere i sandaler som barnet fort vokser ut av Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vimsevips Skrevet 10. mars 2005 #3 Del Skrevet 10. mars 2005 Det kommer halt ann på barnet. De som er veldig varme i føttene av seg, har det definitivt bedre i bare sokker, enn med tøfler på. De som stort sett er på puterommet hver gang anledningen byr seg har tøfler/sandaler på i svært liten grad. (De må av inne på puterommet uansett). Siden tøflene er for varme, vil alternativene være sandaler eller sokkelesten. I sokkelesten sliter avkommet sokkene i større grad enn med sko på. Er det golvkaldt vil h*n bedre holde varmen på beina i stillesittende aktiviteter. Til 7. og sist kommer det også ann på hva 4-åringen selv synes om tøflene/sandalene. Er de likt blir de brukt, er de ikke,- blir de heller ikke brukt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madeline Skrevet 10. mars 2005 #4 Del Skrevet 10. mars 2005 Mange barnehager og skoler vil at barna skal ha innesko. Å gå i sokkelesten er ikke bare bra. Med sokker er det lettere å gli på gulvet. Er det gulvkaldt blir barnets føtter kalde. I garderoben er det ofte vått og møkket på gulvet som ikke alltid er lett å unngå å komme borti. Jeg ville valgt sandaler (kan brukes ute til sommeren) eller et par stødige tøfler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trixi Skrevet 10. mars 2005 #5 Del Skrevet 10. mars 2005 Jeg ville også investert i et par gode sandaler, gjerne med borrelås så de er enkle å ta av og på. I barnehagen vår vil de ansatte at barna har på innesko. Datteren vår på 4 har brukt både tøfler og sandaler denne vinteren. Jeg fant noen fine tøfler fra Elefanten som var tynne i stoffet og veldig lette og fine. De var ikke foret på noen som helst måte og var myke og gode, samtidig som de var kule så den lille prinsessen ville ha de på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Charmina Skrevet 10. mars 2005 #6 Del Skrevet 10. mars 2005 Gode sandaler er nok klart det beste for foten!Da får de både luft og støtte! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleSol Skrevet 11. mars 2005 #7 Del Skrevet 11. mars 2005 Jeg selv merket ihvertfall kjempeforskjell på om jeg brukte sandaler inne på jobb kontra sokkelesten. (barnehage) Fikk masse vondt i ryggen uten sandaler, og ble mye mer sliten i kroppen etter en arbeidsdag. Vet ikke helt om det er det samme med barn, men kan ikke tro at det er så stor forskjell? Unger flyr jo mye mer rundt enn oss også, og innbiller meg at de da trenger like mye, om ikke mer, støtte som oss voksne? Sandaler er kanskje greiest da, kan brukes ute, og blir ikke så varme! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 11. mars 2005 #8 Del Skrevet 11. mars 2005 Jeg jobber i barnehage, og vi ønsker oss barn uten sko eller sandaler på føttene. Innesko hindrer ofte leken, da barna ikke får brukt hele foten slik de ønsker det. det er viktig for utviklingen av føttene at de også får skohvile, og særlig nå på vinteren hvor de ofte har både stømpebukse og tykke sokker, og særlig i vinterskoene også. Vi er flinke til å tørke vekk eventuell søle fra gulvet slik at barna ikke blir våte. Jeg anbefaler å gå i strømpelesten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Charmina Skrevet 11. mars 2005 #9 Del Skrevet 11. mars 2005 Hei igjen! Snakket akkurat med en jeg kjenner som er Ortopediinginør og han anbefaler klart sandaler med støtte til barn. Han har masse unger som kommer og må få innleggsåler for å få rettet opp skjevheter i bena. Det er utrolig mange mennesker både barn og unge som er enten plattfot eller tverrplattfot og som har vondt i ryggen o.l uten helt å skjønne hvorfor. Å få gå litt barfot og på strømpelesten er bra innimellom men ellers er visst sandaler som støtter foten det beste! I barnehagen til sønnen min måtte alle ha sandaler eller tøffler på. (men ofte slang de jo de av seg selv da ) Dette for at de skulle være varme på beina, for å ikke skli så lett og for at de skulle ha noe på beina om brannalarmen gikk og de plutselig måtte stå ute en god stund! Men noen unger kan jo ikke fordra å ha noe på føttene. Min er en av dem. Men vi må mase litt på han da for han er en av dem som nå skjeiver ganske godt på den ene foten! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nallemaja Skrevet 11. mars 2005 #10 Del Skrevet 11. mars 2005 for de som ikke vil bruke tøfler/sandaler må vel turnsokker/tøflesokker være et godt alternativ? husker vi brukte turnsokker i barnehagen(antisklisokker med ekstra mye antiskli-såle). Mine barns oldemor strikket sokker til ungene mine og sydde på en myk skinnsåle så de ble mykere og ikke ble glatte. De er supre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 11. mars 2005 #11 Del Skrevet 11. mars 2005 Hos oss har de inte sagt något. Jag låter min son ha moccasiner på sig på dagis. Alltså socka med påsydd skinnsula. Smidig och enkel men varm och halkfri Fast vissa dagar har han inneskor på sig - och andra bara sockar... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 11. mars 2005 #12 Del Skrevet 11. mars 2005 Føttene våre er skapt til å gå uten sko. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rufus Skrevet 11. mars 2005 #13 Del Skrevet 11. mars 2005 Føttene våre er skapt til å gå uten sko. Riktig det - men desverre ikke på harde, flate (støpte-?!?)gulv i manger timer hver dag... Jeg er en som sliter med senvirkninger av det nå...og da jeg var liten burde jeg hatt riktige sko og ikke gått barfotet... Men for barna varierer det vel litt om man er plattfot el eller har normale føtter også...hvorvidt man bør bruke sko/støtte eller ikke.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 11. mars 2005 #14 Del Skrevet 11. mars 2005 Nå er det slik at barna ikke går frem og tilbake på gulvet slik vi voksne gjør, de sitter som regel på gulvet. Og sko når man sitter på gulvet er i veien Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Charmina Skrevet 11. mars 2005 #15 Del Skrevet 11. mars 2005 Nå er det slik at barna ikke går frem og tilbake på gulvet slik vi voksne gjør, de sitter som regel på gulvet. Og sko når man sitter på gulvet er i veien Da regner jeg med at det er helt små barn du sikter til? For min sitter ikke i ro på gulvet, og i barnehagen han gikk i (barn fra 3 år bare)fløy de rundt og løp nesten hele dagen Men de ville helt klart ikke ha sko på selv da for de lå ofte ett eller annet sted og ikke på beina Beundrer dere som jobber i barnehager jeg - dere gjør en fabelaktig jobb :dagensrose: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 12. mars 2005 #16 Del Skrevet 12. mars 2005 Nei, jeg snakker om barnehagebarn i alle aldre Det er ikke så mye flying som man kanskje skulle tro når man kommer innom, det meste av innedagen går med til samling, bordaktiviteter og spising. For øvrig, takk for komplimentet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ottine Skrevet 12. mars 2005 #17 Del Skrevet 12. mars 2005 Vi bruker "turnsokker" til barnet vårt. Synes det er veldig praktisk - litt tykke sokker som er sklisikre! Tørr på beina holder han seg også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CeeCee Skrevet 14. mars 2005 #18 Del Skrevet 14. mars 2005 HÆÆÆ????? Sokker? Hva om det skulle begynne å brenne da, eller det bare var falsk alarm og barna må stå ute i en times tid? Hvis det er snø eller vått ute blir de jo iskalde på beina! Trodde alle måtte ha tøfler jeg! På skolen til min sønn må alle ha tøfler nettopp i tilfelle brannalarmen går. Det måtte han forøvrig i begge bhg han gikk i også.... Jaja..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mari Skrevet 15. mars 2005 #19 Del Skrevet 15. mars 2005 I barnehagen til barna mine har de bedt oss om å ha med tøfler, men selv om jeg tar på om morgen er de aldri på når jeg henter, uansett tid. Tror ikke de er så nøye på det for minsten og på avdelingen til 3 åringen fant de ut at de måtte ha tøfler fordi han falt og slo hodet. Tror de i senere tid har funnet ut at han er i 110 hele tiden og at det var derfor han falt.... Så svaret mitt er vel at sokkelesen er et veldig godt alternativ... :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mrs williams Skrevet 20. mars 2005 #20 Del Skrevet 20. mars 2005 Der jeg jobberer bruker banrna nesten bare sandaler hele året. De bruker de som innesko om vinteren og som inne og ute sko om sommeren. Anbefaler det jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå