Gå til innhold

Forlovelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg og typen min som eg har våre saman med i 2 år og 6 mnd snakka for ca ett år sidan om å forlove oss når eg fylte 18 år. På den tida var me nyforelska. Nå er det ikkje lenge til min 18 års dag og eg veit at han ikkje har planlagt noe slikt til min bursdag. Han seier at han elsker meg og sånn og eg vil så gjerne tilbringe resten av mitt liv med han! Typen min er snart 26 år, har fast jobb og leilighet. Mitt spørsmål er om det blir for dumt at eg kjøper ringer og spør? Korleis trur dykke at kjærasten min vil reagere. Han har burdag rett etter meg og tenkte eg kunne høre om forlovelse på bursdagen hans, slik at han vil få ringen i gave.

Klem frå meg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er fortsatt ung og forholdet deres er relativt ungt, det også. Så hvis du hadde spurt om du er for ung til å gifte deg, og dermed forlove deg, så hadde jeg nok sagt "Ja". Dersom du virkelig vil gifte deg med han, og av en eller annen grunn ikke vil vente, så syns jeg absolutt at du skal fri!

Det er ingenting i veien for at jenter kan fri (selv om JEG aldri hadde gjort det.....).

Men du er ung og har masser av tid foran deg, så hvorfor forhaste dere med ringer og giftemål?

- ringen skal på når ekteskap planlegges.... -

Skrevet

Personlig synes jeg en forlovelse skal være et tegn på at man skal gifte seg, og i mine øyne skal man sette en dato for bryllupet så fort man får på seg ringen. En forlovelse skal liksom bety noe mer enn å "kun" være forlovet.

Personlig synes jeg også 18 år er for ungt, men dette er det jo selvsagt delte meninger om. Jeg er også såpass gammeldags at jeg synes det er guttens oppgave å fri, så jeg hadde aldri gått ned på kne for ham!

Gjest Anonymous
Skrevet

Heia Jentå!

Jeg er ikke enig i at ringen skal på når bryllupet planlegges. Fra gammelt av har det vært slik at man kunne være forlovet i flere år før man giftet seg.

Vi forlovet oss to år før vi giftet oss og det er noe som jeg absolutt ikke har angret på. Det var ulike årsaker til at vi bestemte oss for å vente to år. Vi kjøpte hus og ville ha alt klart der før vi giftet oss blant annet.

Synes overhode ikke at det er dumt at du spør din kjære om dere skal forlove dere. Synes ikke to år er for liten tid når mange her inne gifter seg etter knappe to år eller forlover seg etter kortere tid.

En 18 åring kan så men være like moden som en 28 åring spør du meg. Det har jeg sett mange bevis på og særlig her inne :-)

Så go for it girl...lykke til. Du trenger jo ikke gifte deg med en gang forde da.

Skrevet

Hei Jentå,

jag tycker ni ska vänta. Du är bara 18 år och mycket kan hända i ditt liv. Jag känner allt för många som har förlovat sig av "bara farten", för att det är ett steg att säga att man är vuxna, eller för att det kanske borde göras efter ett antal år (jag gjorde det själv en gång innan jag träffade rätt man).

Jag tycker att du ska spara på det där speciella som faktiskt en förlovning är, tills du känner dig redo för giftermål. Är du redo nu att binda dig med din typ i ett giftermål och han känner likadant är det bara att gratulera och hoppas på ett frieri.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvorfor sånn hastverk ? Tenk på at han kan føle det som et press hvis du vil gi ham en forlovelsesring. Det er vanskelig for ham å si nei til dette - men hvis han samtidig ikke er helt moden for et sånt steg, så kan han føle seg presset. Selv om han elsker deg er det ikke sikkert han føler seg klar for å gifte seg enda ! Og du er bare 18 år! Du kan sikkert være en moden 18-åring, men hvorfor rushe inn i giftermål ? Hvis dere har det bra som kjærester ville jeg fortsatt med det en stund. Jeg gifter meg med kjæresten min om 4 uker - vi er begge 29 og har vært sammen i ca 7 år. På grunn av at vi kjenner hverandre så utrolig godt er jeg helt sikker på at han er den rette for meg. Vi har utviklet oss sammen og forholdet har blitt styrket over tid. Man kan selvfølgelig gifte seg etter kortere tid, for all del, men du må vite at det er for de rette grunnene - ikke at du er redd for å miste ham og derfor vil binde ham til deg.

Lykke til :wink:

Skrevet

Dere har vært sammen i to og ett halvt år, og forstår godt at du tener på å gifte deg!

Jeg lurer litt på om hvor sikker du kan være på at han ikke planlegger noe???

Jeg mener "du skal vel kanskje ikke vite om det"???

Og du er selvsagt ikke for ung til å gifte deg, men ung...

Lykke til, uansett!!!

Skrevet

Etter egen erfaring vil jeg kanskje anbefale deg å vente litt... Jeg forlovet meg når jeg var 19 år, men når jeg hadde gått litt på skole og utviklet meg på den måten, ble det slutt fordi vi vokste fra hverandre. Jeg angrer nå fordi det er litt teit å ha vært forlovet før.

Uansett vil jeg også si at det er vanvittig mye mer spesielt å sette på ringen når man faktisk har en dato for bryllupet. For min del er det ihvertfall kribling hver gang jeg ser at vi har like ringer og vet at han snart skal bli mannen min :D

Uansett er det kun du som kan svare på spørsmålet ditt.. Det er du som vet hva du føler for kjæresten din. Dersom du er i tvil, vil jeg anbefale deg å vente litt..

Lykke til :D

Skrevet

GO FOR IT GIRL!!!

Jeg er selv 20 år, og forlovet meg da jeg var 19. Min kjære var da 29, og vi hadde vært sammen i 3 år (+ litt)

Vi har fremdeles ikke satt noen dato, selv om det tidligere denne mnd var ett år siden vi forlovet oss.

Vårt syn tilsier IKKE at en MÅ sette en dato når en forlover seg, og en MÅ IKKE gifte seg innen ett år....

Men dette er ting en må avklare før en setter på ringene.

For meg hadde det blitt HELT FEIL å gifte meg nå ett år etter forlovelsen, som 20-åring...

Vi driver nå å tenker på en dato for å gifte oss, men det blir nok ikke før om enda to år!!! (TRE år etter forlovelsen) Vi føler det begge at det er riktig for oss å vente "så lenge"...

Vår forlovelse var et "tegn" ovenfor hverandre (og andre) at vi elsker hverandre, og at vi begge ønsker at det skal bli oss to...

Resten får vi ta om to år....

Tank godt igjennom hva DU/DERE legger i forlovelse, og hva DERE ønsker skal skje i ettertid (Kanskje en skal tenke litt generelt om når oxo??)

Magefølelsen din vil da fortelle deg hva du skal gjøre!!!

(Og JA, jente - Du KAN fri om du vil)

Gjest Anonymous
Skrevet

Du må jo spørre deg hvorfor du vil forlove deg ? Dere er jo sammen og har det bra, er ikke det nok, da ? Jeg ville aldri engang tenkt på å være stresset for å forlove meg så tidlig. Og jeg er en av de som faktisk synes det er litt tåpelig å forlove seg dersom man ikke har planer om å gifte seg. Hva er vitsen da ? "Bevise" forholdet, liksom ? Hvis dere har det bra og det er "meant to be", er det ingenting å stresse med. :wink: La ting skje i naturlig rekkefølge.

Og...uansett moden eller ikke...jeg forandret og utviklet meg definitivt mest som person i årene fra jeg var 18 til 22. Det er på mange måter en brytningstid. Et langvarig forhold med ham jeg da trodde jeg skulle gifte meg med en gang røk - fordi vi begge forandret oss, hver vår vei. Ikke sånn for alle, selvfølgelig - men jeg ville likevel råde deg til å vente og se om dere utvikler dere i samme retning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...