Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere! Jeg står fast i et dilemma og aner ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har kommet inn på bachelor i pedagogikk, men jeg frykter å stå uten jobb etter endt utdannelse. Derfor regner jeg med å måtte ta master (spesialpedagogoikk) i tillegg.

Men jeg ser at det er ledige studieplasser på grunnskolelærerutd. 1.-7. trinn, og lurer på om det kan være et "tryggere" valg. Jeg interesserer meg for barn og læring, men har egentlig sett for meg å jobbe med barn som "sliter" litt, fremfor en hel klasse. Samtidig tror jeg også at det kunne vært spennende. Ut ifra de stillingsannonsene jeg ser på som relevante for hva jeg ønsker å jobbe med, er det ønskelig med spesialpedaoger som har lærerutdanning i bunn. Evt på BUP og PPT kan man fint ha pedagogikk i bunn.

Beklager langt og rotete innlegg. Hva tenker dere, og hva ville dere ha gjort? Forventer ikke at noen skal ta valget for meg, men jeg trenger flere synspunkter fra andre. Jeg blir litt blind på det av all tenkingen min. 

Er det noen her som jobber som grunnskolelærer eller spesialpedagog, som vil fortelle litt om hverdagen sin?

Anonymkode: 47e32...dbb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå lærer, så tar du spesped som valgfag :) evt som master.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, saltvann skrev:

Gå lærer, så tar du spesped som valgfag :) evt som master.

Takk for svar :) Lærerutdanningen jeg ser på er 5-årig, og man kan velge pedagogikk som valgfag. Usikker på om spesped er mulig. 

Anonymkode: 47e32...dbb

Skrevet

Ring for å høre! :)
Mener det var mulig før ihvertfall :)

Skrevet

Du kan fortsatt velge speialpedagogikk som valgfritt emne. Men maks 30 studiepoeng kan inngå som del av GLU 1-7 utdannelsen, før var det mulig å ta 60. 

Anonymkode: f3627...83c

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du kan fortsatt velge speialpedagogikk som valgfritt emne. Men maks 30 studiepoeng kan inngå som del av GLU 1-7 utdannelsen, før var det mulig å ta 60. 

Økonomisk gjør du så lurt i å få deg en greit betalt lærerjobb. Du vil få verdifull erfaring og du kan ta spes.ped 2 mens du jobber. Mange får dette betalt av arbeidsgiver, dvs. full lønn, selv med 2 studiedager i uka.

Peiler du deg inn mot PPT bør du ha erfaring med klasseledelse med deg i bagasjen. Du skal ut i en jobb der du skal gi lærere med 20 års+ erfaring råd om nettopp dette. Da bør du rett og slett ha prøvd å stå i deres sko først.

Skrevet

På noen skoler kan man ta master i spesialpedagogikk når man går grunnskolelærer. En ekstra gulrot er at man får redusert studielånet med opptil 160.000 (105.000 for oss som ikke skal jobbe i Nord-Norge) dersom du fullfører på normert tid. 

Anonymkode: 73419...935

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...