Gjest rasekatt Skrevet 10. mars 2005 #1 Skrevet 10. mars 2005 Hva skal til for at dere betaler 5000 kroner for en kattunge?
Gjest Moonshadow Skrevet 10. mars 2005 #2 Skrevet 10. mars 2005 Hadde nok aldri skjedd.. Kunne tenkt meg en Hellig Birma, men det er mange katter der ute som sårt trenger ett hjem, så jeg ville nok tatt til meg en av de i stedet.
Gjest Anonymous Skrevet 10. mars 2005 #3 Skrevet 10. mars 2005 Hva skal til for at dere betaler 5000 kroner for en kattunge? At den driter gull.
Arkana Skrevet 10. mars 2005 #4 Skrevet 10. mars 2005 Jeg ville aldri betalt 5000 kr for en katt. Det finnes så mange nydelige katter der ute som trenger et hjem, og jeg vil bare ha en katt, så det er mye viktigere enn at den tilhører en bestemt rase.
Gjest Anonymous Skrevet 11. mars 2005 #5 Skrevet 11. mars 2005 Hadde jeg hatt penger til det hadde jeg nok punga ut 5000 for en bengal, ocikatt, egyptisk mau, aby eller noe.... Men siden jeg i utgangspunktet ikke er intressert i utstillinger og itillegg ikke har så mye penger blir det nok evt en omplasseringskatt fra FOD gården eller lignende.
Gjest Pusemamma Skrevet 11. mars 2005 #6 Skrevet 11. mars 2005 Jeg har katt for kosen sin skyld og har fått en blandingkatt, perser/vanlig huskatt. Hvis jeg skal ha en til satser jeg på en rasekatt med litt feil på slik at jeg ikke betaler full pris. Vil ikke stille pusene ut men rett og slett kose masse med de.
Alterna Skrevet 11. mars 2005 #7 Skrevet 11. mars 2005 Jeg betalte 4000 for min, hun var Hellig Birma. Vurderer å kjøpe igjen.
Gjest skindeep Skrevet 12. mars 2005 #8 Skrevet 12. mars 2005 Kjøpte en perser for 3500,- en gang, men så viste det seg at den hadde medfødt haleknekk, så vi fikk tilbake halvparten. Betalte også 2500,- for en siameser en gang, men p.g.a allergi måtte vi gi den fra oss etter en mnd. Og fikk halvparten av pengene tilbake. Skulle egentlig få tilbake resten når hun fikk solgt katten igjen, men plutselig ble dama sporløst borte!!! :o
Brunhilde Skrevet 12. mars 2005 #9 Skrevet 12. mars 2005 Hvis jeg kan betale 8000,- for en hund så kan jeg da godt betale 5000,- for en katt?!? Ønsker man å delta på utstillinger fordi man har den interessen så er det vel helt greit å betale for den katten man har lyst på, hvis det nå skulle slumpe til å være en katt til 5000,- (eller mer).
Maetzii Skrevet 12. mars 2005 #10 Skrevet 12. mars 2005 Om jeg hadde lyst til å delta på utstillinger med dyret (enten det var hund eller katt) så ville jeg nok betalt 5000 kr for det. Men egentlig synes jeg blandingskatter og -hunder er minst like fine som "rasedyr" og har hørt om så mange useriøse oppdrettere at jeg uansett ikke ville likt tanken på å støtte dem.. Dersom noen hadde stukket av med katten jeg har i dag, hadde jeg selvfølgelig betalt 5000 kr for å få henne igjen. Men det blir jo noe helt annet.
Gjest Embla s Skrevet 12. mars 2005 #11 Skrevet 12. mars 2005 Hvis jeg ville bruke katten til utstilling eller avl, ville jeg selvsagt betalt 5000,- for en renraset katt med stamtavle. Men siden mitt "kattebehov" begrenser seg til kos og selskap (og det faktum at de fleste kattene jeg har hatt, har dukket opp utenat jeg egentlig var på utkikk etter katt...), ser jeg ingen grunn til å kjøpe meg en rasekatt. (og helt ærlig: Jeg syns de helt ordinære/uordinære huskattene er finere en mange av katterasene jeg vet om).
Arkana Skrevet 12. mars 2005 #12 Skrevet 12. mars 2005 Jeg syns de helt ordinære/uordinære huskattene er finere en mange av katterasene jeg vet om. Enig med deg. Veldig mange katteraser er rett og slett grusomme å se på.
Lillesøster Skrevet 12. mars 2005 #13 Skrevet 12. mars 2005 Jeg ville aldri betalt 5000 kr for en katt. Det finnes så mange nydelige katter der ute som trenger et hjem' date= og jeg vil bare ha en katt, så det er mye viktigere enn at den tilhører en bestemt rase. Samme her.
Gjest Anonymous Skrevet 15. mars 2005 #14 Skrevet 15. mars 2005 Syns man skal ta betalin for all slags katter. Kansje folk ble mere kritisk til hva de tok på seg. Dog ikke 5000,men en sum slik at de merket/tenkte seg om. Altfor mange katter som lider pga de er gratis. Kasta ut til ferien,kattunger som blir dumpet osv.. 5000? hadde jeg hatt intresse for katt og det var en spesiell type jeg kunne tenkt meg å... Hvorfor skal det være godtatt med hund til 12000,men er det katt så gaper folk.
Arkana Skrevet 15. mars 2005 #15 Skrevet 15. mars 2005 Hvorfor skal det være godtatt med hund til 12000,men er det katt så gaper folk. Hvem sier det er godtatt? Jeg synes 12000 for en hund er like mye galskap.
Lia Skrevet 16. mars 2005 #16 Skrevet 16. mars 2005 Jeg ønsker meg en maine coon, og den koster 6000,-. Synes ikke det er noe galt i å bruke penger på en katt hvis dette er en hobby man har, og f. eks liker å være med på utstilling og lignende.
Sniglå Skrevet 16. mars 2005 #17 Skrevet 16. mars 2005 Jeg har betalt for min Bengalgutt, og han er verdt alle 10 lappene! Så, ja, jeg ville betalt for en rasekatt. Jeg føler at mange tenker på rasekatter (og rasehunder også) som at de kun blir avlet frem pga utseende. Noe som er delvis riktig, men det bli lagt like mye vekt på gemyttet. Så når vi skulle ha katt ville vi ha en katt som hadde det riktige gemyttet for oss. Jeg har vokst opp med mange vanlige huskatter, og jeg kan med hånden på hjertet si at de kan ikke sammenlignes med de kattene som vi har betalt for.... Huskattene som vi har hatt har vært egne og ikke så veldig sosiale, de lå mye for seg selv og sov i en stol. Greit nok det dersom det er det du vil ha, og jeg er klar over at det er mange huskatter som er veldig sosiale og kosete av seg. Men noe av poenget med rasekatter er at du får en god ide om hvordan de kommer til å være! Vi driver ikke med utstilling heller, så det var ikke pga den biten vi valgte å betale for pusen vår!
Dødspingvinen Skrevet 16. mars 2005 #18 Skrevet 16. mars 2005 Dersom jeg skullle brukt katten til avl, eller utstilling så hadde jeg selvsagt betalt gode penger for den. Da under samme kriteriene som man ville betalt gode penger for en valp. Forventer at kattungen da skal være vaksinert, ha stamtavle tec. Men jeg har ikke behov for en katt eller hund til utstilling/avl. Jeg vil ha en katt nå, og den skal være til kos. Og da skaffer jeg meg en fra omplassering. Akkurat som dersom jeg nå skulla hatt meg en hund, så hadde jeg fått den og fra omplassering. Man betaler for omplassering og, som en symbolsk sum, og det syns jeg er fint. Ingenting skal være verdiløst.
^me^ Skrevet 16. mars 2005 #19 Skrevet 16. mars 2005 jeg betalte ingenting for min lille misty, verdens herligste katt, hun er en helt vanlig huskatt men har likevel en herlig personlighet og sjarm. hun ble påkjørt nå i sommer og jeg betalte 3000 for at hun skulle leve. skulle det skje noe med henne slik at det koster oss flere tusen hadde jeg betalt igjen for min lille baby! hadde noen spurt om de kunne få kjøpt henne, hadde ingen penger kunne kjøpe henne! se bilde av mitt lille skjermtroll her: ]http://album.kvinneguiden.no/showphoto.php...00&page=1
Angelizer Skrevet 17. mars 2005 #20 Skrevet 17. mars 2005 Jeg har betalt for min Bengalgutt, og han er verdt alle 10 lappene! Så, ja, jeg ville betalt for en rasekatt. Jeg føler at mange tenker på rasekatter (og rasehunder også) som at de kun blir avlet frem pga utseende. Noe som er delvis riktig, men det bli lagt like mye vekt på gemyttet. Så når vi skulle ha katt ville vi ha en katt som hadde det riktige gemyttet for oss. Jeg har vokst opp med mange vanlige huskatter, og jeg kan med hånden på hjertet si at de kan ikke sammenlignes med de kattene som vi har betalt for.... Huskattene som vi har hatt har vært egne og ikke så veldig sosiale, de lå mye for seg selv og sov i en stol. Greit nok det dersom det er det du vil ha, og jeg er klar over at det er mange huskatter som er veldig sosiale og kosete av seg. Men noe av poenget med rasekatter er at du får en god ide om hvordan de kommer til å være! Vi driver ikke med utstilling heller, så det var ikke pga den biten vi valgte å betale for pusen vår! Helt enig! Med en rasekatt vet du stort sett hva du får. Jeg har hatt flere vanlige huskatter, men de vet du jo aldri hvordan utvikler seg når det gjelder personlighet. Jeg elsker katter og fant ut at jeg skulle kjøpe en rase som sto til det jeg var ute etter når det gjelder gemytt. Og jeg er absolutt fornøyd! Ser ikke noe galt i å betale for en katt, de er da absolutt ikke mindre verdt enn en hund! Synes alle burde ta en "symbolsk" sum for blandingsraser også. Da blir det ikke så lett å skaffe seg et dyr bare fordi det er gratis.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå