AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #1 Skrevet 8. august 2018 Åkei, kanskje litt teite spørsmål men, ja. Babyen min skal begynne i barnehagen til vinteren og jeg lurer på hvordan jeg skal tenke når jeg nå begynner å kikke på høst/ vintergarderoben hennes. Blir klær mer slitt i barnehagen enn hjemme, slik at det er lurt å kjøpe brukt? Eller er det en dårlig investering å kjøpe brukte klær hvis de slites ut fortere likevel. Det koster som oftest 250 kr for en brukt ulldress og i min verden er det ganske mye penger, som bare hives ut av vinduet hvis jeg likevel må kjøpe nytt pga slitasje eller at hun kliner noe på det som ikke går vekk. Hvordan gjør du det? Anonymkode: 6d77d...6cb
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #2 Skrevet 8. august 2018 Du bør kjøpe brukt fordi overforbruk dreper verden. Anonymkode: 62dd5...7ab 23
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #3 Skrevet 8. august 2018 Jeg ser ingen grunn til å pynte ungen for barnehage. Kjøp brukt! Selv om klærne er litt slitt er det fortsatt mye bruk igjen i dem. Jeg skal sende mi i barnehagen med en god blanding av kjøpt nytt, kjøpt brukt og arvet. Anonymkode: 4a6f1...b48 5
ViljaH Skrevet 8. august 2018 #4 Skrevet 8. august 2018 Da får du klær som er halveis utslitt til halv pris? Hva er meningen i det? Jeg kjøpte nytt til mine barnehagebarn. De brukte klærne til de ble for små. Gjør ikke noe om de får flekker? Kjøp mørk farge på ull innerste lag. Mellomlag holdt seg i OK stand lenge, flere år og barn. 5
Mazarini Skrevet 8. august 2018 #5 Skrevet 8. august 2018 Kjøp brukt! Barn vokser fort og rekker som regel ikke å slite ut klær som feks utrdresser, ulldresser, fleeceklær, luer, votter m.m. Du vil jo også kunne se det på bildene om noe er veldig slitt (og selger bør opplyse om det!). Dessuten må vi begynne å tenke på overforbruket vårt, alle som en. Det funker ikke i lengden at vi alle sammen skal kjøpe nytt alt vi trenger hver gang vi trenger det. (Dette siste er ikke myntet på DEG altså, men oss som samfunn :)) 4
ViljaH Skrevet 8. august 2018 #7 Skrevet 8. august 2018 10 minutter siden, Mazarini skrev: Kjøp brukt! Barn vokser fort og rekker som regel ikke å slite ut klær som feks utrdresser, ulldresser, fleeceklær, luer, votter m.m. Du vil jo også kunne se det på bildene om noe er veldig slitt (og selger bør opplyse om det!). Dessuten må vi begynne å tenke på overforbruket vårt, alle som en. Det funker ikke i lengden at vi alle sammen skal kjøpe nytt alt vi trenger hver gang vi trenger det. (Dette siste er ikke myntet på DEG altså, men oss som samfunn :)) Hun kan jo velge å være førstemann ikke andremann, og likevel bidra til å redusere overforbruk. Dvs kjøpe nytt, selge eller arve bort det som ikke er utslitt når utvokst. Mine barn har hatt ulltrøyer og tightser i minst 2 år før utvokst. Har man da 5-6 sett så får de kjørt seg i barnehagen. Husk også at ullfleece som får hull på knærne kan repareres ganske enkelt. Må ikke bytte hele dressen. 3
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #8 Skrevet 8. august 2018 Vi har mange brukte klær og arveklær. Men jeg tenker litt motsatt av deg: Vi har de brukte uteklærne hjemme. Uteklærne i barnehagen blir brukt mye mer enn reservesettet vi har hjemme. De er ute i tre-fire timer hver dag i bhg, klatrer i trær, hopper i søledammer, klærne får virkelig kjørt seg. Derfor sender jeg med de nyeste klærne der. Så har hun arveklærne når vi er ute på tur i helgen etc. Inneklær er det hipp som happ med. Gjerne arveklær som reserveklær i skuffen i bhg, de blir uansett ikke brukt daglig, mange av dem blir ikke brukt heller, før barna har rukket å vokse fra dem. Anonymkode: 109c5...d7f 5
Mazarini Skrevet 8. august 2018 #9 Skrevet 8. august 2018 19 minutter siden, ViljaH skrev: Hun kan jo velge å være førstemann ikke andremann, og likevel bidra til å redusere overforbruk. Dvs kjøpe nytt, selge eller arve bort det som ikke er utslitt når utvokst. Mine barn har hatt ulltrøyer og tightser i minst 2 år før utvokst. Har man da 5-6 sett så får de kjørt seg i barnehagen. Husk også at ullfleece som får hull på knærne kan repareres ganske enkelt. Må ikke bytte hele dressen. Det er sant! 👍🏼
Raven.Writingdesk Skrevet 8. august 2018 #10 Skrevet 8. august 2018 Enkelte ting ville jeg ikke kjøpt brukt ettersom det skal og bør slites, om det brukes av funksjonsfriske barn. Tenker da for eksempel på body, sko og endel yttertøy. Andre ting kan godt kjøpes brukt ettersom det blir mindre slitt (bukser, jakker, fleece, tykk ull) Med det sagt mener jeg uansett det er tøv å kle ut små barn i klær som ikke kan søles eller flekkes på. Derfor tenker jeg litt sånn; skal barnet ditt ha funksjonelle klær i BHG men dyre «penklær» på hjemmebane? Fordi det tøyet skal ikke slites..? Kjøp funksjonelt tøy som kan slites både i BHG og hjemme. Ikke støtt opp under overprisede merkeklær til babyer og småbarn, det er bare så unødvenig. 1
lillemeg90 Skrevet 8. august 2018 #11 Skrevet 8. august 2018 Kjøp brukt! Har kjøpt mye fine ting brukt som ser helt nytt ut 👌
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #12 Skrevet 8. august 2018 kjøpe en brukt utvaska dress og du har en våt unge som misstrives ute, skal ikke mange vask til før de suger vann som en sil og det er håpløst. Anonymkode: 3bd89...d3a 1
Gjest BearMama Skrevet 9. august 2018 #13 Skrevet 9. august 2018 Kjøp brukt der du kan. Ærlig talt så går de fleste førstegangsmødre amokk og kjøper alt som står på «the baby list» uten å ane hvorfor 😅Man aner ikke hva barnet bruker/ikke bruker, man bli blendet av alle de søte små klærne og har ikke erfaring om hva faktisk ungen trenger eller bruker og ikke minst at ungen kan vokse ut av en størrelse på et par måneder, bokstavlig talt 😬 Og med det så er det utrolig mye pent brukt tøy som knapt er brukt som selges til 70% på Finn etc. Skjønner ikke denne frykten med å kjøpe brukt egentlig. Men heter det «vintage» og er noe lekkert dametøy/tilbehør/møbler så er det liksom mer fancy. Brukt er brukt og hva rolle spiller det så lenge tøyet eller varen er i god stand?
BlendaSensitive Skrevet 9. august 2018 #14 Skrevet 9. august 2018 Brukt er bra for å ikke øke forbruket i verden, dessuten vasket flere ganger, ergo mindre kjemikalier i de. Dessuten sparer du penger! Men, min erfaring er at små barn vokser fortere ut av klærne enn de rekker slite de ut. Så hvorfor ikke blande? Litt nytt (fordi det er kos) og en del brukt? 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #15 Skrevet 9. august 2018 Barnehagen anbefalte brukt så hadde kjøpt brukt av de dyreste tinga og heller litt nytt ulltøy (synes det slites mest) og sko (sko anbefales å kjøpes nye da de former seg etter foten). Anonymkode: 259bb...619
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #16 Skrevet 9. august 2018 Sko kjøper vi alltid nytt. Ellers går det i en god blanding av nytt og arvet. Ser ingen grunn til å kjøpe alt nytt. Man merker jo fort om tøyet plutselig ikke holder mål, utedress som lekker etc. Da er det bare å bytte. Man får fort både tre og fire brukte dresser på en ny reima. Anonymkode: 68076...8fb 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #17 Skrevet 9. august 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: heller litt nytt ulltøy (synes det slites mest Men barnet her er jo så lite! Når mitt barn ikke kunne gå var det perfekt å kjøpe brukt ulltøy, fordi det jeg kjøpte var så pent og lite slitt. tøyet ble mer slitt fra 4 års alderen,her..Uansett, det man kjøper brukt har jo gjerne ikke hull. Anonymkode: 500c9...61f
Hjerte Skrevet 9. august 2018 #18 Skrevet 9. august 2018 Absolutt brukt. Fram til 3-4-årsalder blir omtrent alt for lite lenge før det er slitt. Min yngste har brukt etter eldste, og enda har tøyet blitt arvet videre etter bruk. Og du trenger ikke så mye som du kanskje tror. Mine har brukt kun body og strømpis inne om høsten/vinteren både i barnehagen og hjemme til i alle fall 2 årsalder. Da er det kjapt å kle på mellomlag og ytterlag når de skal ut.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #19 Skrevet 9. august 2018 9 timer siden, ViljaH skrev: Hun kan jo velge å være førstemann ikke andremann, og likevel bidra til å redusere overforbruk. Dvs kjøpe nytt, selge eller arve bort det som ikke er utslitt når utvokst. Mine barn har hatt ulltrøyer og tightser i minst 2 år før utvokst. Har man da 5-6 sett så får de kjørt seg i barnehagen. Husk også at ullfleece som får hull på knærne kan repareres ganske enkelt. Må ikke bytte hele dressen. Det er jo derfor vi har overforbruk... Fordi alle vil være førstemann. Jeg forstår ikke hvordan du kan tenke sånn? Hvem skal være andremann? Fattige folk? Er det de som skal redde verden? Ignorans is a bliss. Det er alltid bra å velge brukt. Klær til så små blir veldig sjelden slitt, og er det veldig slitt... Vel da selger vel ikke folk det? Noen har kanskje bare rukket å bruke klær et par ganger før barnet vokser ut av det. Jeg kjøper som regel brukt. Alt er helt, pent, ser helt nytt ut. Anonymkode: 7c9e9...8a3 4
Susan Sto Helit Skrevet 9. august 2018 #20 Skrevet 9. august 2018 Kjøp brukt der du kan! Mine barn arvet en vinterdress de brukte sine første vintre i barnehagen. Denne var de 3. og 4. barn på. Den var fortsatt like god. De var aldri våte eller kalde. Da vi var ferdige med den, gikk den videre til neste barn. Etter barn 5 og 6 ble den også arvet videre. Fortsatt ikke spesielt slitt. (Men den ser jo vasket og brukt ut, spesielt i foret.) Har slitt mer når barna ble 6-7 år. Da kan fort eldste slite ut en dress på en sesong, så den ikke kan arves videre til neste engang. Babyklær (Og opp til 3-4 års alder, minst) brukes gjerne i kort tid. Barna har ofte MYE klær å veksle på (Spesielt om man arver og kjøper mesteparten brukt, da kan man ha mye.) Dermed slites det lite, og kan fint brukes på både 3, 4 og 5 barn uten å være utslitt. Mange selger klær av god kvalitet til en lav pris fordi det er brukt, selv om det nærmest bare har ligget i skapet. Men les beskrivelsen, se på bildene og hent gjerne selv der du kan. Så får du den kvaliteten du vil ha. Snakk gjerne også med selger. Hør om hvordan ting er tatt vare på. (Ting med goretex membran skal f.eks. ikke ha skyllemiddel. Det ødelegger membranen.) Loppemarkedene bugner gjerne nesten over av pent brukte barneklær. Klær i barnehagen skal forresten brukes til alt mulig av lek. Så å overta/kjøpe et plagg med en liten flekk på, er ikke noe problem. Da er du bare mindre redd for plagget, og lar barnet utfolde seg uten så mange begrensninger. Kjøp kvalitet på uteklær, gode merker holder lenge om de behandles rett. (Og kjøp gjerne kvalitet i nattøy, for det bruker jo barn mange timer i strekk, og god søvn er viktig.) Sko skal kun arves i spesielle tilfeller. Og da er det der skoene er lite brukt. Enten ved at de ble fravokst på en uke eller to, eller at det er pensko eller støvler eller noe som nesten aldri brukes. Men følg gjerne med på bruktssalgskanalene på dette også. Mange bomkjøper sko, og selger ubrukte sko.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå