Gå til innhold

Noen som har fått fjerde eksamensforsøk ved jus UiB?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som har fått fjerde eksamensforsøk ved jus UiB?

Eventuelt noen som vet noen som har fått det og eventuelt vet hvorfor de fikk fjerde forsøk?

Anonymkode: aa0ba...3bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Her står vilkår godt forklart - https://www.uib.no/hf/22430/søknad-om-fjerde-gangs-eksamen

Anonymkode: 2ba4b...1be

Takk, men det er vilkåret for humanistisk fakultet. På det juridiske fakultet så er det andre vilkår. På det juridiske  fakultet har man bare krav på 3 forsøk, men det er mulig å få fjerde forsøk ved søknad. Derfor jeg ønsket å vite om noen her har fått innvilget fjerde forsøk og vite hvorfor de fikk fjerde forsøk. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Generelt er ikke fjerde forsøk vanskelig å få innvilget. Sannsynligheten for å få det innvilget øker også med hvor langt i studieløpet du har kommet. 

Men dette gjelder da når man ikke har karakter i faget og ikke forbedring av karakter. 

Anonymkode: 1de54...cae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sorry, var ikke helt våken, men generelt så er det disse kriteriene som gjelder. Man må jo frembringe en god grunn. 

Det betyr at man må dokumentere sykdom eller sansynliggjøre tungtveiende grunner. Jeg vet jo ikke hvorfor du har strøket på eksamen tre ganger. Om du har tatt eksamen og strøket, eller ikke trukket deg, og ikke møtt..

Hvis man har latt det skure og gå pga. sykdom, så kan vel en legeerklæring hjelpe saken, også i retrospekt, selv om du ikke hadde sykemelding på eksamenstidspunktet.

Jeg studerer ikke ved UiB, men UiO, og har gått gjennom alvorlig sykdom i løpet av studiet, så har forholdt meg en del til administrasjonen angående legeerklæringer, redusert progresjon etc. Jeg tenker det beste er å spørre administrasjonen. 

Du har jo ikke noe å tape på å prøve. Håper du finner ut av det.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sorry, var ikke helt våken, men generelt så er det disse kriteriene som gjelder. Man må jo frembringe en god grunn. 

Det betyr at man må dokumentere sykdom eller sansynliggjøre tungtveiende grunner. Jeg vet jo ikke hvorfor du har strøket på eksamen tre ganger. Om du har tatt eksamen og strøket, eller ikke trukket deg, og ikke møtt..

Hvis man har latt det skure og gå pga. sykdom, så kan vel en legeerklæring hjelpe saken, også i retrospekt, selv om du ikke hadde sykemelding på eksamenstidspunktet.

Jeg studerer ikke ved UiB, men UiO, og har gått gjennom alvorlig sykdom i løpet av studiet, så har forholdt meg en del til administrasjonen angående legeerklæringer, redusert progresjon etc. Jeg tenker det beste er å spørre administrasjonen. 

Nei, man må jo egentlig ikke det. De fleste grunner er gode nok. På profesjonsstudier holder det (kan ikke love at det ikke finnes unntak) at emnet inngår i den obligatoriske studieplanen og at man ikke kommer videre/får fullført uten å ha bestått emnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk. Jeg har egentlig ingen god grunn for å ha strøket 3 ganger. 2 første gangene trakk jeg meg. Det var jo min egen feil. Så viste det seg at jeg var maksimalt uheldig og strøk på tredje forsøk. Det skal mye til for å stryke og jeg kunne egentlig faget, men jeg var nervøs, så ikke enkelte setninger i eksamensoppgaven som var sentrale for oppgaven og endte med å stryke. 

Jeg trodde jo egentlig aldri at jeg skulle risikere å miste studieretten pga de to første gangene jeg trakk meg. 

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Generelt er ikke fjerde forsøk vanskelig å få innvilget. Sannsynligheten for å få det innvilget øker også med hvor langt i studieløpet du har kommet. 

Men dette gjelder da når man ikke har karakter i faget og ikke forbedring av karakter. 

Takk får jeg godkjent faget så er jeg ferdig med tredje klasse. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, man må jo egentlig ikke det. De fleste grunner er gode nok. På profesjonsstudier holder det (kan ikke love at det ikke finnes unntak) at emnet inngår i den obligatoriske studieplanen og at man ikke kommer videre/får fullført uten å ha bestått emnet. 

Ok, men høres vel lettvint ut i forhold til de relativt strenge reglene rundt legeerklæring ang. sykdom for gyldig fravær på eksamen...Hva skriver man da på en søknad om et fjerde forsøk? Jeg antar at man må oppgi en eller annen grunn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Snakk med administrasjonen ved ditt fakultet, de kan jo gi best svar, og de har nok vært borte i en slik problemstilling før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Snakk med administrasjonen ved ditt fakultet, de kan jo gi best svar, og de har nok vært borte i en slik problemstilling før. 

Jeg har vært i møte med en av saksbehandlerne. Jeg fikk noen svar. Men jeg ønsker også å høre historiene til de som fikk fjerde forsøk.

Som deg tenker jeg også at man bør ha en grunn for å få fjerde forsøk. Og for meg så er det jo at jeg tok en sjanse på at jeg bare trengte ett forsøk for å stå i faget. 

Så håper på at noen her har fått fjerde forsøk uten noen god grunn utenom at det er rimelig man får fullføre studiet. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, men høres vel lettvint ut i forhold til de relativt strenge reglene rundt legeerklæring ang. sykdom for gyldig fravær på eksamen...Hva skriver man da på en søknad om et fjerde forsøk? Jeg antar at man må oppgi en eller annen grunn? 

Selve søknaden kan du få hjelp til av studieveiledere på ditt fakultet. Selv ville jeg ha lagt vekt på at du må bestå emnet for å komme videre i graden og at du nå er på ditt tredje studieår av totalt fem år. Hvis du ellers har normal studieprogresjon ville jeg ha lagt til det.

Har du lest studieforskriften til UiB? Ifølge studieforskriften til NTNU står det at terskelen for innvilge et fjerde forsøk er lav, men for å få et femte forsøk må man ha en tungtveiende grunn. Jeg kjenner dermed flere som har fått innvilget et fjerde forsøk automatisk ved søknad uten å begrunne det med noe spesielt. Dette var i tillegg tidlig i studiet. 

Ellers kan du jo prøve å se hva status er på ditt fakultet ved å spørre studieveiledere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Selve søknaden kan du få hjelp til av studieveiledere på ditt fakultet. Selv ville jeg ha lagt vekt på at du må bestå emnet for å komme videre i graden og at du nå er på ditt tredje studieår av totalt fem år. Hvis du ellers har normal studieprogresjon ville jeg ha lagt til det.

Har du lest studieforskriften til UiB? Ifølge studieforskriften til NTNU står det at terskelen for innvilge et fjerde forsøk er lav, men for å få et femte forsøk må man ha en tungtveiende grunn. Jeg kjenner dermed flere som har fått innvilget et fjerde forsøk automatisk ved søknad uten å begrunne det med noe spesielt. Dette var i tillegg tidlig i studiet. 

Ellers kan du jo prøve å se hva status er på ditt fakultet ved å spørre studieveiledere. 

Takk. Har lest regelverket både for fakultetet og universitetet. Det står bare at man har rett til tre forsøk, men man kan etter en vurdering få innvilget fjerde forsøk.  Står ingenting om terskel. Har snakket med fakultetet og også der var det vanskelig å finne ut hvor lett de gir fjerde forsøk.  Altså man får vite det kommer an på årsaken og hvor langt man har kommet i studiet, osv. Men ikke så lett å vite akkurat hvor grensen går. 

Vet ikke om terskelen på jus er forskjellig fra de andre fakultetet og universitetene. I utgangspunktet er det svært vanskelig å stryke på vårt studie.  Når jeg først strøk så var det fordi jeg ikke  fikk med meg noen sentrale ord i oppgaven. Da har det nok ikke vært samme behov for å gi fjerde forsøk på eksamen som ved studier hvor det er vanskelig  å stå på eksamen. 

Skal få noen fra universitetet til å være med å skrive søknaden min. Men som sagt fint å få høre historier fra andre som har fått innvilget fjerde forsøk. For fikk ikke så mye informasjon om det på sist møte vi hadde. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
AnonymBruker

Hei.. nå har jeg havnet i samme situasjon som deg og stresser utrolig mye. Har i tillegg en eksamen om to uker og klarer ikke å slutte å tenke på hvordan det skal gå å søke om fjerde gangs forsøk. Hvordan gikk det med deg?

Anonymkode: 492b5...c3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...