Gjest Cameli Skrevet 10. mars 2005 #1 Skrevet 10. mars 2005 Jeg har en datter på snart to år. Fredag i forrige uke fikk hun feber (overkant av 39), men i løpet av et døgn var feberen borte. Tror hun var feberfri i helgen, i hvertfall sjekket jeg ikke. Hun virket i fin form, men nesen rant, så jeg skjønte at det var forkjølelse under oppseiling. De siste tre nettene har hun sovet dårlig, hun våkner 2-3 timer etter at hun har lagt seg, hoster og hoster og hoster, og hun har tydelig vondt i halsen. I tillegg har hun vridd seg som en orm, som om hele kroppen klør, hun tar seg til hodet/øret og sier au au i ørska, vil sove og prøver å sove, men greier ikke å ligge rolig, hun vrir seg og skriker og har tydelig vondt. Så fikk hun utslett over hele kroppen, rødt og flammende med hvite, forhøyede prikker av ulik størrelse. Utslettet varer bare en time eller tre, forsvinner, dukker opp på andre steder på kroppen, det "vandrer" rundt, liksom. Mistenkte elveblest, noe legen bekreftet i dag. Dette har nok klødd veldig de siste nettene, uten at jeg egentlig har sett at hun har klødd. Hun er altså i dårlig form og har smerter om nettene, men er i relativt fin form på dagen. I formiddag var hun likevel slapp vi og valgte vi altså å ta henne med til legen. Hun bekreftet mistanken om ørebetennelse og elveblest. Sannsynligvis kommer elveblesten av infeksjonen. Hun hadde en crp på 60. I kveld hadde hun 38.4 i feber, har ikke spist/spist veldig dårlig i et par døgn, men drikker gjerne. Ok, nok blabla. Saken er at legen mente at hun skulle få antibiotika pga. høy crp, og jeg var enig. Men tror du jeg får det i henne? Neida, ingen sjanse i havet. Brukte sprøyte, men hun spyttet det ut og brakk seg. Forsøkte igjen etter et par timer, men det samme skjedde. Hun kniper igjen munnen og vrir seg som en ål, når jeg likevel får tvinget i henne noe, kaster hun nesten opp. Bør jeg fortsette å prøve, skal jeg prøve å få tak i en annen type penicilin (vi har Weifapenin, "barnevennlig" i følge apoteket, som ikke hadde Apocillin som i utgangspunktet var ført opp på resepten), eller skal jeg droppe å gi henne? Hvis jeg tar med flaska tilbake til apoteket i morgen, mon tro om jeg kan få en annen type uten å ha ny resept? Må vel betale for ny flaske uansett, men... Hva ville du gjort? Jeg vet at legene strides om hvorvidt man bør gi barn med ørebetennelse penicilin...
Gjest Madeline Skrevet 10. mars 2005 #2 Skrevet 10. mars 2005 Har også prøvd flytende pencilin til mine barn og det fungerte dårlig. Smaker pyton. Var mye bedre med tabletter. Kunne ta den i f.eks. litt is og da gled den greit ned.
Gjest Anonymous Skrevet 10. mars 2005 #3 Skrevet 10. mars 2005 Penicillin er i seg selv veldig bittert, derfor søter de den flytende medisinen veldig mye. Kanskje det er det hun reagerer på. Ville prøvd med tabletter. Og jeg ville gitt penicillin om legen anbefalte det, og om hun ikke har fått det så ofte før.
Trixi Skrevet 10. mars 2005 #4 Skrevet 10. mars 2005 Ikke rart din datter brekker seg, det gjorde min også da hun fikk penicilin sist. Har du smakt på Weifapenin? Den er ikke mye barnevennlig spør du meg - den er menneskevond! Datteren min (4 år) går nå på penicilin for andre gang denne vinteren pga ørebetennelse :-( , men nå har hun fått en annen type som smaker MYE bedre! Husker ikke hva den heter akkurat nå, men den smaker litt jordbær og er ikke noe problem å få i henne - og hun er i utgangspunket umulig å få i noen former for medisisn! Jeg ville spurt om hun kunne få denne typen i stedet. Da datteren vår gikk på Weifapenin hadde vi en times kamp tre ganger om dagen for å få det i henne!
Kittykat Skrevet 11. mars 2005 #5 Skrevet 11. mars 2005 Ja, jeg ville gitt pencillin, men ville spurt etter tabletter i stedet. For de kan jo man bare knuse og blande med et eller annet, så går det ned. I 1 år så måtte vi gi vår eldste sønn pencillin pga forstørret nyrebekken. Vi moste tabletten og blandet inn i maten og vi blandet det med litt melk som vi tok og ga med sprøyte. Å gi med sprøyte var faktisk like enkelt som å mose den og blande den med et eller annet. Men han ble vel vant til smaken da tenker jeg..... Spør etter tabletter du. Jeg tror ikke apoteket tar tilbake medisiner som er åpnet og brukt. Så jeg tror du må be om en ny resept.
Gjest Anonymous Skrevet 11. mars 2005 #6 Skrevet 11. mars 2005 Jo, apoteket skal ha tilbake medisin som ikke er brukt, spesielt antibiotika. Det skal destrueres slik at det ikke ender i naturen og er med å utvikle resistende bakterier. Men du får nok ingen ny medisin uten ny resept.
Gjest Anonymous Skrevet 11. mars 2005 #7 Skrevet 11. mars 2005 Du må ta kontakt med legen din o gfå han til å skrive ut ny resept. Men jeg synes abselutt du skal gi henne kuren da legen din annbefaler deg det.
Gjest Turi Skrevet 11. mars 2005 #8 Skrevet 11. mars 2005 Weifapenin smaker pyton, og ga Vesla magevondt, så jeg sluttet. Nå tar vi Erymax (pga noe annet eg. men den tar ørebetennelse som en bieffekt), piller med granuler som vi blander i maten - men gir en del kvalme.
Gjest Cameli Skrevet 11. mars 2005 #9 Skrevet 11. mars 2005 Tusen takk for alle svar! Faktisk har siste natt vært ganske grei, hun sov mye bedre, hostet mindre, hadde ikke slike runder hvor hun blir rebelsk og tydelig har vondt. Var likevel noe våken, men roet seg ganske greit. Utslettet syntes jeg var mye bedre i morges, hvis det er på retur, kan det jo bety at infeksjonen også er det. Nå er hun hjemme med pappa, tenker vi ser an dagen og neste natt, dersom hun blir stadig bedre, satser vi på at kroppen hennes har ordnet opp uten penicillin denne gangen. Er jo tross alt det beste. Skulle hun ha en dårlig natt, blir det definitivt penicillin, selv om det betyr at vi må på legevakten for å få resept... Tusen takk for tablett-tips, skal virkelig be om det neste gang!
Gjest Madeline Skrevet 11. mars 2005 #10 Skrevet 11. mars 2005 Tusen takk for alle svar! Faktisk har siste natt vært ganske grei, hun sov mye bedre, hostet mindre, hadde ikke slike runder hvor hun blir rebelsk og tydelig har vondt. Var likevel noe våken, men roet seg ganske greit. Utslettet syntes jeg var mye bedre i morges, hvis det er på retur, kan det jo bety at infeksjonen også er det. Nå er hun hjemme med pappa, tenker vi ser an dagen og neste natt, dersom hun blir stadig bedre, satser vi på at kroppen hennes har ordnet opp uten penicillin denne gangen. Er jo tross alt det beste. Skulle hun ha en dårlig natt, blir det definitivt penicillin, selv om det betyr at vi må på legevakten for å få resept... Tusen takk for tablett-tips, skal virkelig be om det neste gang! Har dere fått beskjed av legen å ta medisin, bør dere gjøre det. Slutter dere før tiden kan det resultere i at infeksjonen blusser opp igjen og dere har det gående igjen. Ring heller legen og be om å få en annen medisin, gjerne tabletter som dere kan knuse og ha i maten.
Pusemor Skrevet 11. mars 2005 #11 Skrevet 11. mars 2005 Helt riktig, man skal ikke avslutte en kur som legen har foreskrevet. Bytt det ut med tabletter fortest mulig. Har hun CRP på 60 (den skal være under 10), går den sjelden ned av seg selv. Det tyder på en bakteriell infeksjon, som igjen kan få "ettersykdommer". Dette selv om hun virker i bedre form nå. Med "ettersykdommer" mener jeg f.eks hjernehinnebetennelse (som er alvorlig), lungebetennelse eller få tilbake den sykdommen hun nå har, osv.. Ta kontakt med legen og be om tabletter, slik at hun kan få kuren ferdig. Lykke til .
Gjest Anonymous Skrevet 11. mars 2005 #12 Skrevet 11. mars 2005 Du kan dra innom legekontoret og få tatt en ny Crp. Hvis den er synkende ville jeg ikke stresset med å få i henne penicillin.
kitty Skrevet 11. mars 2005 #13 Skrevet 11. mars 2005 Enig med at du i hvertfall bør dra å sjekke CRP`n. Det er viktig å bli kvitt infeksjonen som gir såpass høy CRP. Da jeg var liten fikk jeg Weifapenin flytende. I en periode måtte jeg har et glass med cola etter å ha tatt den, så tok jeg masse jordbærsyltetøy etterpå- Det smaker vondt, men lokkemidler i etterkant kan kanskje løse det. hvis ikke du allerede har prøvd det. Lykke til og god bedring
Gjest Anonymous Skrevet 11. mars 2005 #14 Skrevet 11. mars 2005 Vi bruker å blande flytende penicillin i yoghurt, og det har fungert bra for oss. Har ikke hørt at det skal ødelegge virkningen heller... Uansett; lykke til! Håper dere får det til! (Vet hvor vanskelig det kan være å få i barna medisin!!!)
Gjest Cameli Skrevet 13. mars 2005 #15 Skrevet 13. mars 2005 Vet man ikke bør avslutte påbegynt kur, men vi fikk jo egentlig ikke begynt engang. Og frøknas kropp har definitivt greid brasene selv, hun har ikke hatt mer feber, ikke mer elveblest, hun hoster nesten ikke, har åpenbart ikke vondt i øret lenger. Ikke umulig at trommehinnen sprakk, for det hadde rent litt fra øret i går. Ikke mye, bare litt. Dersom dette ikke skjer ofte, og det ikke blir store hull, skal ikke det være noe farlig, så vidt jeg vet. Snarere tvert imot, det er naturens måte å ordne opp på. Mener jeg å ha lest. I hvertfall har storesøster hatt ørebetennelse og sprukken trommehinne da hun var mindre, fikk inntrykk av at legen mente dette var helt greit. I hvertfall - toåringen er kvikk igjen, litt hoste og snørr, men jeg kan ikke tenke meg at crp er høy når hun ikke lenger har feber og dessuten er i fin form. Men burde jeg likevel sjekke crp?
Pusemor Skrevet 13. mars 2005 #16 Skrevet 13. mars 2005 Flott å høre at det går bra med vesla. Hun har sannsynligvis klart dette selv. Men for å være helt sikker er det best å ta en ny CRP. Et lite stikk i fingeren holder jo til en CRP og det er jo best å være på den sikre siden. Lykke til !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå