Gå til innhold

Stoppet av tollvesenet på grensen!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ble stoppet på grensen av tollvesenet og de sa de skulle se sertifikatet mitt, noe jeg sa nei til i første omgang. Var og er ganske sikker på at kun politiet eller statens vegvesen har rett til å se sertifikatet, ikke tollvesenet. Stemmer det eller har de også rett å se det?

Anonymkode: b80fe...63b

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ville du ikke legitimere deg for tollvesenet? Er jo som å be om en full kroppsundersøkelse.

Anonymkode: 809d7...3c0

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Tollvesenet har politimyndighet. De kan be deg om pass, visum, sertifikat, fødselsattest og andre former for relevant legitimasjon. 

Anonymkode: 79849...7cc

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Var dette virkelig verdt å gjøre seg vanskelig for?

Anonymkode: 78e04...283

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ville du ikke legitimere deg for tollvesenet? Er jo som å be om en full kroppsundersøkelse.

Anonymkode: 809d7...3c0

Som jeg har hørt tidligere så har de ikke rett til det, derfor jeg så nei i første omgang. Viste de det fort, gadd ikke diskutere men syntes det var rart

Tollvesenet har politimyndighet. De kan be deg om pass, visum, sertifikat, fødselsattest og andre former for relevant legitimasjon. 

Åja det viste jeg ikke. Trodde kun politiet eller statens vegvesen kunne se det

AnonymBruker
Skrevet

Var dette virkelig verdt å gjøre seg vanskelig for?

Anonymkode: 78e04...283

Gjorde meg ikke vanskelig, trodde virkelig ikke de hadde rett til det. Men leverte det fort, gadd ikke bruke tid på krangling 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg har hørt tidligere så har de ikke rett til det, derfor jeg så nei i første omgang. Viste de det fort, gadd ikke diskutere men syntes det var rart

Eh, rart at de ville vite hvem de hadde med å gjøre...? 

Du er rar om du ikke klarer å se logikken i det. 

Anonymkode: c01ab...e69

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Statens vegvesen kan ikke kreve legitimasjon av deg uten at du oppsøker dem (for attest, sertifikat/oppkjøring eller registrering av kjøretøy.).

I sånne situasjoner hvor du trenger en tjeneste av noen er det svært mange som kan be deg om legitimasjon. Apoteket ved e-resept, for eksempel. Du kan nekte både statens vegvesen og apoteket, men da får du heller ikke utført tjenesten du trenger. 

Politi, militæret i enkelte situasjoner og tollvesenet kan kreve det av deg ved å oppsøke DEG, uten at du trenger en tjeneste, kun for kontrollering. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Eh, rart at de ville vite hvem de hadde med å gjøre...? 

Du er rar om du ikke klarer å se logikken i det. 

Anonymkode: c01ab...e69

Var bare en ordinær kontroll der alle måtte kjøre inn, jeg var heller ikke mistenkelig for de, virket bare som de var nysgjerrige. Men da vet jeg det til neste gang jeg skal til Sverige at de har rett å se på det. Sjelden i Sverige sikkert derfor jeg har misoppfattet dette

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Statens vegvesen kan ikke kreve legitimasjon av deg uten at du oppsøker dem (for attest, sertifikat/oppkjøring eller registrering av kjøretøy.).

I sånne situasjoner hvor du trenger en tjeneste av noen er det svært mange som kan be deg om legitimasjon. Apoteket ved e-resept, for eksempel. Du kan nekte både statens vegvesen og apoteket, men da får du heller ikke utført tjenesten du trenger. 

Politi, militæret i enkelte situasjoner og tollvesenet kan kreve det av deg ved å oppsøke DEG, uten at du trenger en tjeneste, kun for kontrollering. 

Statens vegvesen kan vel kreve det når de har vanlig trafikkontroll?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Var bare en ordinær kontroll der alle måtte kjøre inn, jeg var heller ikke mistenkelig for de, virket bare som de var nysgjerrige. Men da vet jeg det til neste gang jeg skal til Sverige at de har rett å se på det. Sjelden i Sverige sikkert derfor jeg har misoppfattet dette

Tollvesenet kan selvfølgelig be om legitimasjon. Du vet de kan nekte deg å krysse grensen uten? (For det er vel fortsatt skjerpet kontroll?)

Anonymkode: 0ad91...110

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tollvesenet kan selvfølgelig be om legitimasjon. Du vet de kan nekte deg å krysse grensen uten? (For det er vel fortsatt skjerpet kontroll?)

Anonymkode: 0ad91...110

Var den norske tollen på vei hjem. Var allerede da i Norge 

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ble stoppet på grensen av tollvesenet og de sa de skulle se sertifikatet mitt, noe jeg sa nei til i første omgang. Var og er ganske sikker på at kun politiet eller statens vegvesen har rett til å se sertifikatet, ikke tollvesenet. Stemmer det eller har de også rett å se det?

Tollere er bare vanlige mennesker med følelser de også. Hva slags verktøy tror du de har for å takle kranglefanter som deg?

Anonymkode: ffe15...f14

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tollere er bare vanlige mennesker med følelser de også. Hva slags verktøy tror du de har for å takle kranglefanter som deg?

Bet da det, men trodde virkelig ikke de hadde rett til å se det. Er ingen kranglefant 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bet da det, men trodde virkelig ikke de hadde rett til å se det. Er ingen kranglefant 

liker du også ha siste ordet i en diskusjon?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har ingen myndighet til ikke å vise førerkortet til tollvesnet. Det er faktisk et offentlig dokument, derfor kan de, som politi og vegvesen spørre om å få se det.

Anonymkode: 45e98...c77

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

liker du også ha siste ordet i en diskusjon?

Nei, åssen det?

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har ingen myndighet til ikke å vise førerkortet til tollvesnet. Det er faktisk et offentlig dokument, derfor kan de, som politi og vegvesen spørre om å få se det.

Anonymkode: 45e98...c77

Ok, da vet jeg det til neste gang 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...