Gå til innhold

Leveringsklar kattunge -- ikke solgt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør dere når kattungen er 12 mnd. med ikke ble solgt? Går ned i pris eller bare venter?

Anonymkode: eec0a...56c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om katten er 1 år så får en vel beholde den da. 

Anonymkode: 0888b...10a

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør dere når kattungen er 12 mnd. med ikke ble solgt? Går ned i pris eller bare venter?

12 uker eller 12 mnd? Kastrer den og kattemor, evt prøv å selge den om en stund. 

AnonymBruker
Skrevet

Kattungen er snart 12 uker. Skrev feil.

Kattungene kastreres ikke før de er 7-9 mnd.

TS

• Liker 1
Skrevet

Hvor mye ber du om? Jeg lette etter 12 ukers kattunge og traff folk som skulle ha opp mot (og noen få over!) 1000 kr!!!

Jeg var ikke interessert i å betale i dyre dommer for en blandingskattunge, så jeg reiste heller lengre for å få en for 200 kr

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts. Kattunger kan kastreres fra 12 ukers alder og det er også det som er anbefalt. og kastrer moren og ikke la henne gå ut før hun er kastrert. katten får dere beholde selv. dere som valgte å få dere kattunger. 

Anonymkode: 0bb1b...4d6

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, ablaze skrev:

Hvor mye ber du om? Jeg lette etter 12 ukers kattunge og traff folk som skulle ha opp mot (og noen få over!) 1000 kr!!!

Jeg var ikke interessert i å betale i dyre dommer for en blandingskattunge, så jeg reiste heller lengre for å få en for 200 kr

Jeg synes det er helt supert at folk tar 1000kr for en kattunge. Hvis du synes 1000kr er for mye for en levende skapning som kan holde deg med selskap i mange år framover, så bør du kanskje revurdere å skaffe deg katt. 

• Liker 19
Skrevet

TS: er det snakk om rasekatt eller blanding? Hvor i landet bor du? Jeg kjøpte en kattunge tidligere i sommer, og hadde inntrykk av at det var skikkelig trøkk på alle som la ut annonse på Finn i mitt område. 

AnonymBruker
Skrevet

Får du ikke solgt eller gitt bort, så må dere beholde selv. Setter man kullpå en katt så er detteet forbeholdt. Og kastrer moren! 

Anonymkode: d56cd...bdf

• Liker 2
Skrevet

Hva er prisen på kattungen?

Skrevet
3 minutter siden, Vampen skrev:

Jeg synes det er helt supert at folk tar 1000kr for en kattunge. Hvis du synes 1000kr er for mye for en levende skapning som kan holde deg med selskap i mange år framover, så bør du kanskje revurdere å skaffe deg katt. 

De som kan ta 1000 kr per kattunge tjener penger på å la kattemor bli gravid gang etter gang etter gang (stakkars). Og hva gjør de så med de kattungene de ikke blir kvitt? Tar livet av dem? Kaster dem på gata?

Jeg ble presset opp i pris når det var snakk om den ene kattungen og det aksepterte jeg ikke. Når noen får kattunger er det greit at de tar en symbolsk pris for å sikre at de som henter katten faktisk har tenkt å ha den som kjæledyr. Men med alle de løskattene det er synes jeg det er dritt at noen ser muligheten å tjene penger på kattunger og ender opp med å skape flere.

Som noen over sa - kastrer katten slik at du slipper å måtte bli kvitt kattunger år etter år!

Er du forresten klar over hva det koster å skaffe seg kattunge dens første leveår? Det er veldig dyrt, så ikke kom her å si at jeg må revurdere katten min. Hun var hos veterinær som 12 og 16 uker og fikk vaksine og sjekk, hun var hos veterinær som 7 mnd gammel for å få chip og kastreres og skal videre gå til veterinær årlig for sjekk. I tillegg kommer mat fra veterinær e.l., flåttkur, ormekur, leker, utstyr +++

Jeg har gitt katten min et fantastisk liv som hun kanskje aldri hadde fått, så ikke kom her og fortell meg noe annet. Pengene er ikke et problem for meg, men når folk ønsker for mye for katten blir de sittende igjen med dem og ender til slutt opp med avliving eller å sette dem ut om de ikke får gitt dem bort og det er ikke ok.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette er en rasekatt med stamtavle. Vanlig pris for rasen.

TS

11 minutter siden, Vampen skrev:

TS: er det snakk om rasekatt eller blanding? Hvor i landet bor du? Jeg kjøpte en kattunge tidligere i sommer, og hadde inntrykk av at det var skikkelig trøkk på alle som la ut annonse på Finn i mitt område. 

Skrevet
2 minutter siden, ablaze skrev:

De som kan ta 1000 kr per kattunge tjener penger på å la kattemor bli gravid gang etter gang etter gang (stakkars). Og hva gjør de så med de kattungene de ikke blir kvitt? Tar livet av dem? Kaster dem på gata?

Jeg ble presset opp i pris når det var snakk om den ene kattungen og det aksepterte jeg ikke. Når noen får kattunger er det greit at de tar en symbolsk pris for å sikre at de som henter katten faktisk har tenkt å ha den som kjæledyr. Men med alle de løskattene det er synes jeg det er dritt at noen ser muligheten å tjene penger på kattunger og ender opp med å skape flere.

Som noen over sa - kastrer katten slik at du slipper å måtte bli kvitt kattunger år etter år!

Er du forresten klar over hva det koster å skaffe seg kattunge dens første leveår? Det er veldig dyrt, så ikke kom her å si at jeg må revurdere katten min. Hun var hos veterinær som 12 og 16 uker og fikk vaksine og sjekk, hun var hos veterinær som 7 mnd gammel for å få chip og kastreres og skal videre gå til veterinær årlig for sjekk. I tillegg kommer mat fra veterinær e.l., flåttkur, ormekur, leker, utstyr +++

Jeg har gitt katten min et fantastisk liv som hun kanskje aldri hadde fått, så ikke kom her og fortell meg noe annet. Pengene er ikke et problem for meg, men når folk ønsker for mye for katten blir de sittende igjen med dem og ender til slutt opp med avliving eller å sette dem ut om de ikke får gitt dem bort og det er ikke ok.

Jeg er fullstendig klar over hvor mye det koster å skaffe seg en kattunge. Jeg kjøpte en senest i sommer, og så på det som positivt å betale litt over 1000kr for den. Om 1000kr i «innkjøp» er for mye, så er det pussig om man har råd til resten. 

Nå er det nå også en gang slik at feks Dyrebeskyttelsen anbefaler å ta betalt for katter. Selv operer de med en pris på rundt 1200kr for katter som adopteres ut via dem. Dette handler om å heve statusen til katter. Katter har nærmest vært forbruksvare, som folk bare kan kvitte seg med, fordi de har blitt gitt bort gratis eller til småpenger. Som igjen fører til problemene du skisserer. At folk tar betalt 1000kr for en kattunge handler ikke om å skulle tjene penger, den vinninga må bli liten, men om gi katten en «verdi» folk forstår og luke ut de mest useriøse og impulsive. 

Jeg betalte som sagt gladelig for kattungen min i sommer, og eier hadde nærmere 100 henvendelser på kullet og lang venteliste på alle ungene. Jeg så på flere som kostet rundt 1000kr, som også ble reservert og solgt i løpet av kort tid. Så det ser ikke ut til at en tusenlapp (som i mine øyne er en symbolsk pris), avskrekker folk. For å sette det i perspektiv, den gangen jeg hadde rotter kostet de et sted mellom 400 og 650kr. Pluss alt av utgifter til utstyr, for og lignende. Om noe hadde jeg større utgifter på rottene enn kattene, og rotter har en gjennomsnittlig levetid på 2 år. Da er 1000kr for et dyr som lever veldig mye lenger, og gjør mer ut av seg, jammen ikke mye. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
28 minutter siden, Vampen skrev:

Skjedde noe feil med sitat her, men Dyrebeskyttelsen tar 1200-1500 for en katt her. Men det inkluderer vaksine, chip og sterilisering, så det er mye billigere enn å få en gratis kattunge og betale for alle behandlingene.

Endret av ablaze
  • Liker 4
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en rasekatt med stamtavle. Vanlig pris for rasen.

TS

Er det noe med den kattungen som skiller seg fra søsken som har blitt solgt?

Det kan være at det er litt roligere nå som folk begynner å gå tilbake i jobb, og det kan komme henvendelser etterhvert. Å gå ned i pris kan også fungere, det kommer vel litt an på hva som passer best for dere. Prisen kan jo være med på å tiltrekke seg flere som er interessert. Jeg har ei venninne som kikker på katt om dagen, og fordi hun bor i storby og derfor ønsker innekatt, har rolige raser vært mest interessant. Men iom at hun utelukkende er ute etter en kosekatt, verken utstillinger eller avl er aktuelt, så virker priser på 10 000 litt avskrekkende. Så en prisreduksjon kan jo eventuelt gjøre det mer attraktivt for folk som henne. 

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, ablaze skrev:

Skjedde noe feil med sitat her, men Dyrebeskyttelsen tar 1200-1500 for en katt her. Men det inkluderer vaksine, chip og sterilisering, så det er mye billigere enn å få en gratis kattunge og betale for alle behandlingene.

Sitat fra Dyrebeskyttelsen Tromsø, som forklarer prisen: 

Sitat

Dette er med på å dekke litt av veterinærutgiftene vi har, hjelpe oss i vårt videre arbeid for dyrene, samt at vi mener generelt at et dyr ikke bør være gratis. Ved å ta betalt for dyr er man med på å øke statusen til dyr i samfunnet.

Og Dyrebeskyttelsen Norge: 

Sitat

Det viktigste er allikevel å markere at en katt ikke er gratis – hverken å skaffe seg eller å holde. Dyrebeskyttelsen Norge mener dette er viktig for å redusere den bruk og kast mentaliteten som dessverre en del mennesker har til katter i dag.

Dyrebeskyttelsen får bedre pris på chipping og lignende enn det du gjør, så prisen handler minst like mye om det symbolske. Gratis kattunger er en uting. Det ser ut som rundt 1000kr er det vanlige nå, og det er supert. 

Det skal sies at det er en ting som irriterer meg, og det er når folk skal ha flere tusen for katter som er «halvt skogkatt» eller «halvt skipskatt», men det er noe annet. 

• Liker 4
Skrevet
På 9.8.2018 den 21.25, AnonymBruker skrev:

Får du ikke solgt eller gitt bort, så må dere beholde selv. Setter man kullpå en katt så er detteet forbeholdt. Og kastrer moren! 

Anonymkode: d56cd...bdf

Dette. Katten er hammel nok til å kastreres, da vil den også være lettere å finne nytt liv til deg. Rart du henger deg opp i prisen, det eneste du bekymre deg for er å skaffe den et godt hjem, samt kastrere kattemoren også. 

Ta ansvar! De har ikke bedt om å bli født eller å føde. 

Skrevet
31 minutter siden, Perle skrev:

Dette. Katten er hammel nok til å kastreres, da vil den også være lettere å finne nytt liv til deg. Rart du henger deg opp i prisen, det eneste du bekymre deg for er å skaffe den et godt hjem, samt kastrere kattemoren også. 

Ta ansvar! De har ikke bedt om å bli født eller å føde. 

Det er snakk om en rasekatt med stamtavle, så da er det neppe snakk om en hunnkatt som reker gatelangs og produserer en haug med kattunger fordi eier ikke gidder å kastrere. Og når det er snakk om salg av rasekatt er også pris et poeng. 

• Liker 3
Skrevet
On 8/9/2018 at 9:21 PM, AnonymBruker said:

Ts. Kattunger kan kastreres fra 12 ukers alder og det er også det som er anbefalt. og kastrer moren og ikke la henne gå ut før hun er kastrert. katten får dere beholde selv. dere som valgte å få dere kattunger. 

Anonymkode: 0bb1b...4d6

Hvor har du det fra? Minst seks måneder skal den være! Det er det som er anbefalt. 

12 uker det er da den er klar for å forlate kattemor

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, Vampen skrev:

Det er snakk om en rasekatt med stamtavle, så da er det neppe snakk om en hunnkatt som reker gatelangs og produserer en haug med kattunger fordi eier ikke gidder å kastrere. Og når det er snakk om salg av rasekatt er også pris et poeng. 

Så, bra. Beklager. 

Jeg drivermef avel av hunder og andre smådyr og de fleste dyr bytter eiere gjennom interessesider på FB og raseklubber. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...