AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #1 Skrevet 8. august 2018 Hallo! Jeg er helt håpløs på økonomi. Kanskje det er noen her inne som kan hjelpe meg med å lage et budsjett? Som kanskje til og med synes det er gøy og kan hjelpe meg til å synes det er gøy? Vet ikke en gang hvor jeg skal begynne. Skal jeg liste opp penger inn og ut? På månedsbasis? Hva med de utgiftene som er kvartalsvise eller årlige? Skal jeg regne det ut per måned? Anonymkode: 9fcb3...563
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #2 Skrevet 8. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hallo! Jeg er helt håpløs på økonomi. Kanskje det er noen her inne som kan hjelpe meg med å lage et budsjett? Som kanskje til og med synes det er gøy og kan hjelpe meg til å synes det er gøy? Vet ikke en gang hvor jeg skal begynne. Skal jeg liste opp penger inn og ut? På månedsbasis? Hva med de utgiftene som er kvartalsvise eller årlige? Skal jeg regne det ut per måned? Anonymkode: 9fcb3...563 Skal du lage budsjettet i excel? Det synes jeg er veldig greit. Hvis ikke kan du gjøre tilsvarende på et ark. Begynn med å skrive alle månedene bortover. På hver linje under setter du først opp alle inntekter og hvilke mnd du får de inn. F eks lønn, barnetrygd, barnebidrag etc. Sett opp hva du pleier å få i feriepenger og lønn i desember evt andre variabler på riktige måneder. Summer hva du har inn hver måned. På linjene under setter du opp alle faste utgifter med riktig sum PR måned. Gå tilbake på tidligere betalte regninger å se hva du betaler eller sett opp det du tror. Eksemple på poster er div lån, forsikring, husleie, telefon, Internett, barnehage, SFO, bilkostnader, strøm, mat, NRK lisens, Netflix, Spotify, aviser etc. Summer utgifter PR mnd. Da ser du hva du har inn og hva som er forventet ut hver mnd. Jeg pleier å sette opp budsjett hvert år og i tillegg lage et som justeres hver måned når jeg ser hva utgiftene reelt kommer på. Da har du veldig god oversikt og kan lett planlegge fra år til år. Anonymkode: 48cd1...45e 1
eller Skrevet 8. august 2018 #3 Skrevet 8. august 2018 Inntekt minus faste utgifter minus beregnede utgifter til mat og diverse. Ha en egen konto til regninger og betal inn per måned slik at det er nok på konto til at alle regninger kan trekkes herfra. Ha også en buffer, og gjerne en sparekonto det ikke er meningen å ta penger ut fra.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #4 Skrevet 8. august 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal du lage budsjettet i excel? Det synes jeg er veldig greit. Hvis ikke kan du gjøre tilsvarende på et ark. Begynn med å skrive alle månedene bortover. På hver linje under setter du først opp alle inntekter og hvilke mnd du får de inn. F eks lønn, barnetrygd, barnebidrag etc. Sett opp hva du pleier å få i feriepenger og lønn i desember evt andre variabler på riktige måneder. Summer hva du har inn hver måned. På linjene under setter du opp alle faste utgifter med riktig sum PR måned. Gå tilbake på tidligere betalte regninger å se hva du betaler eller sett opp det du tror. Eksemple på poster er div lån, forsikring, husleie, telefon, Internett, barnehage, SFO, bilkostnader, strøm, mat, NRK lisens, Netflix, Spotify, aviser etc. Summer utgifter PR mnd. Da ser du hva du har inn og hva som er forventet ut hver mnd. Jeg pleier å sette opp budsjett hvert år og i tillegg lage et som justeres hver måned når jeg ser hva utgiftene reelt kommer på. Da har du veldig god oversikt og kan lett planlegge fra år til år. Anonymkode: 48cd1...45e Takk for tips. Excel var veldig lurt. Tror jeg skal sette meg ned en kveld og lage et ordentlig budsjett der. (Faktisk sjekke hva jeg betaler på ting, ikke bare tippe) Anonymkode: 9fcb3...563 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #5 Skrevet 8. august 2018 20 minutter siden, eller skrev: Inntekt minus faste utgifter minus beregnede utgifter til mat og diverse. Ha en egen konto til regninger og betal inn per måned slik at det er nok på konto til at alle regninger kan trekkes herfra. Ha også en buffer, og gjerne en sparekonto det ikke er meningen å ta penger ut fra. Ja, de sistnevnte der har jeg. Og et fond. Bare føler jeg sløser mer enn nødvendig. Håper er budsjett kan gjøre meg motivert til å spare enda mer og sløse mindre. Føler jeg har null kontroll. Anonymkode: 9fcb3...563
eller Skrevet 8. august 2018 #6 Skrevet 8. august 2018 Budsjett er lurt, i alle fall i en periode. Da bør du også notere ned hva hver krone går til. Litt som å skulle slanke seg og være ærlig med seg selv om alle kaloriene som finnes i matbitene.. 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #7 Skrevet 8. august 2018 Akkurat nå, eller skrev: Budsjett er lurt, i alle fall i en periode. Da bør du også notere ned hva hver krone går til. Litt som å skulle slanke seg og være ærlig med seg selv om alle kaloriene som finnes i matbitene.. Ja, uff, kjenner jeg gruer meg til å faktisk nøste opp i forbruket. Tror det går altfor mye til «hverdagsluksus» jeg strengt tatt ikke trenger. Anonymkode: 9fcb3...563
eller Skrevet 8. august 2018 #8 Skrevet 8. august 2018 Så er det bra med en bevisstgjøring. Og det går an å legge inn noen sprekker..
Husholdning1 Skrevet 8. august 2018 #9 Skrevet 8. august 2018 Finnes noen ok budsjettmaler for excel hvis man googler det.
HenrikFosse Skrevet 31. august 2018 #10 Skrevet 31. august 2018 (endret) Kjempe lurt å sette opp et budsjett uansett hvor mye kontroll man har. jeg har gjort det selv og det er til veldig god hjelp. Man får mer oversikt! Jeg brukte denne siden: Budsjett på 1-2-3 Denner artiklen dekker det meste du burde ha med i budsjettet ditt! Det er bare å starte så får du bedre oversikt over økonomien din Endret 12. august 2019 av HenrikFosse
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå