Gå til innhold

Hvorfor ulik synstest for brille og linser?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Alle brillebutikker tilbyr to to ulike synstester, en for brille og en for linser. Hvorfor har de to ulike? Er ikke synet det samme avhengig av om du trenger briller eller linser?:klo:

Hva hvis jeg bare vil teste synet og ikke vet om jeg vil ha brille eler eller linser om det viser seg at jeg har dårlig syn?

Anonymkode: 63818...0ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har jeg aldri sett...? Antar at en linsetest også har med litt linsetilpasning å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begge deler, men har aldri tatt forskjellige tester. Med mindre de ikke sier noe. Kanskje det har med kurvestørrelsen eller hva det heter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ofte har man høyere styrke på briller enn linser da de står lengre ut fra øyet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 hours ago, AnonymBruker said:

Ofte har man høyere styrke på briller enn linser da de står lengre ut fra øyet.

Er dette individuelt, eller går det an å regne seg fram til brillestyrke når man har kontaktlinsedata?

Anonymkode: 4763a...c0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette individuelt, eller går det an å regne seg fram til brillestyrke når man har kontaktlinsedata?

Anonymkode: 4763a...c0e

Det er individuelt. Ellers hadde ikke optikerne trengt å tilby to forskjellige synstester. Da hadde de gjort den dyreste uansett. 

Anonymkode: 27087...af7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle brillebutikker tilbyr to to ulike synstester, en for brille og en for linser. Hvorfor har de to ulike? Er ikke synet det samme avhengig av om du trenger briller eller linser?

Har alle to forskjellige? Jeg bruker både briller og linser. Må ha linsekontroll en gang årlig. Da får jeg målt brillestyrken og denne omregnes til linsestyrke. Når jeg har linsekontroll har jeg på linsene slik at optikeren kan se hvordan de ligger på øyet og om jeg ellers har noen plager av linsebruken. 

På første gangs synstest er det vanlig å måle først med et apparat som kommer ut med en brillestyrken automatisk, deretter sjekker optiker med tester om styrken stemmer. Hvis du ikke vet om du vil ha briller, eller linser må du starte med synstest for briller. 

Anonymkode: c39cb...fad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Brillene har en lenger avstand fra øyet, så styrken blir annerledes.

Anonymkode: f7ce9...602

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrken blir forskjellig ja, pga. avstanden til øyet. Jeg tror standard er -0,50 mer i styrken på brillene for nærsynte, men det bør alltid kontrolleres. Med tanke på hvor dyre brilleglass er, er der kjedelig å få feil styrke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...