AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #1 Skrevet 8. august 2018 Jeg er student, vi har to barn og hus. Mannen har uheldig kommet i en situasjon hvor han må bytte yrke. Det ser absolutt ut som han får omskolering , og begynner på skolen nå. I en annen tråd,så fikk jeg svært mye kritikk . At om man ikke kan gå ned i inntekt og senke levestandard så burde man ikke eie hus, at vi burde selge boligen og at min mann burde søke studielån som andre. Mener dere virkelig dette? At å benytte seg av sikkerhetsnettet samfunnet har, er å ikke burde eie ett hus ? At når man ikke kan gå ned til studielån så burde man ikke eie ??? Er klart at det blir for trangt for de fleste med TO studielån uansett tillegsstønader for en småbarnsfamilie,og også klart at man ikke ønsker å selge fordi den ene har blitt syk eller skadet, når det finnes andre tiltak. Anonymkode: 9df2c...346
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #2 Skrevet 8. august 2018 Forstår ikke helt hva du spør etter, er det meninger eller råd du er ute etter. Det å være student er et privilegie man enten har råd til eller ikke råd til. Er man syk, så er det jo noe annet, og da får man jo støtte til behandling eller omskolering, men slik jeg tolker innlegget ditt så gjelder dette kun for en av dere og da er det ganske urimelig å forvente at det også skal subsidieres for den friske av dere. Anonymkode: 793e8...f8c 15
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #3 Skrevet 8. august 2018 Skaff dere deltidsjobber utenom så tjener dere mer penger og har nok til faste utgifter,mat og hus. Løsningsorientert. Anonymkode: ce731...3ef 6
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #4 Skrevet 8. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Forstår ikke helt hva du spør etter, er det meninger eller råd du er ute etter. Det å være student er et privilegie man enten har råd til eller ikke råd til. Er man syk, så er det jo noe annet, og da får man jo støtte til behandling eller omskolering, men slik jeg tolker innlegget ditt så gjelder dette kun for en av dere og da er det ganske urimelig å forvente at det også skal subsidieres for den friske av dere. Anonymkode: 793e8...f8c Enig. Har man ikke råd til å studere, så kan man ikke gjøre det. Mannen din kan få mer støtte hvis han får innvilget omskolering, men du får ikke det. Hvis familien ikke klarer seg på inntekten dere får fra studielån og diverse stønader, må dere enten øke inntekten utenom ved at dere (evt bare du, hvis din manns helse ikke tillater det) jobber mer i tillegg til studiene, senker utgiftene - eller at en av dere (i denne situasjonen må det nesten bli deg) utsetter studiene til den andre er ferdig. Anonymkode: 5ea5e...f1a 10
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #5 Skrevet 8. august 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er student, vi har to barn og hus. Mannen har uheldig kommet i en situasjon hvor han må bytte yrke. Det ser absolutt ut som han får omskolering , og begynner på skolen nå. I en annen tråd,så fikk jeg svært mye kritikk . At om man ikke kan gå ned i inntekt og senke levestandard så burde man ikke eie hus, at vi burde selge boligen og at min mann burde søke studielån som andre. Mener dere virkelig dette? At å benytte seg av sikkerhetsnettet samfunnet har, er å ikke burde eie ett hus ? At når man ikke kan gå ned til studielån så burde man ikke eie ??? Er klart at det blir for trangt for de fleste med TO studielån uansett tillegsstønader for en småbarnsfamilie,og også klart at man ikke ønsker å selge fordi den ene har blitt syk eller skadet, når det finnes andre tiltak. Anonymkode: 9df2c...346 Nei, det er ikke slik at dere ikke burde eie, men at dere ikke burde studere (evr begge samtidig). Det er ikke statens oppgave å gi dere ekstra stønader slik at dere skal kunne betale huslånet deres. Har dere ikke råd til å studere og ha hus samtidig, må en av delene vike. Huset eller studiene. Sånn er det vel for alle, uavhengig av om de er syke eller ei? Anonymkode: 5ea5e...f1a 13
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #6 Skrevet 9. august 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Forstår ikke helt hva du spør etter, er det meninger eller råd du er ute etter. Det å være student er et privilegie man enten har råd til eller ikke råd til. Er man syk, så er det jo noe annet, og da får man jo støtte til behandling eller omskolering, men slik jeg tolker innlegget ditt så gjelder dette kun for en av dere og da er det ganske urimelig å forvente at det også skal subsidieres for den friske av dere. Anonymkode: 793e8...f8c Nei nei! Jeg som er mor ER student,nå er mannen blitt skadet og får omskolering. Anonymkode: 9df2c...346
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #7 Skrevet 9. august 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er ikke slik at dere ikke burde eie, men at dere ikke burde studere (evr begge samtidig). Det er ikke statens oppgave å gi dere ekstra stønader slik at dere skal kunne betale huslånet deres. Har dere ikke råd til å studere og ha hus samtidig, må en av delene vike. Huset eller studiene. Sånn er det vel for alle, uavhengig av om de er syke eller ei? Anonymkode: 5ea5e...f1a Ja det er det jeg mener! Da er vi enige.. Nå er mannen blitt skadet imens jeg selv er student ,og heldig å få sin omskolering dekket. Anonymkode: 9df2c...346
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #8 Skrevet 9. august 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Skaff dere deltidsjobber utenom så tjener dere mer penger og har nok til faste utgifter,mat og hus. Løsningsorientert. Anonymkode: ce731...3ef Vi har to barn så det er vanskelig. Les siste innlegg. Anonymkode: 9df2c...346
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #9 Skrevet 9. august 2018 7 minutter siden, AnonymBruker said: Nei nei! Jeg som er mor ER student,nå er mannen blitt skadet og får omskolering. Anonymkode: 9df2c...346 Og mener du at det blir trangt for dere nå pga dette og dere forventer mer støtte for å holde på huset? Jeg har ikke lest den andre tråden din, men det er jo imidlertid bak mål. Anonymkode: fe0aa...c40 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #10 Skrevet 9. august 2018 Avdragsfritt lån, mens dere studere for å senke mnd utgifter? Anonymkode: b86c9...b47 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #11 Skrevet 9. august 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja det er det jeg mener! Da er vi enige.. Nå er mannen blitt skadet imens jeg selv er student ,og heldig å få sin omskolering dekket. Anonymkode: 9df2c...346 Da bør jo du sette dine studier på vent da, og skaffe deg en jobb i stedet. Når han mister inntekten sin, så er det vel på tide at du drar lasset? Utdanningen hans tar vel ikke mer enn 2-3 år, så da kan du fortsette dine studier igjen etter han er ferdig omskolert. Anonymkode: 6a099...6f2 9
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #12 Skrevet 9. august 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er student, vi har to barn og hus. Mannen har uheldig kommet i en situasjon hvor han må bytte yrke. Det ser absolutt ut som han får omskolering , og begynner på skolen nå. I en annen tråd,så fikk jeg svært mye kritikk . At om man ikke kan gå ned i inntekt og senke levestandard så burde man ikke eie hus, at vi burde selge boligen og at min mann burde søke studielån som andre. Mener dere virkelig dette? At å benytte seg av sikkerhetsnettet samfunnet har, er å ikke burde eie ett hus ? At når man ikke kan gå ned til studielån så burde man ikke eie ??? Er klart at det blir for trangt for de fleste med TO studielån uansett tillegsstønader for en småbarnsfamilie,og også klart at man ikke ønsker å selge fordi den ene har blitt syk eller skadet, når det finnes andre tiltak. Anonymkode: 9df2c...346 Nå må du nesten forklare litt mer. Hva skal dere leve av da? Begge studenter og ikke lån? Anonymkode: 606e3...adf
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #13 Skrevet 9. august 2018 Tillegg.. Jeg ser ikke noe problem i at mannen din får dekket omskolering hvis han er skadet/syk. Noe utover det har dere vel ikke krav på, men sjekk om dere kvalifiserer til stipend. Men hva spør du etter? Hvis du mener at staten skal gi dere mer så dere kan beholde huset, så fungerer ikke verden slik. Nb.. husk at der også kan ha krav på bostøtte. Anonymkode: 606e3...adf 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #14 Skrevet 9. august 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da bør jo du sette dine studier på vent da, og skaffe deg en jobb i stedet. Når han mister inntekten sin, så er det vel på tide at du drar lasset? Utdanningen hans tar vel ikke mer enn 2-3 år, så da kan du fortsette dine studier igjen etter han er ferdig omskolert. Anonymkode: 6a099...6f2 Hehe nei ,jeg har ett halvt år igjen, jeg begynner ikke i en dårlig betalt jobb uten å bli ferdig utdannet.. Han får AAP. Diskusjonen var at folk mente at vi kunne jo bare selge! Anonymkode: 9df2c...346 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #15 Skrevet 9. august 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tillegg.. Jeg ser ikke noe problem i at mannen din får dekket omskolering hvis han er skadet/syk. Noe utover det har dere vel ikke krav på, men sjekk om dere kvalifiserer til stipend. Men hva spør du etter? Hvis du mener at staten skal gi dere mer så dere kan beholde huset, så fungerer ikke verden slik. Nb.. husk at der også kan ha krav på bostøtte. Anonymkode: 606e3...adf Vi har det bra når han får omskolering og jeg studielån! Saken var at i en annen tråd mente folk her at han ikke burde få noe av Nav ,men at vi burde klare oss på studielån begge to. Er klart han får de 67 prosent fra Nav. Anonymkode: 9df2c...346 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #16 Skrevet 9. august 2018 19 minutter siden, AnonymBruker said: Vi har det bra når han får omskolering og jeg studielån! Saken var at i en annen tråd mente folk her at han ikke burde få noe av Nav ,men at vi burde klare oss på studielån begge to. Er klart han får de 67 prosent fra Nav. Anonymkode: 9df2c...346 Men han får noe fra nav, vel? Så dere klarer dere, eller? Det har vel ikke noe å si for deg hva en haug med sure kjerringer på KG mener om den saken? Anonymkode: 79e89...63a
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #17 Skrevet 9. august 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har det bra når han får omskolering og jeg studielån! Saken var at i en annen tråd mente folk her at han ikke burde få noe av Nav ,men at vi burde klare oss på studielån begge to. Er klart han får de 67 prosent fra Nav. Anonymkode: 9df2c...346 Ok da forstår jeg. Selvfølgelig er det ok med aap og studielån hvis det er nok til å beholde huset. Ikke hør på hylekoret her inne. Anonymkode: 606e3...adf
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #19 Skrevet 9. august 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Men han får noe fra nav, vel? Så dere klarer dere, eller? Det har vel ikke noe å si for deg hva en haug med sure kjerringer på KG mener om den saken? Anonymkode: 79e89...63a Han får aap,men de mente at vi burde klare leve på studielån begge to,om ikke burde vi ikke eie hus. Dette som gjorde meg forbanna! Anonymkode: 9df2c...346
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #20 Skrevet 9. august 2018 Det finnes jo ingen fasitsvar, det kommer jo helt an på hvor mye huset kostet og hvor stor belåningsgrad det er nå. Om man har betalt ned lånet helt eller delvis, kan det godt hende at dere greier dere på studielån noen år, dersom forbruket ellers er nøkternt. Og i tillegg får han muligens AAP/omskolering/annen type støtte av NAV, så da går det vel kanskje fint? Ser ikke poenget med å svare på irritisjon rundt at dere skulle greie dere på studielån? Dere får jo ikke hverken mer eller mindre enn andre i samme situasjon. Anonymkode: d0647...851 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå