Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg begynner på sykepleierutdanning min neste uke, men jeg lurer litt på hvordan det er med fraværsgrenser der. Jeg vet allerede om 1,5 dag jeg er gjerne ønsker være borte fra undervisning og jeg lurer på hvor stor betydning det har på fraværsprosenten? Hva er grensene i de ulike fagene?

Er det helt krise så kan jeg selvfølgelig avlyse det jeg har planlagt, men jeg vil helst slippe, da det er noe som er veldig viktig for meg.

Anonymkode: feb55...93d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har regel på max 10% på obligatorisk undervisning. Derfor er det størrelsen på emnet og antall obligatoriske timer som avgjør dette.

Anonymkode: 25fc5...907

AnonymBruker
Skrevet

Det varierer. Forhør deg heller på semesterorienteringen. 

Anonymkode: d4579...2e4

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke registrering av fravær på samme måte som vgs. Noe av undervisningen er nok obligatorisk og alt praksis er obligatorisk. Dette finner du ut av når du begynner 😊

Anonymkode: 9c78c...c1b

AnonymBruker
Skrevet

Utenom obligatorisk undervisning/praksis, så føres det som regel ikke fravær. En bør ha innstillingen om å være tilstede, men om en har avtaler utenom som gjør til at en uteblir eller må dra tidligere, så skal det gå fint. Nå skal du inn i et veldig praktisk rettet yrke, så det er nok mye trening der. 

Anonymkode: 04a4d...785

Skrevet

20% er normen på høyskoler. Men det er veldig mye som er obligatorisk, og dessverre altfor mye gruppearbeid..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utenom obligatorisk undervisning/praksis, så føres det som regel ikke fravær. En bør ha innstillingen om å være tilstede, men om en har avtaler utenom som gjør til at en uteblir eller må dra tidligere, så skal det gå fint. Nå skal du inn i et veldig praktisk rettet yrke, så det er nok mye trening der. 

Anonymkode: 04a4d...785

Det har jeg selvfølgelig, men jeg vet også at det er en del obligatorisk undervisning i sykepleien :) Har visst om denne dagen i snart 1 år så jeg håper det går greit.

Den andre tingen jeg skal er oppkjøring, men det er bare et par timer og kan til nøds flyttes selv om jeg håper jeg slipper. Er såå lang ventetid på oppkjøring.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg selvfølgelig, men jeg vet også at det er en del obligatorisk undervisning i sykepleien :) Har visst om denne dagen i snart 1 år så jeg håper det går greit.

Den andre tingen jeg skal er oppkjøring, men det er bare et par timer og kan til nøds flyttes selv om jeg håper jeg slipper. Er såå lang ventetid på oppkjøring.

Ikke sett deg opp til oppkjøring før du har startet å studere. Har du en ikke obligatorisk dag eller timer, så sørg for å få oppkjøringen en sånn dag.

AnonymBruker
Skrevet

Der jeg går er det veeldig lite obligatorisk så man gjør det godt hvis man treffer på en obligatorisk dag. Kommer selvsagt litt an på når i skoleåret du vet du trenger å være borte, etter min erfaring er det gjerne noe obligatorisk i september/oktober, og dette er gjerne på øvingsavdelingen. Du kan jo evt. sjekke timeplan på nettsiden til studiestedet, selv om den ikke viser hvor mye som er obligatorisk går det allikevel an å tenke seg frem til om det er mulig det er obligatorisk eller ikke :) 

Anonymkode: 038ef...066

AnonymBruker
Skrevet

Der jeg gikk var nesten alt obligatorisk. 10% i hvert fag.

Anonymkode: 11a7f...5c1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Belima skrev:

Ikke sett deg opp til oppkjøring før du har startet å studere. Har du en ikke obligatorisk dag eller timer, så sørg for å få oppkjøringen en sånn dag.

Dette gjorde jeg i Juni, før jeg i det hele tatt visste om jeg kom inn på studiet eller ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette gjorde jeg i Juni, før jeg i det hele tatt visste om jeg kom inn på studiet eller ikke. 

Jeg går på en av de skolene som gir mest obligatorisk, og første semrster hadde lite obligatorisk. Om du ser at dette blir kræsj så bytter du bare😊

Anonymkode: 25fc5...907

Skrevet

Det kommer an på hvilken høgskole/universitet du skal gå på. 

Jeg går på VID og vi har maks 10 % fravær. I begynnelsen av 1 året så var de litt snillere og lot de som hadde over grensen ta det igjen ved å gjøre noen oppgaver, men mot slutten av 1.året så var det sånn at man sto i fare for å stryke i praksis hvis man hadde mer enn 10 % i det tilhørende emne, med mindre læreren var fornøyd med kunnskapen til studenten.

Så det varierer VELDIG fra hver institusjon men jeg anbefaler å være tilstede så mye som mulig fordi de 10 % er gullverdt når du plutselig får influensa eller noe lignende 😛 

Anonymkode: 3c3b0...822

Skrevet
På 8.8.2018 den 19.12, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg begynner på sykepleierutdanning min neste uke, men jeg lurer litt på hvordan det er med fraværsgrenser der. Jeg vet allerede om 1,5 dag jeg er gjerne ønsker være borte fra undervisning og jeg lurer på hvor stor betydning det har på fraværsprosenten? Hva er grensene i de ulike fagene?

Er det helt krise så kan jeg selvfølgelig avlyse det jeg har planlagt, men jeg vil helst slippe, da det er noe som er veldig viktig for meg.

10 % fravær ved USN

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...