Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter mye om og men da jeg kom inn på førstevalget på høyskolen i år, og etterpå fant ut at studiet ikke begynner før i vår, så søkte jeg årstudium i engelsk som resteplass. Jeg hadde to steder i tankene, søkte studie og bolig begge stedene, men kom ikke inn for jeg var for to minutt for sent ute med søknaden.

Jeg gikk en periode og var forvirret på hva jeg skulle gjøre, men fant en folkehøyskole som virket veldig interessant. Linja jeg søkte (og kom inn på, takket ja til plassen for to dager siden) virket midt i blinken egentlig, det er fokus på trening, mat og psyken, noe jeg alltid har hatt lyst til å fordype meg i, men aldri har fått til på egen hånd. Jeg har en stund nå forberedt meg mentalt på at jeg skal gå folkehøyskole, også søke et annet studie neste høst. 

MEN, i dag så jeg at jeg har kommet inn der jeg søkte på resteplass OG jeg har fått bolig der, og nå er jeg egentlig bare forvirret. Min originale plan var jo å ta årsstudium i engelsk, for jeg fikk 3 i grunnkarakter VG3 og 2 på eksamen, enkelt bare for å forbedre engelskkarakterene mine.

Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre, for jeg ble nesten litt skuffet over å se at jeg kom inn, og at jeg faktisk må ta et valg nå. Jeg hadde begynt å glede meg til folkehøyskole, og vet ikke lengre om jeg er så gira på årsstudium i engelsk, men årsstudium i engelsk er jo det som høres lurest ut nå... eller? Hva får man ut av et årsstudium i engelsk? Blir snittet bedre? Har jeg da større sjanse å komme inn på det jeg skulle ønske å komme inn på til neste år? Man kan ta eksamen som privatist på folkehøyskole, og jeg regna på det. Snittet mitt ville da gå opp fra 3,7 til 3,8, ca. Men er årsstudium i engelsk da så mye bedre? Åhh jeg er så usikker. Hjelp! Hva ville dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Årsstudium vil ikke påvirke snittet ditt fra videregående nei, det vil stå som enkeltkarakter på karakterutskrift fra høyskolen/universitetet. 
Men du vil få studiepoeng for det, og selvfølgelig bedre engelskkunnskaper. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hvis årsstudiumet i engelsk er på høyere nivå, dvs. universitet/høyskole, så påvirker ikke det dine karakterer fra videregående. På videregående har man vel (ennå) karakterer fra 1-6, på høyere studier er det A til E (Der F er stryk). Så du kan ikke bruke et høyere årsstudium i engelsk til å forbedre karakterer på videregående. For å forbedre karakterer på videregående må du ta fag på videregående nivå som privatist, og siden du kan ta det på folkehøyskole så kan du jo sikkert ta det der :) 

Så det kommer litt an på hva du vil. Hvis du tror at du trenger bedre karakterer på videregåender for å komme inn der du vil neste år eller senere, så kan det være lurt med folkehøyskole. Det kan også være fint å oppleve noe annet et år. Begynte rett på høyere studier selv, og selv om det var greit angret jeg litt på at jeg ikke tok et "pauseår" eller to. 

Anonymkode: a1dee...0f6

AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker du å jobbe med, da? Vil du få bruk for årsstudium i engelsk? Hvis ikke, bør du droppe det. Det påvirker ikke karakteren din fra vgs direkte, du må ta eksamen som privatist - kan godt hende der vil bli enklere for deg å ta eksamen med god karakter når du har studert engelsk på høyere nivå, selvsagt. Men det er en unødvendig langvarig og dyr måte å få bedre engelskkarakter på. 

Dessuten, hvorfor fikk du så dårlig karakter i engelsk? Var det personlige forhold som spilte inn (sykdom eller lignende), eller er du rett og slett svak i engelsk? Kravene vil bli mye(!) høyere i høyere utdanning, og personlig ville jeg ikke valgt et årsstudium i et fag jeg var skikkelig dårlig i, hvis jeg hadde et annet alternativ. Det kan bli et tøft studieår...

Anonymkode: 4a7d0...e9f

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker du å jobbe med, da? Vil du få bruk for årsstudium i engelsk? Hvis ikke, bør du droppe det. Det påvirker ikke karakteren din fra vgs direkte, du må ta eksamen som privatist - kan godt hende der vil bli enklere for deg å ta eksamen med god karakter når du har studert engelsk på høyere nivå, selvsagt. Men det er en unødvendig langvarig og dyr måte å få bedre engelskkarakter på. 

Dessuten, hvorfor fikk du så dårlig karakter i engelsk? Var det personlige forhold som spilte inn (sykdom eller lignende), eller er du rett og slett svak i engelsk? Kravene vil bli mye(!) høyere i høyere utdanning, og personlig ville jeg ikke valgt et årsstudium i et fag jeg var skikkelig dårlig i, hvis jeg hadde et annet alternativ. Det kan bli et tøft studieår...

VG1 fikk jeg 5 i engelsk, da hadde vi basic engelsk med engelsk historie og gramatikk. VG3 hadde vi samfunnsfaglig engelsk, som innebar politikk, noe jeg er veldig dårlig i generelt. Jeg syntes rett og slett det var vanskelig å forstå, derfor ble grunnkarakteren dårlig. På eksamen hadde bare sykt uflaks, klarte å overse en oppgave, ble derfor ikke ferdig med den. 

Jeg vil ikke si at mine engelsk kunnskaper er dårlige i det hele tatt, jeg forstår det aller meste og klarer å kommunisere veldig godt på engelsk. Hovedtanken da jeg søkte årsstudium i engelsk var egentlig bare for å vise på framtidig CV at jeg ikke er noe dårlig i engelsk, men føler kanskje det blir litt feil å ta et helt årsstudium kun for det. Mye mulig jeg ikke får bruk for engelsk i det hele tatt liksom. 

AnonymBruker
Skrevet

På årsstudium i engelsk forutsetter de at du allerede er god i engelsk. Du skal fordype deg i litteratur og ha svært komplisert setningssnalyse etc. Med andre ord kan du stryke selv om engelsken din er god, og det er mye vanskeligere enn engelsk på vgs. Forøvrig er det ikke noe vits i å ta det årsstudiumet hvis det er snittet fra vgs du vil forbedre. 

Jeg har både hatt engelsk i tre år på vgs, tatt årsstudium i engelsk på høgskolen og gått på folkehøgskole. Mitt råd er at du absolutt bør gå på folkehøgskole nå. Det er et år man aldri glemmer. Et år med mange spesielle og spennende opplevelser, og et år hvor du lærer mye om deg selv. Folkehøgskole teller også på snittet ditt fra vgs. Du får 0,2 poeng, dvs at snittet ditt f.eks går fra 4 til 4,2.

Anonymkode: 89d41...cfa

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, kristinegu skrev:

VG1 fikk jeg 5 i engelsk, da hadde vi basic engelsk med engelsk historie og gramatikk. VG3 hadde vi samfunnsfaglig engelsk, som innebar politikk, noe jeg er veldig dårlig i generelt. Jeg syntes rett og slett det var vanskelig å forstå, derfor ble grunnkarakteren dårlig. På eksamen hadde bare sykt uflaks, klarte å overse en oppgave, ble derfor ikke ferdig med den. 

Jeg vil ikke si at mine engelsk kunnskaper er dårlige i det hele tatt, jeg forstår det aller meste og klarer å kommunisere veldig godt på engelsk. Hovedtanken da jeg søkte årsstudium i engelsk var egentlig bare for å vise på framtidig CV at jeg ikke er noe dårlig i engelsk, men føler kanskje det blir litt feil å ta et helt årsstudium kun for det. Mye mulig jeg ikke får bruk for engelsk i det hele tatt liksom. 

Helt ærlig høres det ut som en veldig dårlig grunn til å studere engelsk. Det er sannsynligvis ingen som leser CVen din som vil tenke så mye over engelskkarakteren din på vgs. Hvis du virkelig ønsker å gjøre noe med den, er det mye bedre bruk av tid og penger å ta eksamen som privatist. 

Ta det året på folkehøgskole, du!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du uansett har lyst til å ta årsstudium i engelsk men ikke vet om du kommer inn neste år går det an å ta det året nå og ta folkehøyskole neste år :) 

Anonymkode: 52793...607

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det egentlige målet ditt til slutt? Hva vil du bli? Har du i det hele tatt bruk for et årsstudium i engelsk? 

Siden du ble skuffa over at du kom inn på årsstudiet, tenker jeg at det ikke er noe du er spesielt lysten på uansett.

Anonymkode: 650ab...c4c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Start på folkehøgskole. :) Det er kjempegøy!

Syns du har en merkelig grunn til å ta engelsk årsstudium. Nordmenn er generelt gode i engelsk, så utdanning i engelsk utover vgs er aldri nødvendig ute i jobb. Med mindre du skal ha en jobb som lærer, oversetter e.l da. 

Jeg har gått årsstudium engelsk, og du burde virkelig ha en interesse for det. Du skal lese flere romaner, dikt og skuespill, setningssnalyse på høyt nivå, og lese tunge artikler om politikk, alt på engelsk. 

Ta heller engelsk som privatist hvis du vil forbedre karakterene dine. Men det virker ikke som om du trenger å forbedre karakterene dine da du kom inn på førstevalg studier. Eller vil du egentlig studere noe annet som krever et høyere snitt? Bruk tid og penger på noe gøy i stedet for å forbedre karakterer bare for at det skal se bedre ut på papiret. 

Anonymkode: 5b5b5...615

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er dyrt med et år på folkehøyskole også da......

Anonymkode: 4ec1c...e28

Skrevet

Anbefaler virkelig et år på folkehøgskole, det beste året både jeg og alle andre jeg kjenner som har gått det, har hatt :) Hvis du går høyere utdanning er det ikke vanlig å legge ved vgs-vitnemål når du søker jobb, så ingen vil se engelskkarakteren din uansett.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...