AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #1 Skrevet 8. august 2018 Vi er heldigvis to bestemødre som bor i samme by. Nå nærmer terminen seg for barnebarn nummer to, og det er avtale at begge stiller opp og avlaster hverandre, også på grunn av jobbene våre. Begge jobber deltid. Jeg tenker på når fødselen starter. Bør jeg ha en liten bag pakket klar med det mest nødvendige for par dager, som medisiner og et skift? Har glemt å spørre, men barnas far blir normalt sett på barsel sammen med mor i to, tre dager? Anonymkode: c0615...022
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #2 Skrevet 8. august 2018 Nok lurt å ha alt klart å pakket, fødsel nu mer to kan jo gå meget hurtig. Anonymkode: bbb23...d6a 3
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #3 Skrevet 8. august 2018 Veldig lurt å ha noe klart ja. Man veit aldri hvor fort det kan gå Anonymkode: c58b9...20a 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #4 Skrevet 8. august 2018 Barnet bør ha en liten bag klar, og dere må avtale helt konkret hvordan dere gjør det: Skal foreldrene ringe deg og kjøre barnet bort til deg (eller den andre bestemoren) hvis dagtid, skal en av dere hentes til dem hvis nattestid, skal du ta taxi, er det en nabo som kan være der til du kommer hvis det plutselig haster osv. Kan du hente i barnehagen, hvor er i så fall den baggen? Foreldrene har nok tenkt ut noe rundt dette. To dager er vel ganske vanlig på barsel, men far kan jo komme og hilse på dere hver dag. Kjøp en presang til søskenet som du har på lur og kan gi når dere begge drar på barselsbesøk på sykehuset (hvis dere skal det), og baby får noe. Anonymkode: 6c3d1...fe4
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #5 Skrevet 8. august 2018 7 minutter siden, AnonymBruker said: Barnet bør ha en liten bag klar, og dere må avtale helt konkret hvordan dere gjør det: Skal foreldrene ringe deg og kjøre barnet bort til deg (eller den andre bestemoren) hvis dagtid, skal en av dere hentes til dem hvis nattestid, skal du ta taxi, er det en nabo som kan være der til du kommer hvis det plutselig haster osv. Kan du hente i barnehagen, hvor er i så fall den baggen? Foreldrene har nok tenkt ut noe rundt dette. To dager er vel ganske vanlig på barsel, men far kan jo komme og hilse på dere hver dag. Kjøp en presang til søskenet som du har på lur og kan gi når dere begge drar på barselsbesøk på sykehuset (hvis dere skal det), og baby får noe. Anonymkode: 6c3d1...fe4 Jeg tar taxi hjem til dem og er kjent i barnehagen. Det er enklest å være der. Det er jeg som trenger en liten bag hvis alt skjer raskt. Takk for tipset om å kjøpe en liten presang fra både barnebarnet og meg når vi kommer på besøk på barsel. Vet ikke hva som er vanlig med besøk av småsøsken? Ts Anonymkode: c0615...022
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #6 Skrevet 8. august 2018 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er heldigvis to bestemødre som bor i samme by. Nå nærmer terminen seg for barnebarn nummer to, og det er avtale at begge stiller opp og avlaster hverandre, også på grunn av jobbene våre. Begge jobber deltid. Jeg tenker på når fødselen starter. Bør jeg ha en liten bag pakket klar med det mest nødvendige for par dager, som medisiner og et skift? Har glemt å spørre, men barnas far blir normalt sett på barsel sammen med mor i to, tre dager? Anonymkode: c0615...022 Det er ikke alltid far kan bli på sykehuset under barseloppholdet, sannsynligvis vil han vel være noe hjemme med eldste også? Men fødsel kan ta tid, det kan oppstå komplikasjoner eller være andre grunner til at far bør være der et par dager, så å pakke en liten bag med det nødvendigste kan være greit. Om ikke annet så for å slippe å tenke på det når du blir 'utkalt'. Anonymkode: 8aebd...7ca 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #7 Skrevet 8. august 2018 Normalt er far borte fra hjemmet maks en natt. Men så kan det jo være forhold som gjør at det blir lengre. Eller det kan være at han setter pris på hjelp med barn selv om han sover hjemme. Så ville klart pakket en liten bag for 1-2 netter. Som regel venter man hjemme en god stund etter de første tegnene på fødsel. Men ting kan også skje veldig raskt. Med tanke på besøk får du ta det som det kommer. Det kan være det går så raskt at de ikke rekker besøk av noen. Det kan være far kommer hjem og tar over, du reiser hjem, og at han tar med barnet på barselbesøk. Og selv om du er hjemme og passer kan det være mor ikke har lyst på besøk fra noen. Om du ønsker ville jeg planlagt noe spesielt for "storebror/-søster", god mat/opplevelse/gave. Er lett at eldstemann føler seg litt oversett i denne perioden så få han/henne til å føle seg spesiell i sin nye rolle som storesøsken. Anonymkode: 3cc45...292 4
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #8 Skrevet 8. august 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du ønsker ville jeg planlagt noe spesielt for "storebror/-søster", god mat/opplevelse/gave. Er lett at eldstemann føler seg litt oversett i denne perioden så få han/henne til å føle seg spesiell i sin nye rolle som storesøsken Dette! ⬆️ Anonymkode: 982d9...e56 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #9 Skrevet 8. august 2018 58 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ikke alltid far kan bli på sykehuset under barseloppholdet, sannsynligvis vil han vel være noe hjemme med eldste også? Men fødsel kan ta tid, det kan oppstå komplikasjoner eller være andre grunner til at far bør være der et par dager, så å pakke en liten bag med det nødvendigste kan være greit. Om ikke annet så for å slippe å tenke på det når du blir 'utkalt'. Anonymkode: 8aebd...7ca 21 minutter siden, AnonymBruker said: Normalt er far borte fra hjemmet maks en natt. Men så kan det jo være forhold som gjør at det blir lengre. Eller det kan være at han setter pris på hjelp med barn selv om han sover hjemme. Så ville klart pakket en liten bag for 1-2 netter. Som regel venter man hjemme en god stund etter de første tegnene på fødsel. Men ting kan også skje veldig raskt. Med tanke på besøk får du ta det som det kommer. Det kan være det går så raskt at de ikke rekker besøk av noen. Det kan være far kommer hjem og tar over, du reiser hjem, og at han tar med barnet på barselbesøk. Og selv om du er hjemme og passer kan det være mor ikke har lyst på besøk fra noen. Om du ønsker ville jeg planlagt noe spesielt for "storebror/-søster", god mat/opplevelse/gave. Er lett at eldstemann føler seg litt oversett i denne perioden så få han/henne til å føle seg spesiell i sin nye rolle som storesøsken. Anonymkode: 3cc45...292 Vet at det kan hende at mor ikke har lyst på besøk og at far tar med eldste på besøk. Lurt å planlegge noe for den eldste. Det tenkte jeg ikke på. Barnet har alt av leker og et trommeslagersett er sikkert ikke noe foreldrene vil sette pris på. Noen tanker om hva jeg kan finne på? Ts Anonymkode: c0615...022
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #10 Skrevet 8. august 2018 Hvor gammel er barnet som får småsøsken? Du kan jo spørre hva barnet ønsker seg. Og også om barnet vil være med deg en el to dager om et par uker eller noe? Det kan være litt mye å bli storesøsken, min eldste hadde flott langhelg hos besteforeldre på hver side noen uker etter at lillesøster ble født. Så fikk hun litt pusterom fra spedbarnsskrik og - stell, og ble gjort stas på. Anonymkode: 982d9...e56 1
Minlillelykke Skrevet 8. august 2018 #11 Skrevet 8. august 2018 Da vår minste ble født hadde bestemoren her kjøpt en gave til storebror. Vi hadde også gjort det. Hvis du skal bo hos dem ville jeg hatt en bag relativt klar fra uke 37. Vi ville ikke vise frem lillesøster før storebror hadde sett henne, så pappaen hentet han i barnehagen, og besteforeldrene møtte oss på sykehuset. Veldig fornøyd med måten vi gjorde det 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #12 Skrevet 8. august 2018 20 minutter siden, Minlillelykke said: Da vår minste ble født hadde bestemoren her kjøpt en gave til storebror. Vi hadde også gjort det. Hvis du skal bo hos dem ville jeg hatt en bag relativt klar fra uke 37. Vi ville ikke vise frem lillesøster før storebror hadde sett henne, så pappaen hentet han i barnehagen, og besteforeldrene møtte oss på sykehuset. Veldig fornøyd med måten vi gjorde det Det høres bra ut. Jeg tror også de har tenkt å holde oss bestemødre unna det første møtet når du sier det. Men jeg skal nevne dette for dem. Det er jo en intim situasjon som er ny for den eldste og for foreldrene. Takk for tipset. Ts Anonymkode: c0615...022
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #13 Skrevet 8. august 2018 Her fikk far kun være på barsel fra kl 09-19. Han måtte sove hjemme og de andre barna var i barnehage/skole på dagen. Så ikke sikkert dere må slippe alt i to døgn. Anonymkode: ae36b...985
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #14 Skrevet 8. august 2018 Her er planen at mormor passer storebror i de 2-3 dagene det er snakk om. Og at storebror får hilse på den lille på sykehuset. Far skal være med mor. Anonymkode: 84552...06c
Minlillelykke Skrevet 8. august 2018 #15 Skrevet 8. august 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det høres bra ut. Jeg tror også de har tenkt å holde oss bestemødre unna det første møtet når du sier det. Men jeg skal nevne dette for dem. Det er jo en intim situasjon som er ny for den eldste og for foreldrene. Takk for tipset. Ts Anonymkode: c0615...022 Bare hyggelig. Kos deg med kommende storesøsken mens mor og far er på sykehuset. Og gratulerer som kommende bestemor til to😊 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #16 Skrevet 9. august 2018 15 hours ago, AnonymBruker said: Vi er heldigvis to bestemødre som bor i samme by. Nå nærmer terminen seg for barnebarn nummer to, og det er avtale at begge stiller opp og avlaster hverandre, også på grunn av jobbene våre. Begge jobber deltid. Jeg tenker på når fødselen starter. Bør jeg ha en liten bag pakket klar med det mest nødvendige for par dager, som medisiner og et skift? Har glemt å spørre, men barnas far blir normalt sett på barsel sammen med mor i to, tre dager? Anonymkode: c0615...022 Husk at medisiner skal oppbevares utilgjengelig for barn, ikke ligge å slenge i bagen din. Jeg ville lagt nødvendige medisiner i plastboks som du kan sette opp i høyden. Anonymkode: 144f1...94c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå