Gå til innhold

Kan HM nekte å reparere et ødelagt klesplagg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For et par måneder siden kjøpte jeg et skjørt til ca. 400 kr på HM. Det har nå gått istykker (formentlig produksjonsfeil, hele sømmen har revnet). Jeg er veldig glad i skjørtet og vil gjerne få det fikset. Da jeg var innom HM i går, sa de imidlertid bare at de aldri reparerer plagg og at jeg kan få en tilgodelapp. Slik jeg leser forbrukerkjøpsloven, har jeg krav på enten en ny vare eller å få mangelen rettet. Unntak gjelder hvis det blir uforholdsmessig dyrt for HM, men det er neppe tilfelle her ved en søm som skal sys igjen. 

Kan HM nekte å fikse mangelen på denne varen slik de tydeligvis mener? Så vidt jeg kan plikter de da å rette mangelen? Skjørtet er dessverre utsolgt, så omlevering er ikke noe alternativ. ☹️

Anonymkode: 54b8d...6ff

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt sikker mye dyrere for dem å administrere og få gjennomført reparasjon enn å gi deg tilgodelapp på 400 kr. Det er ikke sånn at de syr klærne i Norge og har masse sånne folk tilgjengelige her. Regner med de fint er innafor loven med å tilby deg tilgodelapp. 

Anonymkode: e455b...d9b

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

De tilbyr deg jo tilgodelapp, og det regner jeg er mer enn godt nok. Da det jo er dyrere å sende skjørtet til en syerske for å utbredefeilen.

I følge loven skal utbredelsen av prdouktet være mindre enn 1/3 del av nypris før kunde kan kreve nytt pordukt/tilgodelapp. Her har du jo fått tilgodelapp og det er da godt nok.

Anonymkode: a586b...824

• Liker 2
Skrevet

De er ikke nødt til å reparere skjørtet. 

De kan gi deg pengene tilbake (tilgodelapp) eller tilby deg samme eller tilsvarende produkt. Selv om det er et veldig bra skjørt, er det vanskelig å se at det kan lønne seg å reparere det. Timeprisen hos en skredder er ca 800 kr og det er for større arbeider.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For et par måneder siden kjøpte jeg et skjørt til ca. 400 kr på HM. Det har nå gått istykker (formentlig produksjonsfeil, hele sømmen har revnet). Jeg er veldig glad i skjørtet og vil gjerne få det fikset. Da jeg var innom HM i går, sa de imidlertid bare at de aldri reparerer plagg og at jeg kan få en tilgodelapp. Slik jeg leser forbrukerkjøpsloven, har jeg krav på enten en ny vare eller å få mangelen rettet. Unntak gjelder hvis det blir uforholdsmessig dyrt for HM, men det er neppe tilfelle her ved en søm som skal sys igjen. 

Kan HM nekte å fikse mangelen på denne varen slik de tydeligvis mener? Så vidt jeg kan plikter de da å rette mangelen? Skjørtet er dessverre utsolgt, så omlevering er ikke noe alternativ. ☹️

Hvor lenge er det siden skjørtet ble kjøpt og hvor mye er det brukt?

Kan vi få et bilde?

Anonymkode: b9df4...817

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner du ingen kvinner du kan gi det til deg da? De har peiling på å sy, strikke og stoppe. 

Mye raskere det enn å gå tilbake til butikken. 

Anonymkode: a38cf...f10

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spør om du kan få halve beløpet som tilgodelapp og at du da kan beholde skjørtet for å få ordnet opp i det selv. Ganske vanlig ordning å få refundert halve beløpet og beholde varen ved nettkjøp hvis varen er utgått, så ikke et urimelig spørsmål å stille, selv om det nå er fysisk butikk. . 

Anonymkode: fe973...b8b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hadde tatt imot tilgodelappen og fått skjørtet reparert hos skredder...

Anonymkode: 0a1cc...058

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

I følge loven skal utbredelsen av prdouktet være mindre enn 1/3 del av nypris før kunde kan kreve nytt pordukt/tilgodelapp. Her har du jo fått tilgodelapp og det er da godt nok.

Anonymkode: a586b...824

Kan du vise meg akkurat hvor i Forbrukerkjøpsloven det står?

TS: Du kan, med kvittering eller sannsynliggjøring av kjøpet via f.eks bankutskrift antageligvis kreve å få hevet kjøpet, dvs at du leverer tilbake produktet og får pengene igjen. Reparasjon av plagget blir etter lovteksten for dyrt for butikken. 

Løsningen med halve summen i tilgodelapp og at du får produktet for å repareres selv høres ut som et godt forslag, og antageligvis innenfor rammene av det butikken kan finne på å gå med på for å yte god service. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner du noen som syr,så er problemet løst 

Anonymkode: ffe00...30a

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde tatt imot tilgodelappen og fått skjørtet reparert hos skredder...

Anonymkode: 0a1cc...058

Varen må jo leveres inn for å få tilgodelapp. Får ikke i pose og sekk😂

Anonymkode: 6f1a0...410

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Varen må jo leveres inn for å få tilgodelapp. Får ikke i pose og sekk😂

Anonymkode: 6f1a0...410

En tilgodelapp på halve beløpet, mot å beholde plagget og reparere det selv er en god deal :) Jeg har gjort noe tilsvarende selv på en annen butikk :) 

Anonymkode: 13def...625

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig blir det dyrere for butikken å sende skjørtet til Bangladesh eller hvor de nå enn produserer klærne sine, det skjønner du da selv TS.

Anonymkode: 92fe0...704

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En tilgodelapp på halve beløpet, mot å beholde plagget og reparere det selv er en god deal :) Jeg har gjort noe tilsvarende selv på en annen butikk :) 

Den dealen er så god at ingen lov gir deg medhold i en slik deal, og heller ikke loven. 

Jeg savner ts og svar på det jeg spurte om for flere timer; når ble skjørtet kjøpt og hvor mye er det brukt? 

Saken er nemlig den at man kan ikke bruke et plagg til det er oppbrukt for så gå tilbake og kreve kjøpet hevet eller reklamere på at et billigskjort fra en billigkjede ikke varer evig. 

Skjørt og andre klesplagg og reklamasjon er å forstå som Støvelettdommen, der hælen falt av etter kort tids bruk, og reklamasjonen havnet i HR. Men noen bestemmelser om 1/3 av prisen i reperasjon det er brukeren oppe i trådens egen oppfatning og fortolkning av lovverket. 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig blir det dyrere for butikken å sende skjørtet til Bangladesh eller hvor de nå enn produserer klærne sine, det skjønner du da selv TS.

Ingen butikker sender reklamasjonsvarer herfra til månen for reprasjon. De som har utbedringshjelp har enten en sydame nedi gaten eller symaskin på bakrommet. Men HM har neppe noe symaskin i sine kontakter. 

TS du får finne deg en lokal sydame og få skjørtet reparert der.  Eller kjøpe deg ett nytt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ingen butikker sender reklamasjonsvarer herfra til månen for reprasjon. De som har utbedringshjelp har enten en sydame nedi gaten eller symaskin på bakrommet. Men HM har neppe noe symaskin i sine kontakter. 

TS du får finne deg en lokal sydame og få skjørtet reparert der.  Eller kjøpe deg ett nytt. 

Selvfølgelig. Og det er vel åpenbart at en billigbutikk som HM ikke tilbyr slike tjenester.

HM velger å tilby penger tilbake i stedet for reparasjon, mens andre butikker velger å prøve reparasjon over ny vare først. Det er opp til butikken å velge hva som er best for dem, så lenge kunden får varen sin i brukelig stand.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Den dealen er så god at ingen lov gir deg medhold i en slik deal, og heller ikke loven. 

Det visste jeg ikke. Butikken taper jo ikke på å gjøre det slik?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor du blander inn lovverk. Her er det helt opp til butikken om de velger å være fleksible. Man gjør ikke noe kriminelt som kunde ved å spørre, og butikken kan også helt fritt velge å gi tilgodelapp på halve beløpet samt tillate at varen beholdes. Butikken taper overhodet ikke noe på det, tvert imot. I tillegg får man glade og lojale kunder. 

I andre sammenhenger i nettbutikker har jeg fått tilsendt ny vare hvis varen fortsatt er inne i sortimentet uten å måtte levere tilbake den defekte. 

I slike tråder er det best å komme med egne erfaringer i stedet for rigide, men samtidig diffuse, henvisninger til lovverket. Man kommer ikke særlig langt i livet hvis man skal være så firkantet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg savner ts og svar på det jeg spurte om for flere timer; når ble skjørtet kjøpt og hvor mye er det brukt? 

Det spiller jo ingen rolle. Butikken har jo allerede bekreftet at hun kan få tilgodelapp, dvs. at det er en reklamasjonssak. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Det spiller jo ingen rolle. Butikken har jo allerede bekreftet at hun kan få tilgodelapp, dvs. at det er en reklamasjonssak. 

Det er ikke en gang relevant. Spørsmålet var ikke hvorvidt dette var en reklamasjonssak eller ei, men om kjøper har -krav- på retting.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hm oslocity vil helst sende plagg til skredder da det finnes skredder i 4. etg.

Anonymkode: 1793e...449

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...