Lanas Skrevet 8. august 2018 #1 Skrevet 8. august 2018 (endret) Hei.. Min datter på 8 går på SFO hver ettermiddag. 2 av dagene i uken jobber jeg til 5 og min samboer er ofte på reis, derfor blir det til at jeg må spørre om hun kan være med noen hjem fra skole/sfo. Dette syns jeg til tider er litt kjedelig for jeg føler meg litt til bry 🙄😋 Derfor tenkte vi å begynne med å la henne ta bussen hjem etter skolen èn dag i uken. Hun vil da være hjemme alene ca 3+ timer. Er det innenfor? eller blir det litt for lenge? Tanker? Når begynte dere å la barna være alene hjemme over "lenger" tid? Endret 8. august 2018 av Lanas
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #2 Skrevet 8. august 2018 Bare du kjenner din datter, og vet hvor moden hun er. Det kommer også an på omgivelsene, om hun har andre trygge voksenpersoner i nærheten, og om dette er by eller land. Men min umiddelbare tanke er at det er noe ungt. Husker selv at lillesøster fikk ta bussen hjem fra SFO innimellom. Men plutselig en dag hadde hun glemt at hun ikke ble hentet, og det var timesruter med buss. Hun ble kjørt hjem av en fremmed som hadde funnet henne gråtende på fortauskanten. Tross nøye instrukser om aldri sette seg inn i fremmedes biler. En åtteåring er ikke moden nok til å tenke rasjonelt i slike situasjoner. Men dette var jo før mobiltelefoner som ville gitt henne en lettvint løsning. Anonymkode: af1ba...7b8 3
Lanas Skrevet 8. august 2018 Forfatter #3 Skrevet 8. august 2018 Vi har snakket med henne om det, og det er noe hun selv også ønsker å prøve ut. De på skolen (etter hva jeg har hørt) skal være veldig flinke til å passe på at alle kommer med bussen. vi kommer også til å ordne en abonnement til henne slik at hun kan sende melding når hun er hjemme. 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #4 Skrevet 8. august 2018 Min sønn var helt ferdig med SFO da han var ni år, og siden bussen ikke kjørte helt hjem ble det også tyve minutters gange, dette har gått helt fint! Likevel var han ett år eldre enn jenta di, og ett år kan gjøre mye selvfølgelig, men er ikke jentene ofte litt mer modne enn gutta? Gutten min er nå 11 år, og er blitt veldig selvstendig og tar ansvar. Fra han begynte å være hjemme har han hatt ansvar for å begynne på middagen, for eksempel sette over potetene og skjære opp grønnsaker... Jeg har en slik jobb at han kan ringe meg når som helst, vi har også kameraovervåkning ute slik at jeg ser når han kommer og går, i tillegg en stor hund som varsler hvis det kommer noen. Alle disse tingene har vært en stor trygghet, men tror nok han hadde fått slippe SFO siste året uansett. Anonymkode: 34a16...894 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #5 Skrevet 8. august 2018 Ikke noe problem. Anonymkode: 08d41...3f1 1
Lycka Skrevet 8. august 2018 #6 Skrevet 8. august 2018 Mine sluttet også på SFO da de var ni. Det gikk helt fint 😊 Begynn med den ene dagen i uka og se hvordan det går.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #7 Skrevet 8. august 2018 Er hun vant med å være hjemme alene? Hvis ikke, så synes jeg at 3+ timer plutselig er for mye. Anonymkode: 75dec...b90
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #8 Skrevet 9. august 2018 Dette går helt fint 😊 Anonymkode: 4eb4d...a80
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #9 Skrevet 9. august 2018 Så lenge datteren din er ansvarlig nok til å finne gjem selv og du tenker hun ikke vil bli engstelig av å være hjemme alene tenker jeg at dette går greit. På vår skole har de barna som skal på bussen følge fra en ansatt på Sfo som passer på at de kommer på riktig buss og rekker bussen. Jeg jobber på skole selv, og der er det tom noen førsteklassinger som drar hjem alene etter skolen. Men vi bor i utkanten av en liten by, og det er ikke så mye trafikk rundt her... Anonymkode: 97c68...687
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå