Gå til innhold

Er det innafor å be om to ukers ferie i vinter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Om jeg "sparer" den ferieuka jeg har tilgode til neste vinter, så har jeg mulighet til å reise på en ferie jeg har veldig lyst på. Synes en uke blir litt for kort siden det er en lang reise, så derfor lurer jeg på om det på noen måte er innafor å be om to uker? Jeg har jo absolutt rett på de ferieukene jeg har tilgode, men arbeidsgiver setter vel pris på at man helst fordeler dem utover året? Jeg er lærling og har ingen viktig funksjon, og det er ikke nødvendig å leie inn vikar eller noe. Etter denne høsten kommer vi heller ikke til å ha så mye å gjøre. Vet at det ikke skader å spørre, men er redd for å bli sett på som kravstor og med dårlig arbeidslyst. Ville dere gjort det? 

Anonymkode: 7d088...1f9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå har vi 5 uker i løpet av året. 3 kan man ta sammenhengende og innenfor mai/sept, den såkalte sommerferien. Vi kan da fint spørre om to uker på vår eller viter samme år. Men greit å gi beskjed tidlig på året. 

Har dere bare 4 uker ferie, så blir det jo da kun 2 på sommeren. Overføringer av restferie er ikke noe man ka  kreve, derfor ikke alltid man får lov, da må man bruke de ukene man har.Men fult mulig å søke om ulønnet permisjon en av ukene også.

Anonymkode: fab1c...ff9

AnonymBruker
Skrevet

Du får nok ikke spart opp ferieukene til neste vinter nei :) men for all del, det skader ikke å spørre. Verste som kan skje er at du får et nei 

Anonymkode: 2a0fb...2f4

AnonymBruker
Skrevet

Du kan søke om å flytte ferien til neste år. Så hør med arbeidsgiveren din :)

Anonymkode: bf28e...322

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan bare arbeidsgiver svare på. 

Selv tar jeg 2-3 uker hver senhøst. Det er billigere å reise da. Det er ingen barnefamilier som ødelegger flyturen. Det er få andre turister rundt omkring. Og det er stor sett et bedre klima på mange av langdistanse destinasjonene. 

Anonymkode: 0a377...86f

AnonymBruker
Skrevet

Kjør på og jobb mot arbeidsgiver, slik at du får tatt ut det du kan av ferie, ikke end opp som en som har masse ferie til gode, men som sitter så dypt inne i et lass av arbeid at det aldri er mulig å ta fri 😕. Det er dine dager, og det er ikke noe i veien for å søke nåslik at det blir avklart på forhånd. Bare husk på å avklare med lærlingekontoret også, siden du er lærling kan det være spesielle regler rundt dette med ferie. 

Anonymkode: eb71b...73c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...