AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #1 Skrevet 8. august 2018 Jeg fører en pasientskadeerstaningssak som fullmektig for en nær venn. Vennen min har langtkommet kreft. Sakkyndige i klagesaken har begge konkludert med at forsinket diagnose har gjort sykdommen hennes svært mye mer alvorlig enn den hadde blitt dersom den ble oppdaget da den burde. NPE har ikke foretatt en avgjørelse i saken enda, men jeg anser saker som såpass klar at vedkommende vil få tilkjent erstatning. Vennen min har ikke utsikter til mye mer enn noen uker igjen å leve. Dersom NPE ikke fatter beslutning i saken før pasienten dør, hva skjer med en eventuell erstatningssum da? Dersom de fatter beslutning før hun dør men ikke har landet på en erstatningssum, hva skjer da med erstatningen? Pasienten har voksne barn, og er ikke gift. Vil pårørende/etterlatte kunne få den summen som pasienten ville fått dersom denne enda var i live? Eller vil det summen ev. være kun til dekning av begravelse? Det oppleves på et vis urettferdig at den sannsynligvis betydelige summen med penger pasienten ville fått utbetalt (menerstatning) dersom den enda var i live bare kan trekkes eller holdes tilbake dersom hun dør før den utbetales/bestemmes, nærmest som om det kunne gitt NPE grunn til å forsinke prosessen med søknaden for å unngå å utbetale pengene? Er det noen som vet praksis i slike saker? Anonymkode: 460c8...089
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #2 Skrevet 8. august 2018 Selv om man får medhold i NPE betyr ikke det at det utbetales erstatninggsum. For å få økonomisk erstatning må skaden ha ført til økonomisk tap utover det man normalt ville hatt ifm sykdommen, fordi formålet med erstatningen er å dekke ekstrautgifter pasienten har hatt/får. Man kan få menererstaning, men dette kan jeg lite om. Utbetalingene fra NPE er sjeldent store, i alle fall ikke når pasienten ikke lenger har forsørgeransvar. Ligger sikkert mer info på NPE sine nettsider. Anonymkode: 58a88...173
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå