AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #1 Skrevet 8. august 2018 Det startet med at jeg bestilte en time til fastlegen for snart et år siden, da meg og mannen min hadde prøvd i litt over ett år. Der fikk jeg beskjed om at mannen min måtte utredes først, og ble sendt hjem tomhendt, med beskjed om at mannen måtte bestille time til sin fastlege for å bli henvist til å ta spermprøve. Dette tok flere måneder å få gjennomført da min mann fikk påvist MRSA, og måtte kvitte seg med dette før han kom inn, så hele greiene ble satt på vent... Når han endelig kom inn fikk han påvist lav spermkvalitet, og jeg gikk tilbake til min fastlege, og fikk henvisning til fertilitetsklinikk for å utredes. Det viste seg at jeg fikk avslag på denne søknaden i juni, men fikk ikke brevet før i går, da dette hadde blitt feiladressert, med sensitiv informasjon, og sendt til min mor (!) Der sto alle opplysninger, både om meg og min mann. Heldigvis åpnet hun ikke brevet (håper jeg) Vi fikk endelig brevet igår, som sagt. Der sto det avslag pga at vi ikke er samboere, og derfor ikke har rett på behandling (Vi har vært samboere i over 2 år, og er gift) Mannen min ringte inn til fertilitetsklinikken for å spørre hvorfor dette skjedde, og fikk ikke noe godt svar, men det viste seg at legen min har gjort alt i feil rekkefølge, uansett hvor mye han hevdet han hadde rett... Jeg må bli henvist til gynekolog - deretter må min mann bli henvist for prøve - og SÅ må vi bli henvist sammen til fertkliniikk.. Så nå vil de ikke ta oss inn, og vi må starte (nesten) helt forfra igjen. Kjenner jeg blir så fortvilet. Noen som har noe gode råd/tips eller har vært i samme situasjon? Jeg gruer meg til å gå tilbake til legen, i tilfelle han gjør noe feil som gjør ventetiden enda lengre for oss. Vi føler vi har kastet penger og måneder med tid rett ut av vinduet uten å ha kommet noe videre på veien til barn. Anonymkode: 098f1...c95
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #2 Skrevet 8. august 2018 Bytt fastlege? Anonymkode: 04fe8...20d 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #3 Skrevet 8. august 2018 Vi brukte to år, med ulike leger, papirer, hit og dit, feil og tull, før vi var i gang med første prøverørsforsøk. Og vi måtte være på selv, ringe rundt, purre, kreve. Og det var ventetider i alle retninger. Det var rett og slett et lite helvete på toppen av at situasjonen var så vond i seg selv. Og det var uten så store feil som du beskriver her. Beklager at dette ikke er så motiverende. Det du gjør nå er å ringe Volvat. Eller en gynekolog som er spesialist på fertilitet. Og ber om en time. Ja, det vil koste dere et-par-tre tusenlapper. Men de kan sakene sine, i motsetning til en fastlege som kan litt av alt. Og det er fortsatt lite sett mot hva man må betale for fortsettelsen. Det du gjør i fortsettelsen er å følge opp. Ring og få bekreftet at brevet er sendt. Ring så sykehuset og spør om det er mottatt. Spør også fertilitetsklinikken på sykehuset hvilke prøver de krever for å få godkjent søknaden (og dobbeltsjekk at dere har tatt de). Spør også hvilke prøver de krever før dere kan bli innkalt til forsamtale, og hvor ferske de må være, og hvilke prøver de krever å ta selv. Ring hver gang du venter på noe, hver gang du har et spørsmål. Eventuelt om dette blir for tungt kan det private være en løsning. Anonymkode: 01f7e...a92 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #4 Skrevet 8. august 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi brukte to år, med ulike leger, papirer, hit og dit, feil og tull, før vi var i gang med første prøverørsforsøk. Og vi måtte være på selv, ringe rundt, purre, kreve. Og det var ventetider i alle retninger. Det var rett og slett et lite helvete på toppen av at situasjonen var så vond i seg selv. Og det var uten så store feil som du beskriver her. Beklager at dette ikke er så motiverende. Det du gjør nå er å ringe Volvat. Eller en gynekolog som er spesialist på fertilitet. Og ber om en time. Ja, det vil koste dere et-par-tre tusenlapper. Men de kan sakene sine, i motsetning til en fastlege som kan litt av alt. Og det er fortsatt lite sett mot hva man må betale for fortsettelsen. Det du gjør i fortsettelsen er å følge opp. Ring og få bekreftet at brevet er sendt. Ring så sykehuset og spør om det er mottatt. Spør også fertilitetsklinikken på sykehuset hvilke prøver de krever for å få godkjent søknaden (og dobbeltsjekk at dere har tatt de). Spør også hvilke prøver de krever før dere kan bli innkalt til forsamtale, og hvor ferske de må være, og hvilke prøver de krever å ta selv. Ring hver gang du venter på noe, hver gang du har et spørsmål. Eventuelt om dette blir for tungt kan det private være en løsning. Anonymkode: 01f7e...a92 Takk for at du tok deg tid til å svare. Det gjør ingenting om det ikke er spesielt motiverende. Føler at hvis alle i helsesystemet bare var 100% ærlig, og fortalte nøyaktig hva folk skulle gjøre så hadde prøvere hatt det lettere. I tillegg til at fastleger enten må kunne eller være villig til å lære/dobbeltsjekke at de gjør rett, før de sender ut feil henvisninger og gir feile instruksjoner.. Blir veldig frustrert merker jeg.. Anonymkode: 098f1...c95 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #5 Skrevet 8. august 2018 Det høres ut som stedet du har blitt henvist enten ved en feil har hatt din tidligere folkeregisterte adresse eller at du fortsatt har folkeregistrert adresse hos moren din? Siden de har funnet ulik adresse på dere, og brevet ble sendt til din mor. Jeg vet ikke hvor du ble henvist, men på f.eks. Rikshospitalet er det i utgangspunktet ikke kapasitet for utredning. Av min fastlege ble jeg henvist til gynekologspesialist som tok ultralyd, skylling av eggledere, blodprøver ++ Selv om det er en utfordring hos mannen, er det nok lurt å sjekke at det ikke er noe åpenbart hos deg og. Håper alt ordner seg for deg, og at det går lettere fremover! Anonymkode: 71fe3...851
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #6 Skrevet 8. august 2018 Jeg gikk privat. Og jeg maste. Anonymkode: a2cc5...033
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå