Gå til innhold

Hjelp! Morellsteiner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fant en oppskrift på morellsyltetøy .

Det sto ingenting om at steinene skulle fjernes FØR koking.(sikkert fordi det er en selvfølge)Jeg er ei voksen dame som har god erfaring med matlaging, så dette burde jeg visst.

Bærene skal siles fra laken i morgen før de kokes videre i den reduserte lakennhåper steinene løsner av seg selv.Noen tips fra dere med peiling tas i mot med takk

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, søstertusenfryd skrev:

Det sto ingenting om at steinene skulle fjernes FØR koking.(sikkert fordi det er en selvfølge)Jeg er ei voksen dame som har god erfaring med matlaging, så dette burde jeg visst.

Bærene skal siles fra laken i morgen før de kokes videre i den reduserte lakennhåper steinene løsner av seg selv.Noen tips fra dere med peiling tas i mot med takk

Dette bør du undersøke nøye med eksperter, ettersom morellsteiner inneholder blåsyre.

Anonymkode: 25239...3f4

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, søstertusenfryd skrev:

"5. Kirsebær/moreller
Enda en sommerfavoritt som nytes best rå, men er også å finne i likører og paier. Kirsebæret er i samme familie som plomme, aprikos og fersken, og alle inneholder giftstoffer i frøet og stilken. 

Om du knuser, biter over eller får en sprekk i frøet vil den gi ut hydrogen cyanide, også kjent som blåsyre. 
Ved store inntak av blåsyre kan du få symptomer slapphet, hodepine, forvirring, angst, kvalme og oppkast. Men, du skal ha bitt over mange kirkebærfrø for å merke noe."http://www.p4.no/denne-sommermaten-kan-vere-giftig/artikkel/620590/

Jeg ville kastet det som du allerede har kokt med steiner  i.

Skrevet

Tusen Takk for svar!😀

Da slipper vi å bli forgiftet,kastet det.

Heldigvis har jeg over to kg igjen,så da blir det (steinfrie)  morellbrownies ikveld og ny runde med syltetøy i morgen.

• Liker 3
Skrevet

Et år vi fikk utrolig mye kirsebær (hengte CD-er i treet, noe som skremte bort fuglene), plukket og rensket vi bøttevis med kirsebær. Timevis i solsteiken for å fjerne steiner på kilovis med kirsebær.

Jeg hadde blitt smått irritert om det ikke var nødvendig :)

Men ja, det var dette med cyanid som var grunnen til at steinene skulle fjernes. Derfor bør man heller ikke tygge på steinene når resten er spist opp, selv om det skal litt til for å bli forgiftet.

• Liker 1
Gjest Zeitgeist
Skrevet

Blåsyren i morell-/kirsebærsteiner ligger i frøene som ligger inni steinene. Steinene må altså knuses for å frigjøre de blåsyre-holdige frøene. 

HCN - hydrogencyanid - (ikke hydrogen cyanide som artikkelforfatteren kaller det = slurv med oversettelsen) fordamper ved koking, da HCN har et lavt kokepunkt (rundt 25 grader). Så beklager, TS, du har kastet bort en mengde fullverdig syltetøy som egentlig var helt i orden. Steinene hadde du kunnet plukke ut før koking (litt grisete arbeid, men gjennomførbart) 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Zeitgeist skrev:

Blåsyren i morell-/kirsebærsteiner ligger i frøene som ligger inni steinene. Steinene må altså knuses for å frigjøre de blåsyre-holdige frøene. 

HCN - hydrogencyanid - (ikke hydrogen cyanide som artikkelforfatteren kaller det = slurv med oversettelsen) fordamper ved koking, da HCN har et lavt kokepunkt (rundt 25 grader). Så beklager, TS, du har kastet bort en mengde fullverdig syltetøy som egentlig var helt i orden. Steinene hadde du kunnet plukke ut før koking (litt grisete arbeid, men gjennomførbart) 

Hvordan hadde det vært å stå og puste inn dette giftige som fordamper under koking da?

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Zeitgeist skrev:

Når man  lager kirsebærlikør, må man passe på at ta ut både bærene og steinene etter en viss tid for at likøren ikke skal bli giftig. Mulig det er fordi spriten evt løser opp steinene etterhvert slik at giften kommer ut?

Gjest Zeitgeist
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan hadde det vært å stå og puste inn dette giftige som fordamper under koking da?

Da må du stå i et lukket - og ganske lite - rom uten noen form for lufting for at det skal få konsekvenser. Men for å være føre var, så er det bare å åpne et vindu og lufte. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når man  lager kirsebærlikør, må man passe på at ta ut både bærene og steinene etter en viss tid for at likøren ikke skal bli giftig. Mulig det er fordi spriten evt løser opp steinene etterhvert slik at giften kommer ut?

Nå har jeg aldri laget kirsebærlikør selv, men jeg vil tro at det er føre-var-prinsippet som gjelder her, henholdsvis for å unngå at likøren får en bitter smak (blåsyre smaker visstnok som bitre mandler). Dessuten er det en del arbeid med å få ut frøene fra kirsebær-/morellsteiner.

Å bruke frøene fra steinfrukt i alt fra marmelader/syltetøy til likør o.l., er faktisk relativt vanlig på kontinentet. 

https://www.thekitchn.com/yes-or-noyaux-using-stone-fruit-kernels-in-the-kitchen-192153

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Zeitgeist skrev:

Da må du stå i et lukket - og ganske lite - rom uten noen form for lufting for at det skal få konsekvenser. Men for å være føre var, så er det bare å åpne et vindu og lufte. 

Nå har jeg aldri laget kirsebærlikør selv, men jeg vil tro at det er føre-var-prinsippet som gjelder her, henholdsvis for å unngå at likøren får en bitter smak (blåsyre smaker visstnok som bitre mandler). Dessuten er det en del arbeid med å få ut frøene fra kirsebær-/morellsteiner.

Å bruke frøene fra steinfrukt i alt fra marmelader/syltetøy til likør o.l., er faktisk relativt vanlig på kontinentet. 

https://www.thekitchn.com/yes-or-noyaux-using-stone-fruit-kernels-in-the-kitchen-192153

Takk for gode svar :) 

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Zeitgeist said:

Det er nok ikke så skrekkelig farlig som de skal ha det til tenker jeg...

Anonymkode: 33ca9...ae6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...