Gå til innhold

Flytte til Oslo, men har en liten hund

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Holder på og ser på leiligheter til leie i Oslo, men det er betraktelig lite til leie hvis man velger «dyrehold tillatt». Jeg har en liten hund, men som ikke lager noe som helst lyd. Veldig rolig og stille hund. Er det innafor å spørre utleiere om det er mulighet for hund? Bortsett fra hvis det står i annonsen at de absolutt ikke vil ha det, da.

Anonymkode: bec36...ac8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Holder på og ser på leiligheter til leie i Oslo, men det er betraktelig lite til leie hvis man velger «dyrehold tillatt». Jeg har en liten hund, men som ikke lager noe som helst lyd. Veldig rolig og stille hund. Er det innafor å spørre utleiere om det er mulighet for hund? Bortsett fra hvis det står i annonsen at de absolutt ikke vil ha det, da.

Når utleier ikke vil ha hund, så vil han ikke ha hund som lukter, legger igjen allergener, har uhell inne og som ved flytting kan bli nervøs og lage mye lyd. 

Leiemarkedet er så godt at utleiere kan velge og vrake i hva han leier ut til, dermed står du bakerst i køen, noe du burde tenkt på før du skaffet hun vel vitende om at du er på leiemarkedet ikke eiemarkedet. 

Anonymkode: fbd59...1d2

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Når utleier ikke vil ha hund, så vil han ikke ha hund som lukter, legger igjen allergener, har uhell inne og som ved flytting kan bli nervøs og lage mye lyd. 

Leiemarkedet er så godt at utleiere kan velge og vrake i hva han leier ut til, dermed står du bakerst i køen, noe du burde tenkt på før du skaffet hun vel vitende om at du er på leiemarkedet ikke eiemarkedet. 

Enig. 

Anonymkode: 54b41...6ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt skjønner jeg det, men regner med at ikke alle utleiere velger «dyrehold tillatt» selv om de kanskje synes det er greit. Noen skriver i annonsen at dyr ikke er lov, og den er grei.

Hunden fikk jeg for to år siden, og da visste jeg ikke så godt hva jeg skulle gjøre og hvor jeg skulle gjøre av meg senere.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sett inn annonse selv. Det er mange utleiere som ikke legger ut annonser.

Anonymkode: 8abf6...e36

• Liker 10
Skrevet

Selvsagt kan du spørre, det er jo ikke noe i veien for det. Er ganske sikker på at noen vil si at det er greit mens andre vil si nei. Husk at i en del borettslag må man ha tillatelse fra styret også. 

• Liker 3
Skrevet

Spør, du kan ikke få verre enn et nei :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en liten hund. Mange ganger har jeg sagt at jeg kan betale mer i leie, 2000,- ekstra for eksempel. Så har jeg fått de leilighetene jeg har sett på. Utrolig hva som tillates om man betaler ekstra. 

Anonymkode: 6440f...ef6

• Liker 6
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt skjønner jeg det, men regner med at ikke alle utleiere velger «dyrehold tillatt» selv om de kanskje synes det er greit. Noen skriver i annonsen at dyr ikke er lov, og den er grei.

Hunden fikk jeg for to år siden, og da visste jeg ikke så godt hva jeg skulle gjøre og hvor jeg skulle gjøre av meg senere.

Hvis det ikke står i annonsen at dyrehold ikke er tillatt kan du jo bare ta kontakt med dem. Jeg har nylig flyttet på østlandet, 2 ganger, begge gangene med katter. Sto ikke spesifikt i annonsen at dyrehold var tillatt.

• Liker 1
Skrevet (endret)
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er greit å spørre. Hvis du skulle leid min leilighet hadde det vært ok med hund så lenge den ikke forstyrrer naboene med langvarig bjeffing. Men jeg har ikke tenkt å leie ut nå. 

I noen borettslag må man skrive under på en kontrakt der det står at dyrehold ikke skal være til sjenanse for andre, også fordi i tilfelle brann er det greit å vite. 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har en liten hund. Mange ganger har jeg sagt at jeg kan betale mer i leie, 2000,- ekstra for eksempel. Så har jeg fått de leilighetene jeg har sett på. Utrolig hva som tillates om man betaler ekstra. 

Anonymkode: 6440f...ef6

Er det mulig? Men det forundrer meg i grunnen ikke. Litt slitasje på parketten hadde jeg ikke brydd meg om, selv om den er ny. Den kan slipes om nødvendig. Men så er jeg ikke så opptatt av å ha et "møblert hjem" (les: et hjem som ikke kan brukes). 

Tror ikke jeg kjenner noen som hadde sagt nei til å leie ut til en med hund, men kjenner kanskje bare folk som er glad i dyr. 

Endret av Atea
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I annonsen for den leiligheten jeg bodde i før stod det at dyr ikke var tillatt. Jeg spurte allikevel om de ville vurdere meg selv om jeg hadde hund, og jeg fikk komme på visning. Det var ganske mange der, men jeg fikk leiligheten allikevel. Da jeg var på jakt etter en ny tok jeg kontakt med flere hvor det ikke stod noe om husdyr, og overraskende mange av de stilte seg positiv til at det allikevel kunne være aktuelt. Så jeg tror i flere tilfeller at det at du er en ordentlig person veier tyngre enn ulempen med en hund, så det kan være verdt å prøve allikevel. Lykke til! 

Anonymkode: 51197...489

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må nok litt opp i pris. For sjansen for at dyrehold er tilltatt hos utleiefirmaer er betydlig større.

De har boliger laget for slitasje, i stedet for porøs parkett.

Anonymkode: 91d38...bf3

• Liker 2
Skrevet (endret)
4 hours ago, AnonymBruker said:

Du må nok litt opp i pris. For sjansen for at dyrehold er tilltatt hos utleiefirmaer er betydlig større.

De har boliger laget for slitasje, i stedet for porøs parkett.

Anonymkode: 91d38...bf3

Porøs parkett? Sjansen for at utleiefirma godtar dyr er ikke større, og man må opp i leiepris. Hvis ts skal leie i Oslo ville jeg forsøkt å leie på vestkanten. De er ofte mer generøse også med dyrehold hvis man ikke tenker drive en kennel som kan slite ut gulvet.

Edit. Mente ikke gulvet men den porøse parketten. Har du link til porøs parkett? Jeg har eikeparkett, ikke den billigste og har hatt store hunder her uten at det er synlige spor og riper selv om de har lekt på gulvet... eh mente på den porøse parketten. 

Hvis folk som leier ut er så redde for parketten bør de ikke legge parkett, eller leie ut. 

Endret av Atea
AnonymBruker
Skrevet

Noen ser nok an personen og hvilke dyr det er snakk om. Har du 3 svære hunder som bjeffer er det nok vanskeligere en om du har en liten rase som ikke bjeffer noe særlig. 

Har selv fått ok på 2 katter på enkelte annonser det ikke stod noe om dyr i. Skrev alltid i meldingen jeg sendte at jeg hadde to katter og lurte på om jeg kunne få komme på visning

Anonymkode: 178e2...307

AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, Atea said:

Porøs parkett? Sjansen for at utleiefirma godtar dyr er ikke større, og man må opp i leiepris. Hvis ts skal leie i Oslo ville jeg forsøkt å leie på vestkanten. De er ofte mer generøse også med dyrehold hvis man ikke tenker drive en kennel som kan slite ut gulvet.

Edit. Mente ikke gulvet men den porøse parketten. Har du link til porøs parkett? Jeg har eikeparkett, ikke den billigste og har hatt store hunder her uten at det er synlige spor og riper selv om de har lekt på gulvet... eh mente på den porøse parketten. 

Hvis folk som leier ut er så redde for parketten bør de ikke legge parkett, eller leie ut. 

Parkett ripes lettere opp enn laminat. Det er bare fakta, så hvis man sammenligner parkett og laminat så kan man vel sikkert påstå at parketten er "porøs".

Anonymkode: c1431...4b7

Skrevet (endret)
5 hours ago, AnonymBruker said:

Parkett ripes lettere opp enn laminat. Det er bare fakta, så hvis man sammenligner parkett og laminat så kan man vel sikkert påstå at parketten er "porøs".

Anonymkode: c1431...4b7

Nei. Den er mykere, men ikke porøs. Vet at parkett ripes lettere, derfor kjøpte jeg dyr parkett som kan slipes i flere omganger. Ikke mens jeg bor her, men når jeg selger. Evt. at kjøper vil slipe parketten. (avsporing)

Til ab 307. Du har katter. Jeg kunne ikke leid ut til deg på grunn av allergi, men hund er ok. 

Avsporer når vi prater om parkett, men når man leier ut skal jo boligen brukes, samme når man bor der selv? Skal jeg nekte venninner med lekne, store hunder å komme på besøk? Det vil jeg ikke. 

Vær åpen om at du har en liten rolig hund ts. Hadde du sagt det til meg, ville du kommet langt foran i køen. 

edit. Fordi det er vanskeligere for de med dyr å få leie ville jeg prioritert å leie ut til en med en hund. 

Endret av Atea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...