Gå til innhold

Dugnader i forhold til fritidsaktiviteter/skole/sfo faller kun på meg som mor - ikke på far

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en person som er meget dårlig til å takke nei, si at det ikke passer, osv, i forhold til "frivillig" innsats mtp barnas aktiviteter.

Er skilt, har 3 barn 50/50 med barnefar, og alle barna går på fotball. Det er et utrolig sterkt fotballmiljø her, der noen foreldre lever og ånder for dette. Utrolig positivt, eller ville det jo ikke vært fotball her. Mens jeg er en forelder som gjerne kjører barna land og strand for at de skal få delta på alt som foregår, og jeg kan gjerne bake en kake til avslutning/samling om det er det.

Men nå har det seg slik at vi blir satt opp på både kjørelister og kiosklister. Og jeg kan bare banne på at ALT havner på mine uker, der far ikke har muligheten til å stille opp siden han i sine "friuker" jobber borte. Jeg har heller ikke noe nettverk her til å få andre til å steppe inn for meg.

Så i tillegg til 3 treninger og 3 kamper fordelt på en uke, der alle barna må være med på hverandres treninger og kamper siden de er såpass små enda, og ikke kan være alene hjemme i flere timer pga lange kjøreavstander (dyrt nok i seg selv med all kjøringen) - Så må jeg også "risikere" å måtte kjøre til andre siden av byen for å hente en annen unge pga kjørelista (dette er utenlandske unger uten foreldre med førerkort - vi kjører kun dem, ikke hverandres barn ellers, så det er ingen som tar med mine f.eks.).

Det samme med å være kioskvakt. Da må man stå i kiosken å selge brus og pølser, i tillegg til å ta med egen kake. Vi blir satt opp på kiosk en kveld barna har hjemmekamp, men da hele kvelden mens andre har kamper også. I mitt tilfelle blir det 3 ganger i eks antall måneder per sesong.

Jeg jobber til 4, henter på sfo, er hjemme halv 5. Lager middag, raser avgårde på trening/kamp kl.6. Og vi er ikke hjemme igjen før i 8-9-tiden, overtid ift leggetid på de to minste.

Kjenner jeg ikke strekker til her. Det blir bare stress og mas siden jeg ikke har noe hjelp. Og far har sluppet unna HVER gang. Fotball er det eneste ungene liker å drive med, så vil liksom ikke avslutte aktiviteten heller. Men det frister, bare pga kjørelistene og kioskvaktene. Og bare fordi at det kun er jeg som ender opp med slike praktiske oppgaver, ikke far siden han jobber borte.

Hvordan løser dere andre dette? Hvordan sier dere ifra til andre om ting faktisk ikke passer f.eks.?

Anonymkode: 885bb...bff

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å si ifra til de som setter opp listene at det for dere, og antagelig flere skilte foreldre, blir veldig urettferdig når alt havner på enten partallsuker eller oddetallsuker, og at det er hyggelig om de for deres del tar litt hensyn til dette. (Evt tenker det for alle.)

Antagelig har de ikke problemstillingen selv, og har ikke tenkt over det. Det har bare satt opp lister og fordelt så det blir ca like mye på alle.

I tillegg kan du jo forsøke å bytte vakter med andre, slik at fordelingen blir bedre mellom deg og far. (Presenter det evt. for far som: "foreldrene til xxx trengte å bytte, og du har jo ingen andre vakter, så jeg regner med det er greit for deg. Selv om det var du som ba om byttet og ikke dem.)

• Liker 21
Skrevet

Enig med forslaget over. Prøv og bytt vakter med andre sånn at noe faller på fars uker. Helt urimelig at alt skal falle på deg. Du sliter deg jo helt ut. 

• Liker 6
Skrevet

Evt, hvis du har veldig god dialog med far, så snakker du med han og spør om han kan få til byttene slik at de han bytter til seg passer best for han.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Tusen takk for svar, skal se hva jeg klarer å si. Hvordan jeg skal ordlegge meg - slik at "alle de andre perfekte familiene" ikke tror at jeg prøver å lure meg unna oppgavene. De er skikkelige fotballpionerer, så kjenner det er ekkelt og at det sitter litt langt inne for meg 😅

Det gjelder forsåvidt alt av dugnader, om det er maling av klubbhus, raking av fotballbanen, mye baking, kjøring og lignende. Føler det er en slags sammensvergelse MOT meg, etter jeg valgte å skille meg. Jeg ble den store stygge ulven når jeg gikk ut av forholdet. Ingen nettverk lenger. Og jeg bor her KUN for barnas skyld. Ensom, isolert og låst. Med hundrevis av oppgaver, der far slipper mye unna. Har prøvd å snakke med han om det, men er lite forståelse å få. Så jeg holder munn og svelger mange kameler underveis.

• Liker 2
Skrevet

Det hadde kanskje vært enklest om du hadde fått til en avtale med far at den som IKKE har ungene den uka tar dugnadene? Siden dere har tre barn og ikke ett. Da kan forelderen som HAR ungene den uka ta seg av de andre to barna så de slipper å være med hver gang. Gjerne ta det via familievernkontorer om du er konfliktsky.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, ViljaH skrev:

Det hadde kanskje vært enklest om du hadde fått til en avtale med far at den som IKKE har ungene den uka tar dugnadene? Siden dere har tre barn og ikke ett. Da kan forelderen som HAR ungene den uka ta seg av de andre to barna så de slipper å være med hver gang. Gjerne ta det via familievernkontorer om du er konfliktsky.

Nytter ikke da han er avhengig av å jobbe de ukene han ikke har barna

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nytter ikke da han er avhengig av å jobbe de ukene han ikke har barna

Farmor og Farfar kan kanskje ta noe dugnad på hans vegne når han er borte? Om de bor i nærheten.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, ViljaH skrev:

Farmor og Farfar kan kanskje ta noe dugnad på hans vegne når han er borte? Om de bor i nærheten.

Nix, da hadde jeg skrevet det, om de kunne.. :)

AnonymBruker
Skrevet

Det har vert på samme måten her. Far var alltid på jobb hvis det var dugnader. Jeg løste det ved å kreve at ene barnets kontaktinformasjon og kontigent sto på far. Styret forsøkte å nekte men siden jeg sto på mitt undersøkte de lovverket og fant ut at de ikke kunne nekte mtp at samværet var 50/50. 

Anonymkode: fe335...a78

• Liker 5
Skrevet

Ærlig talt synes jeg dette tempoet er altfor høyt, og jeg tror ikke det er heldig for barna dine.  Tre treninger og tre kamper per uke, hvor alle barna må være med..  Du skriver:  "Jeg jobber til 4, henter på sfo, er hjemme halv 5. Lager middag, raser avgårde på trening/kamp kl.6. Og vi er ikke hjemme igjen før i 8-9-tiden, overtid ift leggetid på de to minste".

Hvem har bestemt dette løpet, du eller mannen din, eller dere begge?  Når har du/dere tid til å roe ned sammen med barna?  Når har barna tid til vanlig lek, alene eller sammen? 

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært oppmann i mange år, og har satt opp utallige dugnadslister. Det er IKKE noe problem å endre det slik at far får halvparten av dugnadene i feks partalluker og mor i oddetallsuker. Send en mail eller telefon til oppmann/ressurspersoner og forklar situasjonen; du har tre barn som alle har fått dugnader i dine samværsuker og at du sliter med å stille opp for alle tre barna. Skriv at far gjerne kunne bidratt i disse ukene om det ikke var for at han jobber borte. Be derfor at dere som foreldre til Per får tildelt dugnader i partall, og at Pål og Espen får i oddetall 

Anonymkode: 82c0f...834

• Liker 9
Skrevet (endret)

Det er da bare å gi beskjed til oppmann om å fordele? EDIT Ser 834 over her kom meg akkurat i forkjøpet. Og med et godt forslag til løsning;-)

Endret av Mousj
AnonymBruker
Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Ts her.

Tusen takk for svar, skal se hva jeg klarer å si. Hvordan jeg skal ordlegge meg - slik at "alle de andre perfekte familiene" ikke tror at jeg prøver å lure meg unna oppgavene. 

Her mistet du meg. Det er ikke våres problem at du er skilt med 3 barn. Oss perfekte familier må også få kabeler til å gå opp. Så skjerp deg og bytte et par av vaktene på mannens uke og la han ordne opp resten. 

Anonymkode: e4f26...084

AnonymBruker
Skrevet

Her mistet du meg. Det er ikke våres problem at du er skilt med 3 barn. Oss perfekte familier må også få kabeler til å gå opp. Så skjerp deg og bytte et par av vaktene på mannens uke og la han ordne opp resten. 

Det var da voldsomt. Hvor i alle dager kom den der fra? 

Anonymkode: 442d9...1e1

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Det var da voldsomt. Hvor i alle dager kom den der fra? 

Anonymkode: 442d9...1e1

Fra siteringen. Klar du ikke å lese? 

AnonymBruker
Skrevet

Fra siteringen. Klar du ikke å lese? 

Men hvor kom overreaksjonen fra?

Anonymkode: 85e4b...266

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Men hvor kom overreaksjonen fra?

Anonymkode: 85e4b...266

Ikke noe overreaksjon. Tror ts må tenke litt om hvordan hun snakker om andre familier som også må stille opp til dugnader med sine barn, uansett hvor "perfekt" familier er eller ikke.  Utifra innleggene til ts mener hun at folk er MOT henne og jeg kan tenke at de bryr seg fint lite om å ta hevn ved å sette henne opp på forskjellige vakter.  

Skrevet

Men siden foreldrene til innvandrerbarna slipper å kjøre, er de satt opp på flere kiosk vakter? Hvis ikke vil jeg si det er urettferdig i forhold til dere andre

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Slik jeg forstår det er det tilfeldig at du har fått alt arbeidet , og far har ikke mulighet til å avhjelpe om han ønsker, eller ikke..

At du i de ukene du er alene med tre barn skal måtte kjøre andres barn er helt hårreisende .. dette bør du kunne reservere deg fra.. mulig et godt ment tiltak, men likevel helt feil.. 

du har mer enn nok m å få dine på plass - og stille opp i kjosken .., og jeg er ganske sinker på at alle vil forstå om du sier fra at du ikke rekker over mer. Du er ikke mindre perfekt for det om ;)

Anonymkode: ffe27...33f

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...