Gå til innhold

Tigging på fb

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor får folk seg barn, når de tydeligvis ikke har råd? Tigger etter ALT gratis på face, altså.. 

Hva syntes dere om det? 

Det er ikke en menneskerett å få barn, og jeg syntes det er egoistisk å få seg barn fordi man vil ha, om man ikke har råd. (forresten vesentlig forskjell på det, og det å ha mindre penger når barnet er feks noen år. man kan jo tross alt ikke vite fremtiden)

Anonymkode: 02105...13f

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja og det blir mer og mer. Mulig flere mister jobben. Er blitt alene osv. Husleie er utrolig dyrt her i landet. Mat og strøm har steget mye. Vi har en haug med bomstasjoner. Alt koster. Tjener man maks 20 000 som er i et lavlønnet yrke, så går det ikke rundt med Norges priser. Det skjønner ingen politikere med sine millionlønninger. Ergo flere og flere barn lever på fattigdomsgrensa.

Anonymkode: 7886e...1a4

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Og de som tigger er neppe de som trenger det mest. Så nettopp ei på en syside som spurte om å få gratis stoff slik at hun kunne sy klær til barna. Stoff er ganske dyrt, så det er billigere å kjøpe i butikken. I tillegg var det nok like mye for hennes egen glede ved å sy. 

Syns det var litt usmakelig, jeg. Og så heller ingen som svarte på det. Det samme ser jeg i strikkegrupper. Ønske om gratis garn. Kjøp heller billige gensere på fretex. 

Anonymkode: 517fc...168

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og de som tigger er neppe de som trenger det mest. Så nettopp ei på en syside som spurte om å få gratis stoff slik at hun kunne sy klær til barna. Stoff er ganske dyrt, så det er billigere å kjøpe i butikken. I tillegg var det nok like mye for hennes egen glede ved å sy. 

Syns det var litt usmakelig, jeg. Og så heller ingen som svarte på det. Det samme ser jeg i strikkegrupper. Ønske om gratis garn. Kjøp heller billige gensere på fretex. 

Anonymkode: 517fc...168

Det har jeg og merka! 

Anonymkode: 02105...13f

Skrevet

En jeg kjenner tigget sommertøy til ungene og har brukt hele ferien på å legge ut bilder fra konserter og festivaler og filmet direkte fra Kreta etc. 

Gjenbruk er flott og kanskje noen har gitt henne konsertbilletter. Men det ble litt rart. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har sett det er en som tigger på facebook etter penger til prøverørsbehandling. Ikke til første barn, for de har et barn fra før, men tli søskenforsøk.

Anonymkode: 15f8c...de5

AnonymBruker
Skrevet

Hvor ser dere dette? Er det et typisk gruppefenomen, eller poster folk slik direkte i feeden?

Jeg har bare sett tigging i et par amerikanske grupper jeg er medlem i. Der tigger man jo for alt mulig, medisinsk hjelp,  begravelser, penger til utdannelse og gudvethva. Har heldigvis ikke sett samme tendens i Norge, men det er kanskje på vei? Har derimot sett innlegg der folk ber om hjelp til å skaffe seg husvære eller jobb, det synes jeg er ok hvis de tør å legge ut sånn under eget navn.

Anonymkode: 794ae...04e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg legger merke til at flere spør om hjelp på facebook, til "dagligdagse" ting. Slikt irriterer meg, jeg synes det er så tafatt. Det er alltid de samme (to-tre stk blant min utvidede vennekrets) som legger ut forespørsler.

"er det noen som kjører til Oslo i morgen, som jeg kan sitte på med?"

"Noen som vet om hvor vi kan få kjøpt billig ved?" "Noen som kan låne meg et par skisko i str 38?"

"Er det noen som kan passe katten vår i morgen/kan lære meg å strikke/kan låne meg en henger....."

Kjøp bussbillett til Oslo. Lei henger på nærmeste bensinstasjon. TENK litt selv før du maser på vennene dine!

Så har jeg en venninne som er lærer. Hun trenger alltid hjelp til alt mulig faglig. "Kan noen anbefale en roman som passer for 12-13-åringer?" "Hvilken norsk popsang fra åttitallet passer det å analysere? - trenger tips!" Lurer på hvordan hun kom seg gjennom studiet sitt når hun ikke klarer å finne ut av ting selv...

Anonymkode: ae780...54b

• Liker 5
Gjest Vanlig fyr
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker said:

Akkurat det der er ikke akkurat unormalt da. Venner stiller opp for hverandre, som regel. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg legger merke til at flere spør om hjelp på facebook, til "dagligdagse" ting. Slikt irriterer meg, jeg synes det er så tafatt. Det er alltid de samme (to-tre stk blant min utvidede vennekrets) som legger ut forespørsler.

"Noen som vet om hvor vi kan få kjøpt billig ved?" "Noen som kan låne meg et par skisko i str 38?"

"Er det noen som kan passe katten vår i morgen/kan lære meg å strikke/kan låne meg en henger....."

Kjøp bussbillett til Oslo. Lei henger på nærmeste bensinstasjon. TENK litt selv før du maser på vennene dine!

Så har jeg en venninne som er lærer. Hun trenger alltid hjelp til alt mulig faglig. "Kan noen anbefale en roman som passer for 12-13-åringer?" "Hvilken norsk popsang fra åttitallet passer det å analysere? - trenger tips!" Lurer på hvordan hun kom seg gjennom studiet sitt når hun ikke klarer å finne ut av ting selv...

Syns ikke det der var noe å henge seg opp i. Må vel være greit å spørre og så enten få et nei. Kanskje jeg er en noe uvanlig venn som låner bort og stiller opp hvis det trengs. 

Anonymkode: abb3e...ade

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Vanlig fyr skrev:

Akkurat det der er ikke akkurat unormalt da. Venner stiller opp for hverandre, som regel. 

Selvfølgelig! Jeg låner mer en gjerne bort, kommer med tips om eksempelvis bøker til jobben, og fikser printeren dems, men man blir jo glad om man får noe tilbake også! Om ikke annet et tusen takk. Men synes det er litt for desperat å be om en «nære venner»tjeneste blandt dine 500 venner når det lyser åpenbart at dette er noe du ikke får noe igjen for! Venner skal gi og ta. 

Eksempel: et vennepar spurte om hjelp å legge ny singel i gårdsplassen. Jeg kom med traktor og brukte en hel lørdag på å hjelpe de. Jeg fikk en lysestake tilbake, som frua i huset sa hun var lei av og håpa den fikk et fint liv videre....

Anonymkode: f415a...af6

Gjest Vanlig fyr
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Eksempel: et vennepar spurte om hjelp å legge ny singel i gårdsplassen. Jeg kom med traktor og brukte en hel lørdag på å hjelpe de. Jeg fikk en lysestake tilbake, som frua i huset sa hun var lei av og håpa den fikk et fint liv videre....

Anonymkode: f415a...af6

For det hadde du fortjent middag og en flaske konjakk...minst.

Skrevet

Jeg ser ikke tigging på Facebook.

Jeg ser innimellom innsamlingsaksjoner til gode formål og et par grupper jeg er medlem av samler inn penger til operasjoner av forlatte dyr.

Men privatpersoner som ber om penger er ikke noe min Facebook velger å vise meg.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...