AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #1 Skrevet 8. august 2018 Jeg mistet datteren min for ni måneder siden etter hun kjempet med langtidssykdom. Har nettopp søkt AAP da jeg for tiden går i behandling for traume/sorg, og ikke klarer jobb for tiden. Kjæresten min har vært til god støtte for meg gjennom dette, og ettersom jeg egentlig ikke klarer meg så bra alene lenger ønsker vi å flytte sammen. Jeg går pr dags dato på sosial stønad i vente på AAP, som nevnt. Men jeg vil ikke at han skal måtte betale noe for meg. Er det noen som vet hvordan utbetalingene mine fra Nav blir om vi flytter sammen? Vi skal så klart dele utgifter som mat/strøm og husleie, men hva med resten av mine egne utgifter/regninger...?Ettersom han tjener mer enn meg, logisk nok, ettersom han er i jobb - kommer Nav til å se på det som at han har noen «forsørgerplikt» ovenfor meg...? Vi er jo ikke gift. Håper noen vet, har ikke time på kontoret før om to uker... Anonymkode: 01d1d...475
Trollmora Skrevet 8. august 2018 #3 Skrevet 8. august 2018 Utdrag fra lov om sosiale tjenester: "4.18.2.4 Samboere og personer i bofellesskap Tjenestemottakere/personer som har ansvar for å forsørge seg selv, men som bor sammen med andre, for eksempel hjemme hos foreldre, som samboere eller i bofellesskap, er rettslig å regne som enslige. I vurderingen av stønadsbehovet skal det tas hensyn til tjenestemottakers reelle utgifter til eget livsopphold, som vedkommendes faktiske del av boutgiftene og eventuelt andre utgifter husholdningen deler, som til innbo, husholdningsartikler og medier og kommunikasjon. Samboere har ikke gjensidig underholdsplikt overfor hverandre, og foreldre har i utgangspunktet ikke forsørgelsesplikt overfor unge over 18 år."
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #4 Skrevet 8. august 2018 1 time siden, Trollmora skrev: Utdrag fra lov om sosiale tjenester: "4.18.2.4 Samboere og personer i bofellesskap Tjenestemottakere/personer som har ansvar for å forsørge seg selv, men som bor sammen med andre, for eksempel hjemme hos foreldre, som samboere eller i bofellesskap, er rettslig å regne som enslige. I vurderingen av stønadsbehovet skal det tas hensyn til tjenestemottakers reelle utgifter til eget livsopphold, som vedkommendes faktiske del av boutgiftene og eventuelt andre utgifter husholdningen deler, som til innbo, husholdningsartikler og medier og kommunikasjon. Samboere har ikke gjensidig underholdsplikt overfor hverandre, og foreldre har i utgangspunktet ikke forsørgelsesplikt overfor unge over 18 år." Var dette jeg også trodde, og las, men ser jo overalt når jeg googler (gjerne her inne på kg) at flere har mistet myyye da samboer har tjent mer. Så ble litt skeptisk og usikker Vil jo ikke miste det jeg nå har, fordi samboeren min har råd til å betale mine regninger. Anonymkode: 01d1d...475
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #5 Skrevet 8. august 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Var dette jeg også trodde, og las, men ser jo overalt når jeg googler (gjerne her inne på kg) at flere har mistet myyye da samboer har tjent mer. Så ble litt skeptisk og usikker Vil jo ikke miste det jeg nå har, fordi samboeren min har råd til å betale mine regninger. Anonymkode: 01d1d...475 Tror jeg ville sjekket det opp. Det er riktig som Troll mora sier, det heter seg slik på papiret. Likevel mister de fleste en del penger fordi NAV mener samboer kan forsørge dem. Uansett om du ikke mister alle pengene, så vil det nok bli redusert. Son enslig har du jo utgiftene alene, når du får samboer så deler dere på utgiftene og vil da ikke trenge like mye i følge NAV. Slik der det jo. Anonymkode: fbcf8...ec0 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #6 Skrevet 8. august 2018 Du mister litt penger av livsoppholdet ditt fordi du blir regnet som å bo i fellesskap, og dermed ha færre utgifter, stordriftsfordeler. Det ville du mistet uansett om du flyttet inn med en venninne, eller en foreldre, så det har ingenting å si at du har et forhold til denne samboeren din. Samboer har ikke forsørgelsesplikt, som er noe helt annet, som følger av ekteskapsloven, og gjelder ektefeller. Samboere er rettslig enslig fordi ekteskapsloven med dens forpliktelser og rettigheter er noe samboere ikke har inngått juridisk bindende avtale/ekteskap om. Det har skjedd at NAV har forvirret seg selv angående samboerskap og ekteskap, derfor har lovgiver presisert at samboere er rettslig enslige. Anonymkode: 44b47...9f2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #7 Skrevet 8. august 2018 Her kan du se veiledende satser https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/rundskriv-a-117--statlige-veiledende-retningslinjer-for-okonomisk-stonad-for-2018/id2582510/ 1000kr i forskjell på enslig og person i bofellesskap, men det bruker som oftest ikke å slå så hardt ut. Disse satsene er veiledende, og det er litt variasjon i hva folk får utbetalt av kommunene de bor i da kostnader er litt høyere noen steder enn andre steder påståelig.. Anonymkode: 44b47...9f2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå