Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer etter all sannsynlighet til å føde i uke 34-37 på grunn av ymse komplikasjoner. 

Jeg har allerede handlet inn et utvalg av klær til baby i strørrelse 50-62 i den tro at jeg kom til å føde til termin, men bør nok få kjøpt inn litt mindre klær. 

Baby er foreløpig estimert til normal vekt etter hvilken uke jeg er i. 

Hvor stor var din baby født i uke 34-37 og hvilken størrelse klær brukte dere den første tiden? 

Anonymkode: 6e6c4...020

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har to barn som begge ble født i uke 36. Gutten gikk rett inn i str 56, og hoppet fort opp til 62 😄 Lang gutt! Som 4 åring bruker han str 6-7 år i klær 😅

Jenta brukte str 44 til hun var ca 1 1/2 måned, og brukte str 50 lenge etter det. Nå er hun 2 år og akkurat gått fra 80 til 86. 

Anonymkode: 35af8...dbd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fødte i uke 34 sist. Klær i 50 passet, med litt oppbrett. Ville ikke kjøpt noe mindre før du vet at du trenger det 

Anonymkode: d69dd...197

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fødte en liten for alderen-baby i uke 34. 2000g. Brukte str 44 i ca 5-6 uker. 

Vi ventet med å kjøpe prematurklær til barnet var født og vi så behovet. Det er svindyrt med prematurklær i ull, som ofte er anbefalt pga dårlig varmeregulering på de minste. 

Anonymkode: 7531a...62c

AnonymBruker
Skrevet

Fødte 8 dager over termin. Barnet var 3100 gram og druknet i str. 50.

Så spørs hva du mener med at ditt er normalvektig for sin alder. Det er jo ca. 1000 kg i forskjell mellom normalvektige barn.

Jeg anbefaler det å kjøpe 3 plagg i str. 44 slik at du vinner litt tid og har evt. mulighet til å kjøpe flere mindre klær om nødvendig.

Anonymkode: fd824...9ee

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke født tidlig, men ser at de fort bruker større klær enn måneden de er i. Min er straks 5 måneder og bruker strl 74 i klær. Brukte 50 da han kom, to måneder gammel brukte han 62, 3 mnd gammel 68 og nå 74. 

Samtidig kjenner jeg til barn mellom 10-12 mnd som også bruker strl 74. 

Vi oppdager forøvrig at vi burde hatt mer ull på barsel så vi sendte svigers på handletur da lille var en dag gammel 😜 så om du oppdager at babyen din er for liten for alt av klær så går jo det 😊

Anonymkode: 55fcf...307

Skrevet

Har født ei jente på 2,5kg i uke 36. Hun passet i str 50 de første ukene. 

Har og født ei jente på 1,5 kg i uke 32. Hun passer i str 44 nå (ti dager gammel).  

Begge mine har vært lange i forhold til vekta. 

Hva med kanskje noe ull i str 50? Ull er jo veldig tøyelig og passer lengre enn bomull. Har du noen som kan strikke litt kanskje? Ribbestrikk i ull er jo veldig tøyelig. 

Skrevet

min mor fødte meg i uke 36 jeg var kun 2100g (så liten for alderen) jeg brukte 44 veldig lenge i følge min mor :) jeg var liten hele veien.
Jeg fødte nå nylig en uke over termin, hun veide 3500g. vi bruker fremdeles kun strl 50 på hun, da 56 blir for stort. Er 5 uker siden jeg fødte nå. Så tror det kommer an på jeg, for mini her i huset er tynn så 56 bader hun i fremdeles... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS

Med normalvektig mener jeg at baby er estimert til den vekt den skal ha uke for uke etter retningslinjene til helsevesenet. Har dog ikke fått opplyst lengde, men skal spør om dette på neste vekstestimering.

Både barnefar og jeg var 50 cm født to uker på overtid. Vi var begge små i oppveksten. Samtlige barn i familien har vært mellom 47-50 cm født ved termin så ser ikke for meg at vi får et langt barn.

Jeg har allerede kjøpt inn noe ull i str 50. Bestemødre og tanter er i gang med strikking, men det de strikker er tilpasset barn født til termin. De vil nok ikke rekke å få noe annet ferdig før fødselen. 

Jeg får kjøpe inn noen bodyer og bukser i str. 44 og beholde lappen på så får vi heller bytte om det skulle blir for lite. Jeg vil helst ha noe i hus før fødselen slik at far slipper å tråkke rundt i butikker med det første - det blir nok av andre praktiske ting han må ordne da.

Skrevet

Når dere vet når evt. fødsel skal skje så kan dere kjøpe inn i prematur/mindre størrelser nærmest mulig. Så kan far aller en annen i familien dere avtaler med bytte til større størrelse dersom klærne ikke skulle passe. En del butikker tilbyr også deponering slik man kan få pengene tilbake. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fødte i uke 38 og baby gikk rett inn i 50, men klærne passet bare noen uker før vi måtte over på 56. Det er jo forskjellig hvor mye man legger på seg, men min erfaring er at klærne ble fort små. Baby er ikke engang 3 mnd, men har i et par uker brukt størrelse 68 som er ment for 4-6 mnd.  Ikke kjøp for mye klær i hver størrelse. 

Anonymkode: 31167...baf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min var 47 cm 2,5 uke før termin. Svømte i 50. Men vi brukte 50 likevel i 2 mnd. Hvis familiene har historie med korte barn og du kommer til å føde tidlig ville jeg kjøpt noen plagg i 44 

Anonymkode: 3ac44...a95

AnonymBruker
Skrevet

Min gutt var estimert til 1700 g i uke 34, var 2500 når han ble født i uke 39 og brukte 46 i noen uker.

Anonymkode: 6f4c5...9f1

Skrevet

Jente født i uke 37; 3200g og 47cm. 50 var egentlig for alt stort, selv med oppbrett. Kunne nok hatt noen plagg i 44, men det skled ut i sanda, så hun hadde bare alt for store klær i noen uker😅 Kanskje du finner noen greie bruktpakker med prematurklær på facebook eller finn? De er jo som regel like fine som nye. 

AnonymBruker
Skrevet

På sykehuset jeg fødte hadde de Lillelam prematurklær på sykehusapoteket. Så dersom babyen kommer og dere ender opp med for lite ullklær i prematurstørrelse så går det an å sjekke på sykehusapoteket og se. 

Anonymkode: 2d0ce...e68

• Liker 1
Skrevet

Vi fikk en del prematurklær på sykehuset. Fra sykehuset fikk vi en bukse og en genser i 38 fra lillelam. Det er også mange rundt om i landet som strikker og syr til premature og gir til sykehuset, tror vi fikk en 4 forskjellige plagg fra de. 

Eg ville ventet litt og sett, vist barnet blir født i uke 34 må det gjerne innom intensiven litt også, og da må de ha på seg monitorer for alt mulig. Og da har de også klær der som du eventuelt får låne. 

• 4 uker senere...
Skrevet

TS her

Jeg endte opp med å føde en baby på 2 kg og 44 cm. 

Klær i str 44 er jevnt over for store. Har kjøpt klær fra følgende butikker:

Lindex - store i størrelsen, må brette opp mye.

KappAhl - litt mindre enn Lindex, men må brette opp.

Nameit - passer perfekt uten å måtte brette opp, bodyene sitter godt rundt bleien.

Joha - må brette opp litt.

Felles for bodyene, fra alle utenom Nameit, er at de er for lange i kroppen. Baby er nå tre uker og jeg ser for meg at str. 44 kommer til å passe lenge enda. 

Skrevet

Har ikke nøstebarn også prematurklær?

Skrevet

Fødte uke 36, en gutt. (2,7 kg)Han svømte i str 50, så vi kjøpte klær i str 46. Mener han var hvertfall 3 mnd før 62 kunne brukes. 

Anonymkode: 5dd53...d8b

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fødte uke 36, en gutt. (2,7 kg)Han svømte i str 50, så vi kjøpte klær i str 46. Mener han var hvertfall 3 mnd før 62 kunne brukes. 

AB over... ser du har født! Gratulerer! Babyshop har også prematurklær.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...