Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da har jeg nok en gang blitt innstilt som nr. 2. Jeg har opplevd dette ca 15 ganger, og er mildt sagt svært demotivert. Jeg spør alltid om tilbakemelding, og får gjerne setningen "kandidaten vi valgte hadde mer relevant erfaring, men vi fikk et veldig godt inntrykk av deg."

Dette er kommunikasjonsbransjen, en tøff bransje, med mange om beinet hvor alle har relevant erfaring. Jeg har 1 års arbeidserfaring som er direkte relevant (+ mye under studiene), ellers har jeg hatt nokså gode jobber i det offentlige, men mer administrativt. Jeg får ofte intervjuer, og blir som sagt gjerne nr. 2, så jeg er jo så nærme. Men det er aldri godt nok!

Nå begynner jeg virkelig å bli motløs. Referansene mine har blitt ringt mange ganger uten at det har vært verdt det. Jeg blir ikke lenger glad for å få et intervju heller, for jeg har fått så negativt forhold til det. 

Vet noen om det finnes intervjucoacher eller noe lignende? Jeg vil ikke gi opp, samtidig som jeg nå er veldig lei.

Anonymkode: c7ae8...8bf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stor klem. Skjønner at du er lei. Jeg hater spesielt dette med referanser. De må alltid ha to stykker, og siden referanse er ferskvare (etter min mening) er det ikke alltid så kjekt å måtte spørre folk gang på gang om de gidder å stille.. 

Vet ikke om det finnes coacher, men kanskje det finnes et karrieresenter på universitetet der du bor? Ellers er det mange gode videoer på youtube som tar for seg f.eks dette "tell us about yourself"- spørsmålet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan det være noe med referansene dine som gjør at det stopper der? Er du trygg på at referansene dine vil snakke positivt om deg og at de ikke gir et annet inntrykk av deg (enten faglig eller sosialt) enn det du forsøker å skape på intervjuet?

Anonymkode: 114d1...7da

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Åh, samme her! Alltid nr 2! Jeg er lærer da. Nå har jeg valgt å ta videreutdanning, samtidig som jeg skal jobbe på tilkalling for en aldersgruppe jeg ikke har så mye erfaring fra. Jeg tenker at tilkallingsvikar også kan være relevant erfaring. I sommer jobbet jeg også noe frivillig for et arrangement for barn. 

Håper å ha dette på CV-en vil gjøre det lettere for meg. Hjelper ikke å bare sitte og vente. Gjør relevante ting imens.

Anonymkode: c4e4f...292

Skrevet

Ta kontakt med NAV og be din kontakt der om å fikse kontakt med en karrièreveileder.

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da har jeg nok en gang blitt innstilt som nr. 2. Jeg har opplevd dette ca 15 ganger, og er mildt sagt svært demotivert. Jeg spør alltid om tilbakemelding, og får gjerne setningen "kandidaten vi valgte hadde mer relevant erfaring, men vi fikk et veldig godt inntrykk av deg."

Dette er kommunikasjonsbransjen, en tøff bransje, med mange om beinet hvor alle har relevant erfaring. Jeg har 1 års arbeidserfaring som er direkte relevant (+ mye under studiene), ellers har jeg hatt nokså gode jobber i det offentlige, men mer administrativt. Jeg får ofte intervjuer, og blir som sagt gjerne nr. 2, så jeg er jo så nærme. Men det er aldri godt nok!

Nå begynner jeg virkelig å bli motløs. Referansene mine har blitt ringt mange ganger uten at det har vært verdt det. Jeg blir ikke lenger glad for å få et intervju heller, for jeg har fått så negativt forhold til det. 

Vet noen om det finnes intervjucoacher eller noe lignende? Jeg vil ikke gi opp, samtidig som jeg nå er veldig lei.

Anonymkode: c7ae8...8bf

Hva slags erfaring er det snakk om som er relevant? Om du ikke er redd for å svare på det i frykt for å bli «gjenkjent». :) jeg er selv utdannet innen kommunikasjon

Anonymkode: fe39c...119

AnonymBruker
Skrevet

Spør spesifikt hvilken relevant erfaring den som fikk jobben har, som du mangler. Så ser du om dette er noe du kan skaffe deg på noe vis. Utdanning, kurs osv.

Anonymkode: 3f551...e98

AnonymBruker
Skrevet

Nr. 2 er den beste kandidaten, nr. 1 er en intern søker...er det ikke sånn det ofte er da?

Ville tatt kontakt og prøvd å få et godt svar på hva du manglet. Da viser du initiativ og interesse for jobben som kan komme godt med neste gang de trenger noen, i tillegg kan det hende du får et opplysende svar.

Anonymkode: 16e90...98b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nr. 2 er den beste kandidaten, nr. 1 er en intern søker...er det ikke sånn det ofte er da?

Helt enig.

Du kan være den beste av de beste...men har de intern søker så har du ingen sjangs. Norske arbeidsgivere er så utrolig feige å ansette en de ikke kjenner

Anonymkode: 64085...f5b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...