Gå til innhold

Ved sparing i fond - hva med valutasikring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bør man spare i valutasikret fond? 

Anonymkode: adef2...058

AnonymBruker
Skrevet

Hva er forskjellen på et fond som er valutasikret og et fond som ikke er valutasikret?

Anonymkode: b1860...73f

AnonymBruker
Skrevet

Dere andre som sparer i fond, har dere valgt å ha noen fond med valutasikring og noen fond uten valutasikring, og evt hvilke fond er dette?

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Dere andre som sparer i fond, har dere valgt å ha noen fond med valutasikring og noen fond uten valutasikring, og evt hvilke fond er dette?

Spørs hvor glad du er i risiko.

Anonymkode: 94ab1...0f6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er fornuftig å valutasikre 30-40% av aksjeporteføljen. KLP er enig med meg i det.

20% klp aksje fremvoksende

40% klp aksje global iv

40% klp aksje global v

Anonymkode: 20d67...17d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er DNB sine aksjefond valutasikret? Jeg tenker på DNB Global Emerging Markets Indeks og DNB Norden Indeks A. Hvor finner man informasjon om hvorvidt et aksjefond er valutasikret eller ikke?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er fornuftig å valutasikre 30-40% av aksjeporteføljen. KLP er enig med meg i det.

20% klp aksje fremvoksende

40% klp aksje global iv

40% klp aksje global v

Takk for tips! Jeg fant en fin oversikt her, hvor man enkelt finner ut hvilke av KLP sine aksjefond som er valutasikret og ikke. https://www.klp.no/sparing-og-fond/spar-i-fond/indeksfond Men jeg fant  ikke noe om KLP Framtid. Er det valutasikret eller ikke?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

"På spørsmål om det er smart å velge et valutasikret aksjefond, svarer den nyansatte spareøkonomen:

- På lang sikt skal det ikke lønne seg å velge et valutasikret aksjefond fremfor det samme fondet uten valutasikring, siden valutasikring koster litt ekstra – og på lang sikt er valutasikring et nullsumspill. Men på kort og mellomlang sikt, kan det være lønnsomt å velge valutasikring. Det skyldes at norske kroner er rekordsvak, og «alle» forventer at norske kroner skal styrke seg mot dollar og euro, sier Sættem.

Han presiserer at timing med valutasikring av aksjefond kun er anbefalt for bevisste sparere som følger med jevnlig. Følger du ikke med, bør du overse dette rådet. Sættem forteller at han selv har kjøpt et valutasikret fond den siste måneden."https://nordnetab.com/press_release/sparerne-strommer-inn-aksjefond-men-blir-lurt-av-kronestyrking/

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"På spørsmål om det er smart å velge et valutasikret aksjefond, svarer den nyansatte spareøkonomen:

- På lang sikt skal det ikke lønne seg å velge et valutasikret aksjefond fremfor det samme fondet uten valutasikring, siden valutasikring koster litt ekstra – og på lang sikt er valutasikring et nullsumspill. Men på kort og mellomlang sikt, kan det være lønnsomt å velge valutasikring. Det skyldes at norske kroner er rekordsvak, og «alle» forventer at norske kroner skal styrke seg mot dollar og euro, sier Sættem.

Han presiserer at timing med valutasikring av aksjefond kun er anbefalt for bevisste sparere som følger med jevnlig. Følger du ikke med, bør du overse dette rådet. Sættem forteller at han selv har kjøpt et valutasikret fond den siste måneden."https://nordnetab.com/press_release/sparerne-strommer-inn-aksjefond-men-blir-lurt-av-kronestyrking/

@prt90 sier det samme i en annen tråd

På 8.12.2017 den 8.53, prt90 skrev:

Det er ikke lureri, og du har forstått hvordan man bør spare i indeksfond. Ikke hør på de som anbefaler valutasikring, over 8-10 år så kommer det til å jevne seg ut uansett, og det er ingen grunn til å betale ekstra for å valutasikre.

Om kronen er høy eller lav i dag er det forøvrig ingen som vet.

AnonymBruker
Skrevet

Er det andre ulemper med valutasikrede fond, enn det at man betaler litt mer for det?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår det slik at det er lurt med valutasikring om man har tenkt å ta ut pengene ila litt kort tid, f.eks 3-5 år... Men at om man ikke har planer om å ta ut pengene ila de nærmeste årene, er det best å la de stå...

Men hvem vet hva som vil skje, er vel derfor en del av sparingen bør være valutasikret....

• Liker 1
Skrevet
På 8.8.2018 den 17.21, AnonymBruker skrev:

Er DNB sine aksjefond valutasikret? Jeg tenker på DNB Global Emerging Markets Indeks og DNB Norden Indeks A. Hvor finner man informasjon om hvorvidt et aksjefond er valutasikret eller ikke?

De fondene der skal du uansett holde deg langt unna. De er alt for dyre. 1.75 % og 1.4 % forvaltningshonorar er helt tullete. 

Om et fond er valutasikret eller ikke vil fremgå i nøkkelinformasjonen om fondet.

• Liker 1
Skrevet
På 8.8.2018 den 10.31, AnonymBruker skrev:

Det kommer helt an på. Du må se det i sammenheng med resten av investeringene dine, og hvor du en gang har tenkt å bruke pengene dine.

De fleste av oss er sannsynligvis så overeksponert mot NOK fra før, at de ikke bør ha valutasikring. 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, prt90 skrev:

De fondene der skal du uansett holde deg langt unna. De er alt for dyre. 1.75 % og 1.4 % forvaltningshonorar er helt tullete. 

Om et fond er valutasikret eller ikke vil fremgå i nøkkelinformasjonen om fondet.

Nei. Indeksfondene til DNB koster 0,30%. Det er helt greit.

Tror ikke DNB har noen valutasikra fond til personkundet. Bare KLP og Storebrand som har det, tror jeg.

Annonse
Skrevet
7 timer siden, prt90 skrev:

Det kommer helt an på. Du må se det i sammenheng med resten av investeringene dine, og hvor du en gang har tenkt å bruke pengene dine.

De fleste av oss er sannsynligvis så overeksponert mot NOK fra før, at de ikke bør ha valutasikring. 

Jeg er norsk bor i Norge, mest sannsynlig vil jeg bruke sparepengene mine i Norge. Krona er i ferd med å styrkes. Jeg har ikke millioner akkurat i fond, knappe 200 000. Men det er sparepengene mine, jeg tjener ikke spesielt bra, det betyr veldig mye for meg det jeg har klart å spare. Da tenker jeg at jeg bør valutasikre? Jeg har ingen andre investeringer, bortsett fra bolig da, men den ser jeg på som en mer utrygg investering, jeg er sikker på at boligprisene kommer til å gå mye ned en eller annen gang i framtiden, de har vært kunstig høye alt for lenge. 

Hva mener du med å være overeksponert mot NOK?

Og : hvordan bytter man fond i ASK - en sin? Legger man ut alt man ha for salg, venter til salget er gjennomført, og så legger man inn en kjøpsordre på et annet fond, f.eks på 200 000? Høres så dramatisk, er vant til å kjøpe litt om gangen bare , for å spre

• Liker 1
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Og : hvordan bytter man fond i ASK - en sin? Legger man ut alt man ha for salg, venter til salget er gjennomført, og så legger man inn en kjøpsordre på et annet fond, f.eks på 200 000? Høres så dramatisk, er vant til å kjøpe litt om gangen bare , for å spre

Du legger ut det beløpet du vil til salg, venter til salget er gjennomført, så legger du inn kjøpsordre på et annet fond.

Du kan også selge ut hele fondet, hvis du vil.

Jeg pleier å flytte avkastningen i fondet jeg har mest Innskutt Beløp i, til fond jeg har minst Innskutt Beløp i. Men det er ingen fasit.

Anonymkode: 94ab1...0f6

• Liker 1
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Hva mener du med å være overeksponert mot NOK?

Lønnaog pensjonen utbetales i NOK og utgjør mye mer enn 200 000 gjennom livet. Hvis krona synker vil de bli mindre verd, så hvis du lar være å valutasikre sparepengene vil det bli en liten motvekt.

Anonymkode: 2e82a...c26

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lønnaog pensjonen utbetales i NOK og utgjør mye mer enn 200 000 gjennom livet. Hvis krona synker vil de bli mindre verd, så hvis du lar være å valutasikre sparepengene vil det bli en liten motvekt.

Anonymkode: 2e82a...c26

Med andre ord: for en småsparer som har maks et par hundre tusen i fond, er det ingenting å hente på valutasikring når krona er svak.... Men når krona er sterk, hva da? nå er det vel tegn til at krona styrkes - når jeg leser økonominyhetene? (jeg er ingen økonom, prøver bare å forstå).

• Liker 1
Skrevet

Tror jeg skjønner det nå! :) : Når den norske kronen er svak, og man handler utenlandske fond/globale fond, så får man mer igjen for pengene sine? Det er når krona styrker seg, at man får mindre igjen for pengene sine. Nå skjønner jeg.. la oss si du er godt voksen og sparer penger du ikke trenger, men vil ha frihet til å ta de ut om f.eks 3-5 år - da vil det lønne seg å valutasikre sålenge krona er sterk. Men hvis du - som jeg - sparer med lang tidshorisont, type 10år, fordi du vet du uansett klarer de andre forpliktelsene dine og sparingen er bare en trygghet og en investering i pensjon - da lønner deg seg ikke å valutasikre ! :) Da vil kostnaden ved sikringen på sikt bli fordyrende.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...