Gå til innhold

Har gått siving NTNU men kan ikke programmere!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er ferdig om ett år og gruer meg litt for å søke jobb grunnet programmeringsferdighetene mine (eller mangel på sådan). Har gått maskin så har bare hatt IT grunnkurs første året, men husker ingenting av det. Hvor problematisk blir dette i jobb? Må man kunne programmere? Jeg kan Word ExCeL osv, det er kun programmering jeg ikke kan 😕

Anonymkode: b3868...9b2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det vanlig at man skal kunne programmere etter å ha gått siving? Uansett så vil man trekke en "ekte" programmerer hvis man skal litt mer avanserte ting. At du forstår litt teknisk sjargong og slik er vel alltids greit, men man hyrer ikke inn en siving når man vil ha en programmerer skulle jeg tro?

Anonymkode: 48894...8ac

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ferdig om ett år og gruer meg litt for å søke jobb grunnet programmeringsferdighetene mine (eller mangel på sådan). Har gått maskin så har bare hatt IT grunnkurs første året, men husker ingenting av det. Hvor problematisk blir dette i jobb? Må man kunne programmere? Jeg kan Word ExCeL osv, det er kun programmering jeg ikke kan 😕

Anonymkode: b3868...9b2

Nei, man må ikke programmere hvis man ikke skal jobbe med programmering. Som maskiningeniør er det slett ikke nødvendig.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ehm... det var jo dumt. Kanskje hør med skolen om du kan ta et enkeltemne i programmering i løpet av skoleåret.

vi fikk et miniprosjekt, som innebar programmering, nå rett før sommerferien. Det varte et par uker, og det var nok til å tenne gnisten hos meg. Har aldri programmert før det, og går et studie som ikke er rettet mot programering på noen som helst måte, og kan nå masse (men har lekt meg med det i hele sommer). Anbefaler code academy, fikk det anbefalt av en av masterstudentene. Fant også mange nyttige videoer på YouTube, som faglærerne på studiet anbefalte.

Anonymkode: 22b61...606

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har hatt programmering av noe slag og ikke fulgt den interessen så regner jeg med at du ikke er så begeistret for det? Det er ikke noe vits i å jobbe med programmering hvis du ikke har noe interesse for det :)

Og maskin, handler ikke det mer om produkt og design? Det er lurt å kunne "noe" om IT, men du kommer sikkert til å jobbe med en annen del av prosessen fra idé til produkt. Selv har jeg gått informatikk, men fordrar ikke programmering, så jeg har jobbet som interaksjonsdesigner og prosjektleder. Det finnes masse jobber hvor du ikke trenger å progge :)

Anonymkode: d0335...3a9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Trenger vel ikke å kunne programmere når man har gått maskin...

Da er det vel mer CAD, materialkunnsskap, styrkeberegninger, osv. man burde kunne.

Anonymkode: 89424...2f6

AnonymBruker
Skrevet

Man trenger ikke kunne programmering for å få jobb som siving, med mindre man har gått den retningen. Grunnen til at man har så mye programmering førsteåret er fordi man skal kunne forstå helt grunnleggende hva algoritmisk tankegang innebærer og ha oversikt og forståelse for de grunnleggende begrepene.  Jeg er siving selv, innen det som i dag heter tekniske geofag, og har ikke laget et eneste program i løpet av mine år i arbeidslivet.  

Anonymkode: 1f4eb...ea5

• Liker 1
Gjest GiftMann38
Skrevet

Trodde først du var en av de mange kvinnelige studentene fra siving data som aldri lærte programmering, men hvis du har gått maskin er ikke dette noe stress.

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, GiftMann38 skrev:

Trodde først du var en av de mange kvinnelige studentene fra siving data som aldri lærte programmering

De ender jo uansett opp med å bli mellomledere eller noen andre andministrative stillinger alle sammen. Det er ekstremt få kvinner som faktisk jobber som utviklere, selv blant de som har en utdanning som er rettet mot det.

Har blant annet selv sett flere kvinner med kybernetikk utdannelse som jobber i industrien som prosess ingeniører med annsvar for et prosessavsnitt og de opperatørene som jobber der. Det mest ingeniørmessige de gjør i løpet av dagen er vel å plotte inn produksjonstallene i excel... Pluss selvfølgelig alle de som ender opp som salgs representanter for tech formaer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, GiftMann38 skrev:

Trodde først du var en av de mange kvinnelige studentene fra siving data som aldri lærte programmering, men hvis du har gått maskin er ikke dette noe stress.

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De ender jo uansett opp med å bli mellomledere eller noen andre andministrative stillinger alle sammen. Det er ekstremt få kvinner som faktisk jobber som utviklere, selv blant de som har en utdanning som er rettet mot det.

Har blant annet selv sett flere kvinner med kybernetikk utdannelse som jobber i industrien som prosess ingeniører med annsvar for et prosessavsnitt og de opperatørene som jobber der. Det mest ingeniørmessige de gjør i løpet av dagen er vel å plotte inn produksjonstallene i excel... Pluss selvfølgelig alle de som ender opp som salgs representanter for tech formaer.

Og dette var av vital betydning å få fram som svar til hovedinnlegget fordi? :klo: 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, GiftMann38 skrev:

Tenker man bør ta et oppgjør med holdningene sine når man finner det nødvendig å komme med slike kommentarer som ikke er relevant for trådens tema. 

Anonymkode: 87e8a...2aa

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgiver vil ikke forvente at du kan programmere etter det studiet. Om det så skulle skje, at de trenger noen med din studieretning som også kan programmere noe, så vil du få heller få tilbud om programmeringskurs. Arbeidsgivere vet at nyutdanna gjerne må ha påplussing av kunnskaper, helt normalt. 

Hilsen (kvinnelig) programmerer som ble kursa i div. mer tekniske greier mitt studie ikke dekka. 

Anonymkode: 142aa...188

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er like dumt som å spørre om en som har gått informatikk burde kunne CAD og alle de andre modelleringsprogrammene de ikke har hatt undervisning i.

Anonymkode: 48da7...6af

AnonymBruker
Skrevet

Ekstremt mange Ingeniørjobber i dag er bare glorifiserte fagskolejobber. Siv. Inger flest bruker tiden sin på prosjektarbeid, eller teknisk tegning / modellering/ simulering i programvare. Jeg og mine kollegaer gjør samme "teknisk" arbeid som vi gjorde i sommerjobbene etter første år, resten er bare kontor- og planleggingsarbeid.

Jobber for konsulentselskap som stort sett bare ansetter siv.ing, og der halvparten kommer fra NTNU.

Anonymkode: c51c3...15f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er like dumt som å spørre om en som har gått informatikk burde kunne CAD og alle de andre modelleringsprogrammene de ikke har hatt undervisning i.

En vesensforskjell er at alle (?) studieretningene på siving på NTNU har et grunnleggende datafag der programmering inngår, så det er faktisk et læringsmål at man SKAL kunne litt programmering. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

En vesensforskjell er at alle (?) studieretningene på siving på NTNU har et grunnleggende datafag der programmering inngår, så det er faktisk et læringsmål at man SKAL kunne litt programmering. 

Et introkurs er ikke godt nok for å kunne programmere på toppnivå. Jeg tror ikke en eneste arbeidgiver innenfor det feltet TS er utdannet setter det som krav at en skal være kompetent i programmering. 

Nivået i førsteårsfaget er latterlig lavt. Jeg ville ikke vært bekymret om jeg var TS

• Liker 1
Skrevet

Ingen kan helt programmering etter studier ved NTNU, men man er forberedt til å begynne å programmere, når man begynner i en jobb som krever at man kan programmere. Da får man videre opplæring, men utdannelsen er bare for å gi tankegangen bak programmering.

Ja man kan lage enkle programmer etter utdannelsen, men det er enda langt igjen før man er en programmerer.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber sammen med flere sivilingeniører fra NTNU som heller ikke kan programmering. Heldigvis jobber de ikke med programmering, så det er ikke noe problem. Ingen forventer at en sivilingeniør med fordypning i maskin kan programmering.

Anonymkode: 7bf4b...37c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som regel er "minimum" krav til fag, for å få seg jobb som utvikler.

- Generell Programmering (f.eks introkurs)

- Objekt-Orientert Programmering

- Datastrukturer og Algoritmer

Så må du også kunne relevante verktøy. Git og versjonkontroll er veldig viktig i dag, og noe alle burde sette seg inni. Har du stålkontroll på DS&A, så teller det bra. Har snakket om dette med folk fra store IT selskap i Norge. Microsoft f.eks ansetter gjerne folk uten Informatikk, så lenge du kan det grunnleggande.

Skal du dog jobbe for mindre selskap, så krever de langt mer. 

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Som regel er "minimum" krav til fag, for å få seg jobb som utvikler.

- Generell Programmering (f.eks introkurs)

- Objekt-Orientert Programmering

- Datastrukturer og Algoritmer

Så må du også kunne relevante verktøy. Git og versjonkontroll er veldig viktig i dag, og noe alle burde sette seg inni. Har du stålkontroll på DS&A, så teller det bra. Har snakket om dette med folk fra store IT selskap i Norge. Microsoft f.eks ansetter gjerne folk uten Informatikk, så lenge du kan det grunnleggande.

Skal du dog jobbe for mindre selskap, så krever de langt mer. 

TS har gått maskin og får ikke jobb som utvikler uansett - h*n har jo helt feil utdannelse for det

Anonymkode: b770f...2e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...