Gå til innhold

Barn tidleg eller karriære - klarar du å velge?

Klarar du å velge?  

1. 1. Klarar du å velge?

• Ja
      16
    • Nei
      5

Anbefalte innlegg

Gjest Seleena
Skrevet

Eg er for ung til å få barn no, men eg er inni ei epoke i livet der eg må ta litt forhandsreglar for kva eg skal gjere med livet mitt. Utdannelse, barn?

Sjølvsagt skal eg finne mannen i mitt liv, før eg får meg barn, men kva om eg møter han i morgon?

På eine sida har eg kjempelyst å berre leve livet med god utdannelse, lang arbeidsdag i eit kjekt arbeidsmiljø og komme heim til middag og mann.

Kanskje starte mitt eget firma?

Men då er det kvinner som står bak meg og seier at dette er egoistisk i forhold til dei barna eg evt skulle få seinare, som får ei gammal mor. "Dei skal jo bli leikt med då... ikkje hjelpe deg utav gåstolen" Dette blir faktisk sagt!!

På den andre sida, så har eg lyst på ein heilt "vanleg" jobb utan noko form for ansvar. Normal lønn.

Dette pga barn. Eg er kjempeglad i barn og kunne tenkt meg å få dei før eg er 30.

Men då er det kvinner som står bak meg å seier: "Du må bli det du har lyst til! Vis dagens jenter at vi kan om vi vil! Og dei som er unge i dag, må stå fram som eit eksempel for framtidas jenter!"

Er det rart det er ein slitsom verden?

Kva meinar du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har bestemt meg og ombestemt meg ca 1000 ganger de siste årene. Det eneste jeg vet fortsatt er at jeg ikke vet. Vi kommer ikke til å prøve enda, men om det blir ett år eller fem til vi begynner aner jeg ikke.

Synd man ikke kan få i pose og sekk. :-?

Gjest Moonshadow
Skrevet

Om jeg hadde blitt gravid nå så hadde fortsatt utdannelsen min. Hadde blitt tødt men det hadde nok gått. Når jeg hadde vært ferdig hadde barnet vert tre år og det hadde ikke vært noe problem å jobbe da.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Fakta er at kvinner er mer fruktbare i 20-årene. Dersom alle vil vente til de er over 30, får vi et problem med fødselsraten.

Gjest Seleena
Skrevet

No er vel ikkje folketalet det største problemet i verden, Rattle?

Gjest Moonshadow
Skrevet
Fakta er at kvinner er mer fruktbare i 20-årene. Dersom alle vil vente til de er over 30' date=' får vi et problem med fødselsraten.[/quote']

:Nikke:

Håper på å få barn før jeg blir 30.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet
No er vel ikkje folketalet det største problemet i verden' date=' Rattle?[/quote']

I Norge er den det.

Gjest Seleena
Skrevet

På kva måte?

Er enig i at det er synd at folk venter så lenge som midt i 30 åra før dei får barn fordi dei har vore veldig i tvil. Men det er jo eit personleg val?

Skrevet

Jeg er nettopp fylt 26, og er på ingen måte klar for barn. Faktisk er jeg innstilt på at jeg ikke vil ha barn i det hele tatt, selv om jeg innser at denne oppfatningen kan endre seg etterhvert. Men for meg er nok karriere og den friheten jeg har til å gjøre hva jeg vil, viktigere enn å få barn. Så egoistisk er jeg faktisk.

Gjest TomKrus
Skrevet

Faktisk er det ikke så dumt å få barn tidlig, med tanke på karrieren. Utdannelsen din kan kanskje ta litt lenger tid, men det at barna er eldre når du går ut i arbeid er jo ingen uting. Videre har du en større frihet som student, og du kan dermed tilbringe mer tid med barnet.

Nei, synes dette nesten virker som vinn-vinn, jeg.

Gjest TomKrus
Skrevet
Men for meg er nok karriere og den friheten jeg har til å gjøre hva jeg vil' date=' viktigere enn å få barn. Så egoistisk er jeg faktisk.[/quote']

Dette er da ikke egoistisk. Barn nå er jo bare en tanke. De eksisterer ikke. Og nedprioritere ingenting er vel ikke egoistisk? Faktisk er det mindre egoistisk da det gjerne er egoisme som gjør at vi vil ha barn. Vi ønsker jo å få avkom og spre våre gener.

Gjest GreenSky
Skrevet

Å få barn tidlig er ikke noe for meg. Jeg har fremdeles mange ting jeg vil gjøre. Reise, feste, flørte. Jeg er rett og slett ikke klar til å få barn nå. Skulle jeg fått barn tidlig og blitt en ung mamma, er sjansene store for at jeg ville blitt ulykkelig. Jeg velger heller å vente til tiden er moden for meg. Om barnet vil få en gammel eller ung mor anser jeg som irrelevant. Det viktigste er at barnet har en mor som er fortrolig med rollen og føler seg klar til morsrollen, i den grad en kan bli "klar" til oppgaven. Mamma fikk barn da hun var over 40, i likhet med tantene mine og mormor, så fruktbarheten anser jeg ikke som noe problem.

Skrevet

Jeg klarer fint å velge. Det kunne ikke falle meg inn å få barn tidlig, spesielt ikke mens jeg studerer. Jeg prioriterer studiene, så vil jeg ha jobb, og deretter kommer barn. Jeg blir ikke mor før jeg har rundet 30, men det ser jeg på som positivt. Utdannelse, jobb og litt mer livserfaring er bare en fordel.

Gjest TomKrus
Skrevet
Utdannelse' date= jobb og litt mer livserfaring er bare en fordel.

For din del, antar jeg. Jeg tror de fleste mestrer den rollen når det skjer, om de er 21 eller 40.

Gjest GreenSky
Skrevet

:ler: Jeg sier at det er lettere å takle morsrollen etter modenhetsgrad/alder. Jeg tror helt klart at en person på 40 ville taklet morsrollen lettere enn en på 21.

Gjest TomKrus
Skrevet
:ler: Jeg sier at det er lettere å takle morsrollen etter modenhetgrad/alder. Jeg tror helt klart at en person på 40 ville taklet morsrollen lettere enn en på 21.

Lettere, ja, men det er da noe annet, og du trekker foten ut av salaten igjen ;)

Gjest GreenSky
Skrevet

og du trekker foten ut av salaten igjen ;)

Der har jeg aldri vært, beibi. :wink::tunge1:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...