Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tjener en del. Men sløser enormt mye med pengene. BSU får jeg ikke åpne igjen siden det er kun engang man kan det. 

Akkurat nå tenker jeg å åpne en spare konto i en annen bank, der jeg ikke kommer til ha noe kort eller tilgang til å ta pengene ut med mindre jeg går til banken selv. 

Har prøvd å spare på forskjellige måter, men ingenting hjelper. Noen som kan komme med noe tips til banker med høy spare rente evt risk ved dette her? Evt hvor mye lønner det seg å starte å spare?

NB:Er student, men jobber mye ved siden av.

Anonymkode: 7223e...be2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lang er din sparehorisont? Har du vurdert sparing i aksjefond (innenfor ASK) med en del av pengene?

Anonymkode: 1f005...42c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bank Norwegian har rente på 1,75 fra første krone. Jeg har sparepengene mine der, i tillegg til BSU og BSU pluss.

Anonymkode: 4fa29...781

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Avida har 2,05% fra første krone. Jeg har sparekonto der for tiden. Straks en annen bank har bedre rente flytter jeg pengene. 

Vet ikke om noen bank hvor du må møte opp fysisk for å ta ut siden det er noe jeg aldri har hatt bruk for.

Anonymkode: 8ed4f...efd

• Liker 2
Gjest Bolledeig
Skrevet

Det virker som hovedproblemet ikke er på inntektssiden men på forbrukssiden siden du er student og jobber mye, så da tenker jeg at du også antageligvis har en del penger å rutte med til å dekke mer enn det nødvendigste. Det preger svaret under, bare for ordens skyld.

La meg fortelle deg hva som faktisk fungerer for å bli flinkere til å spare penger. Skyld og skam!

Skriv ned ALT du bruker penger på noen måneder, og finn ut hvor mye du kaster bort. 

Grupper det inn i tre hovedkategorier

MÅ HA

Leie, mat, strøm, telefon, forsikring, andre livsnødvendigheter 

GLEDE

Alt forbruk som du prioriterer, unner deg og setter pris på, uten å ha dårlig samvittighet for det. Hva som er innenfor kategorien her avhenger litt fra person til person. For noen er det god mat på restaurant. For noen er det fine klær. For noen er det Pokémon Go. 

DRIT

Kioskmat, gebyrer for for sent betalte regninger, renteutgifter på kredittkort, taxiturer, sur kaffe på bensinstasjon. Ting som er dyrt, og ikke gir deg noe som helst glede.

Ikke fall for fristelsen til å gruppere for eksempel kioskinnkjøp og annet tull sammen med dagligvarer, eller "mat". Det er under samme budsjettkategori, og det er "drit". 

Taxiturer fordi du er lat eller for sent ute til noe? Drit

Når man ser at man svir av en tur på trestjerners Michelinrestaurant på "drit"-kategorien hver/annenhver/hver tredje måned så er det ofte nok til å skjerpe seg.

Og ikke betal regninger på forfall, betal dem når du får dem. Du kommer ikke til å ha glede av de teoretiske rentene du får av å ha pengene på kontoen noen ekstra dager og tro du er rik. 

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje ikke direkte svar til spørsmålet, men en liten mental tankegang rundt det:

Anonymkode: 9cb38...326

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sett pengene i IPS, så får du ikke tatt dem ut før du er 62.

Anonymkode: 39f20...3a4

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tjener en del. Men sløser enormt mye med pengene. BSU får jeg ikke åpne igjen siden det er kun engang man kan det. 

Akkurat nå tenker jeg å åpne en spare konto i en annen bank, der jeg ikke kommer til ha noe kort eller tilgang til å ta pengene ut med mindre jeg går til banken selv. 

Har prøvd å spare på forskjellige måter, men ingenting hjelper. Noen som kan komme med noe tips til banker med høy spare rente evt risk ved dette her? Evt hvor mye lønner det seg å starte å spare?

NB:Er student, men jobber mye ved siden av.

Anonymkode: 7223e...be2

Har ikke alle banker nettbank, slik at du uansett med enkelhet kan overføre penger til din brukskonto?

Anonymkode: 1f005...42c

• Liker 1
Gjest Anna Amflora
Skrevet

Kjøp deg fond. Da blir ikke pengene så tilgjengelige. 

Skrevet

Jeg ville starta med å gå gjennom kontoutskrifter for de siste månedene og gått gjennom hva pengene går til. Lag en post for uteliv/restaurantbesøk, en for mat, en for transport og så videre. Da finner du ut nøyaktig hvor problemet ligger og det blir lettere å gjøre noe med det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...