Ingeborg Skrevet 10. mars 2005 #1 Skrevet 10. mars 2005 Har fått ny jobb, og har ikke energi til å lese Arbeidsmiljøloven for nøye nå i kveld - men kan noen av dere hjelpe meg med å finne ut hvor lang oppsigelsestid jeg har når * jeg er vikar * har gått i ulike vikariater i samme bedrift i nesten to år * ikke har arbeidskontrakt som stipulerer oppsigelsestid? (jada, jeg har mast... nå får de selv se hvor lurt det var å somle sånn med den...)
Lilleba Skrevet 10. mars 2005 #2 Skrevet 10. mars 2005 Da er det en måneds gjensidig oppsigelsesfrist.
Ingeborg Skrevet 10. mars 2005 Forfatter #3 Skrevet 10. mars 2005 Da er det en måneds gjensidig oppsigelsesfrist. Suverent, tusen takk - var vel det jeg hadde på følelsen.
Gjest Anonymous Skrevet 10. mars 2005 #4 Skrevet 10. mars 2005 Trodde det var to uker, jeg.... Det hadde jeg!
Ingeborg Skrevet 10. mars 2005 Forfatter #5 Skrevet 10. mars 2005 Trodde det var to uker' date=' jeg.... Det hadde jeg![/quote'] Men hvor lenge hadde du gått i vikariatet da? Hvis det har betydning - det vikariatet jeg er i nå, har jeg bare hatt siden nyttår.
Lilleba Skrevet 10. mars 2005 #6 Skrevet 10. mars 2005 Hvis man er i prøvetid, har man to uker. Dette er et vikariat, og du har til og med jobbet som vikar i bedriften i mange år. Du har en måneds oppsigelsesfrist. En annen ting er at du skal ha arbeidskontrakt der det står hvor lenge vikariatet varer. Da kan du ikke sies opp før datoen som står der. Du, derimot, kan si deg selv opp på en måneds varsel (regnet fra den 1. i måneden etter at oppsigelse er levert) Jeg synes forresten du bør spørre om bedriften kan gi deg fast tilsetting. Virker jo som de virkelig har bruk for deg siden de stadig setter deg inn i vikariater....
Ingeborg Skrevet 10. mars 2005 Forfatter #7 Skrevet 10. mars 2005 Jeg synes forresten du bør spørre om bedriften kan gi deg fast tilsetting. Virker jo som de virkelig har bruk for deg siden de stadig setter deg inn i vikariater.... Er ingen faste jobber. Jeg "står i kø", som det kalles i mediebransjen. Og så lenge jeg går i sykmeldingsvikariater og permisjonsvikariater, har arbeidsgiver all rett på sin side. Men nå har jeg jo fått ny jobb, da!
Lilleba Skrevet 10. mars 2005 #8 Skrevet 10. mars 2005 Den retten er ikke ubetinget. Henning Jakhelln (professor i arbeidsrett) sier: " I slikt tilfelle, hvor vikaren fast og over lengre tid fyller et generelt og stort vikarbehov i virksomheten, vil vikaren være omfattet av de vanlige regler for oppsigelse og oppsigelsesvern. Selvsagt kan tidsbegrensning ikke benyttes bare ved å kalle vedkommende vikar". Jeg sier ikke at dette gjelder deg, uten videre, men det KAN det. Altfor mange (både arbeidsgivere og ansatte) tror at er man vikar for en person, så kan man gå på vikariat (tidsbegrenset) i årevis. Men etter den nåværende loven kan man likevel ha krav på fast tilsetting. En annen ting er hva det nåværende borgerlige Stortinget klarer å endre i arbeidsmiljøloven til våren. Regjeringen ønsker jo å gjøre det lettere å ansette folk midlertidig, så da kan dette selvsagt endre seg drastisk.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå