AnonymBruker Skrevet 7. august 2018 #1 Skrevet 7. august 2018 Valpen jeg skal kjøpe er litt over 4 uker. I dag mistet hun moren sin. Jeg snakket med eier i dag som mener jeg like gjerne kan overta valpen nå siden moren er død. Jeg er veldig i tvil altså. Det er jo nesten 4 uker for tidlig men samtidig er hun morløs. Har dere noen gode råd til meg? Og hvis jeg tar valpen nå, hva er det viktigste å tenke på ang tilrettelegging? Åååh, dette er så utrolig trist 😢 Takknemlig for seriøse og hjelpsomme svar. Anonymkode: 0c6a7...474
lllll Skrevet 7. august 2018 #2 Skrevet 7. august 2018 Hmm, det høres rart ut. Det er vel bedre at valpen får være sammen med søsknene sine så lenge som mulig? De lærer jo hverandre opp og støtter seg på hverandre selv om ikke moren er der. For ikke å snakke om trygge omgivelser 5
AnonymBruker Skrevet 7. august 2018 #3 Skrevet 7. august 2018 Har valpen søsken? I så fall syns jeg den skal være med de og andre hunder hos oppdretter, for å lære å bli hund https://www.hunden.no/nyheter/vis/6675/Valpene-er-5-6-uker-BR-Lyd-lukt-og-arbeid-/ Anonymkode: 5a3fd...42c 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2018 #4 Skrevet 7. august 2018 Og en så liten valp må ha morsmelkerstatning, Anonymkode: 5a3fd...42c 7
Kalimeera Skrevet 7. august 2018 #5 Skrevet 7. august 2018 Ts.. Valpen har ingen søsken. 3 brødre døde under og rett etter fødsel. Moren døde på operasjonsbordet under en omfattende operasjon.
Kalimeera Skrevet 7. august 2018 #6 Skrevet 7. august 2018 Dang, der røk anonymiteten 🙄 Jeg er litt utafor akkurat nå så beklager at jeg ikke fikk alle relevante opplysninger i Hi.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2018 #7 Skrevet 7. august 2018 Stor sannsynlighet for at den vil få noen former for adferdsproblemer. Vi hadde en hund som mistet moren etter ganske kort tid. Og selv om den var snill og grei mot mennesker så var den generelt litt aggressiv mot ukjente hunder, hadde ingen respekt for hunder som var større og sterkere enn den, og hadde tydeligvis ikke lært seg å underkaste seg. Så når den ble banket opp av en annen hund så bare stod den der fremdeles eller prøvde å gjemme seg bak noe eller noen istedenfor å underkaste seg som er normal adferd. Anonymkode: 871ca...a58
Kalimeera Skrevet 7. august 2018 #8 Skrevet 7. august 2018 Jeg har venner og bekjente som har både hunder og katter. Hvis valpen får møte andre hunder i den viktige perioden med sosialisering lærer hun vel av dem? 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2018 #9 Skrevet 7. august 2018 Får håpe det går bra med denne da, det var en trist historie. Sosialisering er viktig de første 12 ukene, men jeg tenker det også kan gå bra, kan det vær at oppdretteren kjenner noen andre som har valper, da kan den kansje vær der en stund. Jeg tenker også gjerne som du tenker at det er litt risky, En kan jo heller ikke utelukke skulte skader siden resten av kullet og moren død. Kansje greit å få noen råd av en veterinær, Anonymkode: 40d52...be5
Tvist Skrevet 8. august 2018 #10 Skrevet 8. august 2018 Er det en seriøs oppdretter eller en som har latt en tilfeldig hund få valper?
Missyme2 Skrevet 8. august 2018 #11 Skrevet 8. august 2018 Fordi valpen mistet moren og søsknene så kan du bare overta den? Valpen som kun er 4 uker gammel? Dette kan ikke være en seriøs oppdretter. Har du peiling på oppfostring av en bitteliten valp? 4
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #12 Skrevet 8. august 2018 Det beste er vel å la valpen være sammen med en annen mor med valper, og lære av dem. Anonymkode: 5acf9...386 6
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #13 Skrevet 8. august 2018 Det beste er jo å la valpene være med søsken. Det den utrolig mye viktig sosialisering valpen skal oppleve. Hva for slags useriøs oppdretter har du funnet deg? Anonymkode: df4f7...787
Tvist Skrevet 8. august 2018 #14 Skrevet 8. august 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det beste er jo å la valpene være med søsken. Det den utrolig mye viktig sosialisering valpen skal oppleve. Hva for slags useriøs oppdretter har du funnet deg? Anonymkode: df4f7...787 Den har jo ingen søsken.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #15 Skrevet 8. august 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Valpen jeg skal kjøpe er litt over 4 uker. I dag mistet hun moren sin. Jeg snakket med eier i dag som mener jeg like gjerne kan overta valpen nå siden moren er død. Jeg er veldig i tvil altså. Det er jo nesten 4 uker for tidlig men samtidig er hun morløs. Har dere noen gode råd til meg? Og hvis jeg tar valpen nå, hva er det viktigste å tenke på ang tilrettelegging? Åååh, dette er så utrolig trist 😢 Takknemlig for seriøse og hjelpsomme svar. Anonymkode: 0c6a7...474 Jeg tenker ingen mor, og ingen søsken, det er ingenting oppdretter kan gjøre for valpen, som du ikke kan gjøre. Men det er klart det krever mer av deg. Ved 4 ukers alder er de vel ikke helt avvente ennå, og avføring må stimuleres? Det krever at du flaskemater hver 4. time døgnet igjennom, og vasker etter måltid. Det krever også at du sosialiserer hunden på en annen måte enn du ellers ville gjort når du har fått en eldre valp, det er for tidlig med alenetrening, og du må være tilgjengelig for valpen hele tiden. Ta kontakt med veterinær, søk råd og veiledning derfra. Hvis veterinær synes det er forsvarlig å overta valpen, og er villig til å hjelpe deg (over telefon) i tiden fremover, ser jeg ingen grunn til at du skal la det være dersom du ønsker denne valpen. Anonymkode: 1776a...98e 2
Kalimeera Skrevet 8. august 2018 #16 Skrevet 8. august 2018 Hei og takk for svar 🙂 Jeg har snakket med veterinær og føler meg beroliget nå. Jeg kan ta valpen nå. Det viktigste for valpen er at hun får møte andre hunder og det blir ingen problem. Jeg har avtalt å besøke, og å få besøk av hundeeiere. Vi skal også treffes ute etterhvert. Veterinæren anbefalte en beroligende duft som utskiller kunstig feromoner likt det valpemor avgir. Det har jeg bestilt nå. Både slike man kan stikke i kontakten og et halsbånd. Han anbefalte også melkepulver som jeg skal blande i fôret hennes. Hun gjør fra seg på egenhånd så sånn situasjonen dessverre ble for den lille er det ingenting i veien for å overta henne nå.
Diamant20 Skrevet 8. august 2018 #17 Skrevet 8. august 2018 Bare husk at hunden må være sammen med deg hele tiden. På de aller fleste arbeidsplasser vil det nok gå greit å ha med hunden. Lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #18 Skrevet 8. august 2018 2 minutter siden, Kalimeera skrev: Hei og takk for svar 🙂 Jeg har snakket med veterinær og føler meg beroliget nå. Jeg kan ta valpen nå. Det viktigste for valpen er at hun får møte andre hunder og det blir ingen problem. Jeg har avtalt å besøke, og å få besøk av hundeeiere. Vi skal også treffes ute etterhvert. Veterinæren anbefalte en beroligende duft som utskiller kunstig feromoner likt det valpemor avgir. Det har jeg bestilt nå. Både slike man kan stikke i kontakten og et halsbånd. Han anbefalte også melkepulver som jeg skal blande i fôret hennes. Hun gjør fra seg på egenhånd så sånn situasjonen dessverre ble for den lille er det ingenting i veien for å overta henne nå. Jeg regner med at det var adaptil (eller tilsvarende) du fikk anbefalt, og det fungerte veldig bra for vår hund. (Som var liten da vi fikk han, men ikke så liten som din). Men vår erfaring er at spray fungerer bedre enn adapter fordi vi har åpen løsning i huset, og konsentrasonen av adaptil ble ikke stor nok. Prøv deg frem. Lykke til med den lille godklumpen, jeg håper alt ordner seg til det beste. Anonymkode: 1776a...98e
Gjest Gia_ Skrevet 10. august 2018 #19 Skrevet 10. august 2018 Neineinei. Denne valpen ville jeg forsøkt å få plassert hos noen som har kull på ca samme alder. En voksen hund vil ikke ha samme nytte mtp sosialiseringen som kullsøsken (adoptiv eller biologisk) har. Vet om noen som overtok en 6 uker gammel valp, og beklager uttrykket, men den gikk det til helvete med 🤭 Ja, du kan være heldig, men er meget skeptisk. Du finner garantert ei tispe med kull som kan fostre den opp til den er 8-12 uker sålenge du ikke bor i ei lita bygd oppi gokk. Og ja, medisinsk sett går det selvsagt bra. Hadde heller forhørt meg med en atferdsterapeut eller hundetrener ang dette og veien videre, de har peiling og fokus på gemytt og atferd, mens dyrlegene har peiling på det rent medisinske.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #20 Skrevet 10. august 2018 Jeg mistet min kjære hund og en valp grunnet komplikasjoner etter fødsel. Nå sitter jeg igjen med en valp som jeg har matet døgnet rundt, annenhver time i snart tre uker. Det er veldig slitsomt, for å si det mildt. Nå husker jeg ikke i farten om det var 4 uker valpen din var, men hvis det var det, så er vel den ikke klar for vanlig mat enda? Jeg fikk beskjed på dyreklinikken at jeg måtte mate valpen annenhver time, i seks uker. Det er veldig slitsomt å ha en valp uten mor, så oppdretter prøver nok å hive den jobben over på deg. Jeg ville ha ventet to, tre uker med å hente den hvis jeg var deg Anonymkode: 0ff30...8be 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå